Jump to content
Annons

Bilder på rack placering i hemmastudio


TheBowl

Recommended Posts

Håller på att förnya min lilla hemmastudio och ska köpa in lite rackprylar men har stött på ett litet dilemma...

Har otroligt dålig inspiration och idéer om hur jag ska placera mitt rack.

Tänkte att det hade varit kul att se hur ni har det i er hemma studio.

Har ni ert rack fastmonterat i borded? har ni en hurts med hårdvara på bordet? Har ni dem på golvet?

Ja vad som hellst!

Om ni byggt något själv så hade det varit skojj med en lite mer utförlig beskrivning om hur ni gått till väga.

Ladda upp en bild och visa!!

Själv har jag ett rack av proel, KR08 tror jag modellen heter, som står tom och väntar.

Redigerat av TheBowl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Visa din hemmastudio"-tråden:

http://forum.studio..../page__st__2070

Tycker inte detta behöver ingå i hemmastudio-tråden. Den här tråden kan vara en inspirationskälla för många som är på väg att få upp ett rack. Man behöver inte betala mycket, utan man kan, som Jonterocks precis visade, köpa en simpel ikeamöbel som fungerar utmärkt.

Så fort jag är hemma ska jag lägga upp en bild på mitt rack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2 likadana som man ser på bilderna, både till vä och hö...inte IKEA utan custom built i bokträ!

Det blir nog till att snickra ihop såna för mig med. Polarn har värsta industri gjutjärns klingsåg. Man kan ju ta så rejäla plank på sidorna att man kan skruva hårdvarulirarburkarna direkt i träet. Sen lite fina hjul inunder... Joemeeken får sitta högst upp tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)

Jag valde också att bygga ett eget rack med hjälp av IKEA 🙂

Fast jag köpte mig en Lagan-bänkskiva i massiv bok (28mm tjock). Det blev ett lätt lutande rack, 10HE, på hjul som står under skrivbordet.

Det väger bly! Runt 30kg tomvikt men det står stadigt! Tanken för mig var att få till en halvt mobil studiolösning, så ljudkort, preamps och dator sitter i racket så jag enkelt (allt är relativt) kan rulla ut det till bilen och ta med till replokalen, spelning etc.

Jag är inte klar än dock då det ska lödas ihop en XLR-panel (den tomma rackplåten i mitten) så jag får alla ingångar på framsidan. Sen ska jag montera fast en liten smidig UPS/nätfilter och lite kabelsamlare.

Som man kan se på bilden var bladet i sänksågen lite slött så jag fick ett par brännmärken i snitten men det ska nog gå att åtgärda. Det saknas också en liten bit längst ner på framsidan under sista enheten men jag ville så gärna provmontera allt 🙂

post-11855-0-12004500-1326962341_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte detta behöver ingå i hemmastudio-tråden. Den här tråden kan vara en inspirationskälla för många som är på väg att få upp ett rack. Man behöver inte betala mycket, utan man kan, som Jonterocks precis visade, köpa en simpel ikeamöbel som fungerar utmärkt.

Så fort jag är hemma ska jag lägga upp en bild på mitt rack!

OK, tänkte att du kanske missat den tråden... då e de softish. Jag byggde själv två rack av mdf, kostade väl runt 300kr för mdf-skivan, typ såhär:

rackdelar.jpg

...och målade, samt ditsatta på studiobordet, blev det såhär:

linusstudio.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och inspirerade tråd! Är själv trött på att ha det lilla jag har löst på skrivbordet (eller ovanpå min skrivare för att vara precis). Men jag skulle vilja konstruera en kompakt väska för 3HE som jag kan ha på skrivbordet som en rackhylla när jag sitter hemma men som jag lika lätt kan ta med när jag ska spela in annorstädes, vilket ändå händer rätt så ofta. Är det någon som har något tips på vägen? Det måste så klart finnas avtagbara lock på fram- och baksida. Finns det bygggsatser av väskor? Jag tänker mig att det kanske finns på något byggvaruhus eller liknande, för att användas som verktygslåda eller dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...