Jump to content
Annons

Spela in trummor sist av alla instrument?


rockstone

Recommended Posts

hur funkar det att göra låtar till trummaskin eller klick och lägga på alla instrument och sång och sist av allt lägga på trummor? kan man göra så? eller bör man altid lägga trumorna först till en stödgittar som man sedan raderar och bygger upp allt efter trummorna? funkar det lika bra vilket som kanske??

Nån som har lite erfarenhet som kan hjälpa till med lite tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag spelar gitarr och trummor i ett av mina band (inte live såklart, haha, då är det bara trummor) och vi brukar skriva låtar i pro tools med ez-drummer och i stort sett spela in hela låten med alla pålägg för att lägga trummorna sist av allt. Det funkar skitbra, bara man är van att spela till klick.

Link to comment
Dela på andra sajter

asså det GÅR! Men jag anser att de är lättast att spela in en slaskgitarr först, sen spela trummorna (kör via MIDI-synth) så jag får trummorna exakt som dem ska vara. Sen raderar jag slaskgitarren och spelar in allt på nytt. Men klart de GÅR att göra de. Men jag skulle nog tycka att de va weird. Det är så mkt lättare att spela in gitarr till klick plus trummor, istället för bara klick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela in en slask gitarr först till klick som sedan rullar i bakgrunden undertiden man lirar in trummorna. Sen lägger jag allt till trummorna och klick sedan.

Dock så är ju låten färdigskriven när jag är i detta stadiet.

edit: Terror var lite snabbare på knappen 😛

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Eller inte varför göra tvärtom? Hitta intressant trumkomp och sen jamma fram riffen? Oftast så jag gör i alla fall. Det är bra testa på flera sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar alldeles utmärkt. Bara allt är inspelat till klick eller trumloopar så kan man lägga tighta trummor sist av allt. Så har jag jobbat på en hel skivinspelning, på distans så att säga. Låtarna var i stort sett klara när jag fick förfrågan om att lägga trummor på en låt och sen rullade det på med fler. Mina trumspår skickade jag via sprend till låtskrivaren och så fick han mixa det hela som han ville och slutresultatet blev riktigt bra faktiskt.

Testa vetja! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För de som vet vad "Penny Lane" med Beatles, är för låt, kan förtäljas att pianot är det första som spelades in (för övrigt tre eller fler olika, dubbade pianon). Trummor tror jag lades sist på den låten.

bara för att statuera ett exempel om att tänket inte är särdeles nytt....

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

läste nånstans att Cradle of Filth spelade in "Godspeed on the Devil's Thunder" på det sättet.. de lade trummorna efter gitarrerna iaf.

Så länge den som lägger gitarrerna är tight till klicket så spelar de ju ingen roll vad som läggs först. Och man kan ju göra så att man programmerar trummor innan man spelar in gitarrerna, tar bort dem och sen lägger de riktiga trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aerosmith fick ju göra om hela inspelningen till Nine lives-plattan när de försökte jobba på det sättet. De skulle spela in trummorna sist, men de blev inte nöjda med resultatet så de gjorde om allting. Det varierar kanske lite beroende på genre, men jag tror att det är säkrast att spela in trummorna så tidigt i processen som möjligt om man känner sig osäker.

Off topic:

Är det bara jag som tycker att autoharpa låter för j*vligt? Det låter som att spela ostämd gitarr med en spade som plektrum! Suck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer helt med dom som gillar denna metod här, jag har i princip alltid jobbat så dvs lagt ett click som består av baskagge virvel och någon hi-hat eller tamburin och påminner om hur man vill ha det fast enklare så man inte överprogrammerar trummaskinen, sen gäller det ju att köra med en trummis som kan lägga ett bra track på detta!

Fördelen är att man kan göra sin pre-produktion nästan fullt ut och så får trummisen den bästa känslan, sång kan man ju lägga sist om man vill eller i preprod...dom är ju lite kinkiga och vill gärna ha det äkta soundet så långt det går.

Under mina år som anställd i studiobranschen så var detta en mkt vanlig metod under 80/90-talen men då körde man ofta med ett trist shaker click etc som gick lite i motvall/synkopering mot det tänkta beatet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här var från början en backtrack med programmerade trummor. La på nytt allting, live trummor sist, sen raderade jag backtracken. Ett trummaskinskomp där kagge o virvelpuls sitter som de är tänkta är nog mkt lättare att spela till än klick. Min trummis kan inte alls spela till klick säger han. men att spela till en nästan färdig låt med trummaskin går bra.

Sen kan man ju göra om sång eller vad man vill ännu en gång.

http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-n-gons-barn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det bästa med att lägga trummorna sist är att det går att få oerhört mycket mer liv i låten med hjälp av trummorna. När alla instrument och sången finns på plats som det ska vara så kan det tillföra låten massa bra saker när trummisen känner en trygghet och frihet att spela med det färdiga arret.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av Dire Strait skivor, tror det var Brothers in arms, var färdiginspelad när producenten (och bandet?) bestämde sig för att byta ut trummisen. Den nya trummisen spelade om alltihop, antagligen utan klick. Så det går bra bara trummisen är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...