Jump to content
Annons

mixa "trubadur"-inspelning?


DaCriLL

Recommended Posts

tjenare, har en låt på gång som jag planerar gör 2 versioner av, varav den ena ska vara bara jag o en aukustisk gura, inspelat samtidigt, "halv-Live" så att säga.

den e lite bluesbalad aktig,

har inte den blekaste hur jag ska lägga guran i stereobilden.

vill hålla det rätt rent och avskalat så att dubba är inget alternativ, dessutom svårt att dubba då jag kör utan komp.

kan gitarren ligga i mitten med sången när de bara är en gura och sång?

eller är det bättre att kopieraspåret och lägga på lite delay och panorera dom, eller det "fetar till ljudet?

kanske kopiera och skita i delay och bara panorera?

välkommnar alla ideer för jag vet ej hur jag ska gå till väga för ett "avskalat" ljud.

tänk aukustisk blues:http://www.youtube.com/watch?v=QsBCfv1rmhs

EDIT: va ju kankse fel video att referera till då han har en 12 strängare som fetar till ljudet, men den fåt ligga kvar för det e för fan jimi hendrix 😄

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara gitarr och sång? Då kör du båda i mitten, om du inte vill det ska låta Abbey Road anno 1969. Ett trevligt reverb på såväl sång som gitarr sen kan fylla upp fint.

Vissa spelar in kombinationen sång/gitarren med M/S-teknik, så sången och gitarren separeras. Man behöver en mikrofon som kan fånga upp ljudet dubbelriktat (från 2 håll samtidigt) för det. Gör man så, då fångar man upp lite rumsakustik med, och rumsakustik är lika med bredd. Sen kan man reglera bredden med 'side-spåret'.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara gitarr och sång? Då kör du båda i mitten, om du inte vill det ska låta Abbey Road anno 1969. Ett trevligt reverb på såväl sång som gitarr sen kommer att fylla upp fint.

okay 🙂 jag misstänkte det, men alltid bäst att fråga dom som kan bättre.

skulle de bli lite väl smalt, kan jag lägga en lätt stereobreddare på guran utan att det smetar till ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att experimentera - även att misslyckas - är ju att lära 🙂

Med ett lätt reverb, eller kanske om du rentav sätter upp ett par stereomickar och fångar upp rummet med och sen lägger dom spåren väldigt svagt i bakgrunden, så kommer breddfrågan inte att vara ett problem. Det, eller på sin höjd ett mycket diskret chorus/flanger på gitarren. Så föreslår jag. Det finns liksom ingen risk för att det kommer att låta skit om du kör båda i mitten med lite diskret "atmosfär" runtom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle starkt förespråka att spela guran i stereo (XY vid tolfte bandet) så kan du "dra isär" guran lite så du får plats för rösten i mitten. Gärna MS en bit ifrån också, så du får lite stereobredd. MS-signalen skickar du av till reverbet (gärna en true stereo-impuls, jag kör Sir) för en extremt naturligt ljudande rumsklang.

Sådär, nu har jag avslöjat mitt (inte så) hemliga mummarecept.

Link to comment
Dela på andra sajter

budgeten denna månade tillåter tyvärr bara ett mic-köp men ska defenitivt pröva stereo-rec nästa löning:)

rumsklang kommer inte på tal, har inte förutsättningar för det, än så länge.

får pröva mig fram, men bra o veta att det går att köra i mitten utan problem 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...