Jump to content
Annons

Datorbygge, dagbok från en amatör


oioioi

Recommended Posts

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Jaha, idag fick jag äntligen tid att fortsätta bygget, så jag tänkte installera OS. Först kopplade jag in tangenbord, skärm, mus ocg stoppade i elkontakten i vägguttaget.

Blev inte så roligt:

6921075917_db5ca345e1.jpg

6921075927_f85b6b4ecf_z.jpg

Jag har völ kopplat in fläktsladden på rätt ställe?

6921075935_f71b54126e_z.jpg

Som ni ser sitter sladden på moderkortets pinnar där det står CPU_FAN.

(Det finns även ett annat ställe som heter CPU_FAN_OPT.)

Så vad gör man nu?

Ska jag reklamera fläkt/processor eller moderkort - jag vet ju inte vad som är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser det här rätt ut?

Du kan prova att sätta CPU Q-FAN på ENABLE, och ställa båda profilerna på SILENT. Sen gäller det att hålla koll på temperaturerna i början. CPU bör inte gå över 70*C, men en vettig kylare borde klara under 60*C. Då menar jag när processorn jobbar 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man bygga en DAW dator får man ju göra sin läxa och läsa på och se till att man får tysta komponenter... men men, det är din dator 🙂

Enkelt, det är bara att spelar högre så hörs inte fläkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan prova att sätta CPU Q-FAN på ENABLE, och ställa båda profilerna på SILENT. Sen gäller det att hålla koll på temperaturerna i början. CPU bör inte gå över 70*C, men en vettig kylare borde klara under 60*C. Då menar jag när processorn jobbar 100%.

Och ska fixa med det i morgon.

Nu ska jag försöka förstå varför hårddisken inte dyker upp.

Har visserligen gott om plats på SSD:n fortfarande, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan prova att sätta CPU Q-FAN på ENABLE, och ställa båda profilerna på SILENT. Sen gäller det att hålla koll på temperaturerna i början. CPU bör inte gå över 70*C, men en vettig kylare borde klara under 60*C. Då menar jag när processorn jobbar 100%.

70 grader..ja om man tänkt ha cpun i 100 år ja...min peakar vid 89-90 grader när jag renderar...

men renderar gör jag inte så ofta.. det är bara då jag kommer upp i dom temperaturerna...

Visst livslängden förkotas sägs det...men skulle vara intressant att veta hur mycket exakt..jag har ju inga direkta planer på att ha cpun i 20 år till... har haft min i 3 år nu. och snart dax att uppgradera igen...jag tycker det är bättre man överklockar och kör skiten ur cpun istället..när man väl kört slut på den har den ändå sjunkit i värde

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga igen, men hur lär jag datorn hitta hårddisken?

Jag installerade ju Windows 7 på SSD:n, som heter C: Sedan har jag ju en hårddisk med, som jag tycker borde heta kanske D:.

I kontrollpanelens device-manager syns den under "disk drives", tillsammans med SSD:n. Men i Windows Explorer/utforskaren hittas den inte.

Jag tänkte ju installera en del program på hårddisken...

PS. Det här inlägget är skrivet på nya datorn!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...