Jump to content
Annons

Behöver hjälp med att Installera Mac OS på ny hårddisk.


AnthonyS

Recommended Posts

Hej!

Hårddisken på min 15.4" MacBook Pro Unibody 2008 sjunger på sista versen, så jag tänkte att det skulle vara ett utmärkt tillfälle att investera i en SSD. Givetvis har jag slarvat bort min Mac OS-skiva som följde med datorn när jag köpte den. Hur kan jag lösa detta?

TIll saken hör att jag av någon anledning jag inte själv förstår har låtit bli att uppgradera från Mac OS Leopard, så jag har varken Snö eller Lion. Hade jag det skulle jag ju kunna klona hela härligheten och sen bara lägga in det på min nya SSD vad jag förstår, men jag såg detta som en utmärkt chans att bli av med en miljard skräpfiler av skilda slag som jag samlat på mig genom åren, genom att bara börja om på ny hårddisk från scratch. Men hur göra det utan installationsskiva?

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Ha en fortsatt trevlig lördag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
TIll saken hör att jag av någon anledning jag inte själv förstår har låtit bli att uppgradera från Mac OS Leopard, så jag har varken Snö eller Lion.
Tråkigt svar:

Du kan köpa en USB-sticka från Apple Store med Lion. Den kan inte användas för att uppgradera 10.5, men du hade som sagt tänkt att installera från scratch på en ny hårddisk.

Det som du går miste om från dina gamla bortslarvade installationsskivor är iLife (iPhoto, Garageband etc.) men det är samtidigt äldre versioner, så om du behöver dessa program kan du köpa dem separat från App Store istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är inget problem med Leopard det funkar skitbra så clona den så är det samma läge. Jag menar har det funkat bra fram till nu så kommer det att göra det i fortsättningen oxå.

Snow Leo är lite coolare kanske och Lion mest bara annorlunda men när det gäller funktionaliteten så är det hugget som stucket.

Det kan även vara så att vissa tillverkare inte tillhandahåller drivar för nyare os x så det är nog det första man ska kolla inför en eventuell uppgradering.

Själv har jag ett Phonic Firefly 302 FW kort som inte verkar funka i Snow Leo och det suger ju för det kortet duger bra till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är planen att uppgradera till Lion så tycker jag att du gör det och sedan skapar en bootbar USB-sticka. Det ska få igång installationen åt dig.

Yes, planen är att uppgradera till Lion. Då kan jag alltså göra det redan nu på min Mac, (genom att först uppgradera till Snö, givetvis) och sedan "tillverka" en USB-sticka som kan installera Lion på en blank disk? Har jag förstått dig rätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget problem med Leopard det funkar skitbra så clona den så är det samma läge. Jag menar har det funkat bra fram till nu så kommer det att göra det i fortsättningen oxå.

Snow Leo är lite coolare kanske och Lion mest bara annorlunda men när det gäller funktionaliteten så är det hugget som stucket.

Det kan även vara så att vissa tillverkare inte tillhandahåller drivar för nyare os x så det är nog det första man ska kolla inför en eventuell uppgradering.

Själv har jag ett Phonic Firefly 302 FW kort som inte verkar funka i Snow Leo och det suger ju för det kortet duger bra till mig.

Ja, det har ju funkar bra hittills, så på det viset är det inge problem. Det var mer att det verkar finnas lite mysiga funktioner i Lion som jag vilk åt. Så planen är att uppgradera. Men man kan alltså clona med vanliga Leopard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt svar:

Du kan köpa en USB-sticka från Apple Store med Lion. Den kan inte användas för att uppgradera 10.5, men du hade som sagt tänkt att installera från scratch på en ny hårddisk.

Det som du går miste om från dina gamla bortslarvade installationsskivor är iLife (iPhoto, Garageband etc.) men det är samtidigt äldre versioner, så om du behöver dessa program kan du köpa dem separat från App Store istället.

Så då kan man alltså installera Lion på en blank disk utan att ha uppgraderat till det från Leo -> Snö -> Lion? Eller missförstår jag?

Är det den här du menar? http://store.apple.com/se/product/MD256Z/A?fnode=MTY1NDAzOA

Som jag förstr det msåste man ha Snö innan ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snön behöver du bara om du gör uppgraderingsinstallation/handlar från App Store.

Är disken blank kan du köra in Lion direkt från stickan. Håll ner Alt-tangenten när du bootar upp datorn och välj USB-stickan i bootmenyn som kommer upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snön behöver du bara om du gör uppgraderingsinstallation/handlar från App Store.

Är disken blank kan du köra in Lion direkt från stickan. Håll ner Alt-tangenten när du bootar upp datorn och välj USB-stickan i bootmenyn som kommer upp.

Briljant! Då är ju saken ordnad. Ser fram emot att installera tusen pluggar på nytt... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill slippa att installera allt igen efter att ha fått igång din nya HDD med Lion, skaffa en USB-docka/kabinett åt den gamla disken, plugga in disken och kör flyttassistenten så blir det mesta som vanligt. Ska fungera lika bra om du har en Time Machine-kopia liggandes på någon annan disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...