Jump to content
Annons

Golden Age Project D2 istället för SM7B och Re-20


FreddeHstd

Recommended Posts

Har länge gått och funderat över Shure SM7B och EV Re-20, både som ett alternativ för kick och sång. Dels för att jag vill ha en robust dynamisk mick att kombinera med en konding på kicken, dels för att jag kan uppskatta soundet av en dynamisk mick på sång, på den rätta rösten och med det rätta uttrycket.

Idag upptäckte jag att Golden Age Project tillverkar en dynamisk mick under namnet D2, och den verkar vara byggd med Re-20 i minne och överlag verkar den vara ett bra (och billigare) alternativ till de både Shure- och EV-micken.

Undrar om det är någon som erfarenhet av GAP-micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena, jag har deras D1 sedan gammalt, vet alltså inte på rak arm vad denna D2 gör i skillnad men att D1 är svinbra på virvel gentemot SM57 råder inget tvivel om alls, den har jag kört med de senaste 6 åren för att slippa eq'a SM57:an...

På baskagge vet e fasen då tog jag nog hellre SM7B som går ner längre i basen eller Audio-Technica's ATM 25 som jag själv kör i komb. med B1, blir finfin blandning!!!

AKG D112 är ju rätt given också men SM7B har du troligen mest nytta av allround, gitarrer och sång och allt faktiskt, mångas favorit framför dyra rörmickar ibland*

EDIT: kollade just upp D2 då jag blev nyfiken och finner inga reviews etc men den kan säkert vara ett alternativ, try it det är ju inga pengar*

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, jag har deras D1 sedan gammalt, vet alltså inte på rak arm vad denna D2 gör i skillnad men att D1 är svinbra på virvel gentemot SM57 råder inget tvivel om alls, den har jag kört med de senaste 6 åren för att slippa eq'a SM57:an...

På baskagge vet e fasen då tog jag nog hellre SM7B som går ner längre i basen eller Audio-Technica's ATM 25 som jag själv kör i komb. med B1, blir finfin blandning!!!

AKG D112 är ju rätt given också men SM7B har du troligen mest nytta av allround, gitarrer och sång och allt faktiskt, mångas favorit framför dyra rörmickar ibland*

EDIT: kollade just upp D2 då jag blev nyfiken och finner inga reviews etc men den kan säkert vara ett alternativ, try it det är ju inga pengar*

Nej, precis, inga pengar direkt, eller åtminstone bara en dryg tredjedel av vad de två andra alternativen kostar.

Btw, och jag vet att jag kunde googlat: D1 är väl deras version av "Elvis-micken"?

AKGD112 är trevlig, men i mitt ödmjuka tycke inte lika allround (som SM7B och EV20 verkar vara)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till D2 me av de andra mickar som nämnts tycker jag definitivt att SM7 är den mesta allroundmicken. RE20 är intressant på kontra och basstärkare. Har även testat den på HH (något både Tretow och Lennart Östlund kört med). Det funkar det med, men det finns många andra mickar som ger ett lika bra i den positionen.

Det var länge sedan jag använde ATM25 till annat än bastrumma. Minns att jag använt den på stärkare och att det funkade bra. D112 är inte någon av mina favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till D2 me av de andra mickar som nämnts tycker jag definitivt att SM7 är den mesta allroundmicken. RE20 är intressant på kontra och basstärkare. Har även testat den på HH (något både Tretow och Lennart Östlund kört med). Det funkar det med, men det finns många andra mickar som ger ett lika bra i den positionen.

Det var länge sedan jag använde ATM25 till annat än bastrumma. Minns att jag använt den på stärkare och att det funkade bra. D112 är inte någon av mina favoriter.

Sen har man de där goa bilderna av Stevie Wonder sjungandes i en EV, nån gång under 70-talet, (om den nu hette så då) och så tänker man "....om jag bara hade en sån, då blev det feeling!..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, precis, inga pengar direkt, eller åtminstone bara en dryg tredjedel av vad de två andra alternativen kostar.

Btw, och jag vet att jag kunde googlat: D1 är väl deras version av "Elvis-micken"?

AKGD112 är trevlig, men i mitt ödmjuka tycke inte lika allround (som SM7B och EV20 verkar vara)

Jo det är deras Elvis mick, jag har aldrig kört den på annat än virvel e. att ha testat den på lite av varje, möjligen funkar den på viss sång och gitarrkabinett om man inte vill ha heal botten, som sådan är den utmärkt för virvel och som billig komplementmick för under 500:-...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...