Jump to content
Annons

Nybörjare, hemstudio setup


Supersimon

Recommended Posts

Hej! Är egentligen ganska grön på inspelnings området men tänkte att nu är det dags att börja testa på lite. Har hållit på med musik i 7-8 år nu och vill nu få min musik in i datorn. Jag har köpt lite grejer från en vän dvs.

Digidesign Mbox 1

studio projects b1 mick

M-Audio Keystudio 25 mini keyboard

Behringer xenyx 802 mixerbord

Och sen så har jag skaffat mig Mixcraft 5

Min fråga är nu är det här en bra grund att börja sitt inspelande på? Jag ska endast ha det hemma och spela in lite riff till bandet och ev. spela in lite egenskriven musik. Mixcraft har jag jobbat med tidigare med en usb mic och känner mig ganska säker med det programmet. Och jag vet att mixerbordet egentligen är onödigt men hade det sen tidigare av nån konstig anledning... Hoppas ni har några råd att dela med er av! Peace! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter bra som en början. Har själv mixcraft på pcn och kör garageband på hacken då det är ett nästan identiskt program med mixcraft, enkelt och bra och gör det som behövs.

Kanske ett par schyssta lurar och monitorer kanske, men allafall ordentliga lurar kanske e nåt du bör fundera på om du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min brorsa äger (vet inte om man får marknadsföra lite xD) www.headler.se så har ett dussintals lurar hemma! Dom är ju inte ioförsig gjorda för studio inspelningar men funkar tror jag. Annars har jag ett par hyffsade högtalare just nu och eftersom min kassa är rätt så tom... Men ska satsa på ett par schyssta monitorer i framtiden 😉 När man ändå är inne på ämnet kan ni rekommendera några bra men inte alltför dyra monitorer?

Redigerat av Supersimon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyss ett par M-Audio BX-5, den nya varianten. Dom är väl ok antar jag. För priset är dom mycket bra, kostade 2000 typ. Gillade dom bättre än KRK Rokit5 iaf som kändes ganska scoopade. Jag behövde bara ett par små billiga monitorer till mitt studentrum då mina gamla 8-tummare inte riktigt funkade i min pyttelya, varken plats- eller ljudmässigt. Men i den prisklassen är ju inget direkt top notch men det mesta funkar, så länge man lyssnar in sig ordentligt på sina högtalare och lär sig vilka svagheter de har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej så det är såpass dyrt ändå... På thomann så finns ju tex. de här http://www.thomann.de/se/krk_rp5_g2_rokit.htm som jag verkar vara rätt schyssta men kanske bättre att satsa på ett steg värre? Men som sagt ska bara ha dom till väldigt enkel inspelning ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

På thomann så finns ju tex. de här http://www.thomann.d...p5_g2_rokit.htm som jag verkar vara rätt schyssta men kanske bättre att satsa på ett steg värre?

Du såg väl att priset 148 euro är för en monitor (högtalare)?!? Så det blir dubbla den kostnaden eftersom du behöver två stycken.

Det är lite lurigt med monitorpriser, för ibland anges priset per styck och ibland per par. Det gäller att ha koll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade jag missat! haha... Då blir fet rätt fett dyrt med monitorer just nu men får spara :-) jag får för övrigt alla grejer på fredag :-D då ska dom testas och om det går bra ska jag lägga in nån liten ljufil här :-):-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej så det är såpass dyrt ändå... På thomann så finns ju tex. de här http://www.thomann.d...p5_g2_rokit.htm som jag verkar vara rätt schyssta men kanske bättre att satsa på ett steg värre? Men som sagt ska bara ha dom till väldigt enkel inspelning ☺️

Ja, det är pris per styck. Under 2000 paret i nypris är svårt att komma utan att kasta pengarna i sjön. Mitt tips är att kolla på blocket eller vend.se eller nåt för att försöka hitta nåt billigare. Kan dock krävas lite tålamod.

Uttrycket brukar oftast användas när man upplever att det finns något av en inbyggd loudnesskurva.

Vilket i princip kan förklaras med att basen och diskanten är boostade, vilket ger ett "häftigare", mer polerat sound. Något som kanske är kul på förfesten men mindre användbart för att mixa musik.

Men som sagt, är det första högtalarköpet och inspelningserfarenheten är liten spelar det inte så stor roll. Försök hitta ett par billiga monitorer av hyffsad kvalitet som passar din budget. Det kanske kan löna sig lite att spara ett par månader extra men spendera rimligt med pengar på det. Det tar ett bra tag innan man har nytta av de dyrare modellerna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Ska göra så 😎 Hela paketet med ljudkort o mick osv. kommer på fredag och då ska jag ta lite foton ifrån min lilla "hörna" spela in lite examples osv. så kanske ni kan ge tips utifrån det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att fråga! Vet inte om det är sant att Mbox 1 bara är kompatibel med pro tools? Om så är fallet finns det nåt sätt att få tag på det billigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo jag vet 🙂 Men hade ju det hemma redan och tänkte att man kanske kunde ha användning för det! På det sättet kan jag ju direkt ställa in ljudet hur jag vill ha det istället för i datorn. Eller? Som sagt är väldigt grön på det här området ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att fråga! Vet inte om det är sant att Mbox 1 bara är kompatibel med pro tools? Om så är fallet finns det nåt sätt att få tag på det billigt?

Låter konstigt om det skulle vara så, borde inte vara begränsat på det sättet.

Fick du inte med någon light-variant av något program med ljudkortet? Kolla med säljaren ifall han inte har någon CD han fick med. (Såvitt jag vet är Pro Tools aldrig billigt, även om det finns studentrabatt som du kanske skulle kunna få.)

Mitt förslag är anars att du kollar in Reaper. (http://www.reaper.fm/)

Betydligt humanare pris. Ladda ner, kolla ifall du gillar det, om så är fallet kostar det $60 (400 - 500 kr).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått hem allt idag! Och allt funkar som det ska (tror jag)... Men som sagt får jag inte ljudkortet att funka! Mixcraft kan inte hitta det... Testade ljudkortet på min brors macbook air, det funkade fint i garageband spelade till och med in en liten demo! 😄 Men jag har bara en gammal dell dator och mixcraft. Har laddat ner asio4all osv. men har inte fått det att funka! Några tips? Eller är det att spara till macbook?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yezz! Nu är det löst, drivrutinerna funkar som det ska och jag kan spela in! 😄 Men bara en liten grej till... Vet inte riktigt vad CPU betyder? Det står 95% på CPU och systemet på 100% kanske inte är så bra? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något jag kan göra åt det? Och påverkar det datorns livstid eller inspelningskvalitén etc.? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du på för dator? OS? Kanske går att trycka in mer minne?

Har ingen aning om vad som eventuellt kan tweakas i Mixcraft, men det går att göra en del i PC'n (om det är det du har), stänga av "onödiga" tjänster, fimpa nätverk, ändra strömsparfunktioner mm. mm.

Kolla lite här: http://wiki.kontrollrummet.com/Datorbygge#Tweaks_XP

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det för närvarande ut... Ska fixa lite mys gardiner, försöka få ordning på alla kablar osv.

Har inte tänkt alls på akustik men tycker att det funkar rätt bra och ljudet blir hyffsat! 😎 Ljudklipp kommer!

402012_360885600596290_100000245599876_1380247_193102224_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...