Jump to content
Annons

Novation Remote Zero SL Mk II kontrollenhet


JohnRick

Recommended Posts

Annons

Jag har en Novation Nocturn som jag är jättenöjd med. Automap är verkligen smidigt! Första gången du öppnar upp en plugg så kör du Learn-mode för att mappa ut rattar och knappar till pluggen, sen sparar du inställningarna i Automap (tror det heter nåt i stil med "Save as default map for this client", eller liknande). Nästa gång du öppnar upp pluggen så laddas map-inställningarna automagiskt.

Det enda som är störigt är att du måste wrappa pluggarna. Själva wrap-processen är i sig smidig, men det innebär att du kommer få dubbla pluggar i din DAW, typ såhär:

Waves C4

Waves C4 (Automap)

Det innebär också att om du öppnar projektet på en dator där pluggarna inte är wrappade så kommer DAW:en säga "Could not find Waves C-4 (Automap)". Detta gäller dock bara för tredjepartspluggar - när det gäller de inbyggda pluggarna i DAW:en så funkar de utan att du behöver wrappa dem. Åtminstone fungerar det så i Logic.

EDIT: En annan rolig (men kanske inte så användbar) grej är att du kan köra Automap-appen på en smartphone och styra pluggar via den 🙂

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Den är supernajs, men efter att ha använt den första som kom ut i flera år och även ha PRO versionen av 3:an kan jag säga att den inte är helt fullständig. Åtminstone inte i Cubase.

Nu kör jag den ihop med Steinbergs CMC'er och NU funkar det som en våt dröm.

Man rattar fram ett spår i Cubase via CMC kontrollern, öppnar kanalstrip'en via den och vips så slavar Novation kontrollern och man får upp de insertpluggarna som finns på det spåret.

Det jag tycker är lite muppigt på den gamla kontrollern är att de steglösa digitala potarna gör att värdena "studsar" lite hur som helst om man vrider fort och det blir inte alltid en linjär förändring.. lite mer parkinsson om du förstår vad jag menar 🙂.

Det är även en liten invänjningsperiod med förkortningar på parametrar som är väldigt långa namn på, men åtmonstone jag använder sällan mer än de vanligaste parametrarna i mixläget. Ska man editera på djupet så går det snabbare med muspekaren och tangentbordet.

Vissa pluggar rapporterar inte fullständiga set av parametrar så att ha den som fullskalig synt-editor funkar bara i vissa fall.

Spectrasonics är en sån tillverkare som inte delar ut parametrar speciellt frekvent.

Kör hårt!

Redigerat av Lundin
är okänd, sa Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kör jag den ihop med Steinbergs CMC'er och NU funkar det som en våt dröm.

Man rattar fram ett spår i Cubase via CMC kontrollern, öppnar kanalstrip'en via den och vips så slavar Novation kontrollern och man får upp de insertpluggarna som finns på det spåret.

Det lät ju lite intressant Lundin!

Vilken CMC är nödvändig för att ratta fram kanalen?

Det verkar ju vara som gjort för mig som har en gammal Zero SL här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...