Jump to content
Annons

Hur mixar man house?


Eagleshieldbeatz

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny i det här och har lite frågor.

Jag försöker göra house, har massa trumsamples i wav. Kickar, snares osv. När man laddar en sample brukar de normalt ligga på -8 dB. Ska man hålla kvar kicken på den här nivån eller ska den vara högre? Har läst någonstans att ingenting ska ligga över -8 dB någonstans men jag kanske missförstod allt. Som sagt, väldigt ny men vill lära mig!

Frågor:

- Ska man använda typ limiter, compressor etct på kick-samples som har -8 dB? (I så fall, ska man ändå hålla kvar ljudnivån på -8?)

- Vilken dB ska masterkanalen vara innan man ska börja mastra?

- Om man använder synthar som Sylenth, Nexus osv så finns det redan compressor i synthen. Ska man lägga på compressor när man mixar ändå? Kan det bli bättre tryck i vissa all?

- Ska man använda limiter någon annan gång än vid mastringen?

- Andra bra tips för att få bra tryck och flyt i en houselåt välkomnas

Jag hoppas att det inte kommer massa sura gubbar nu och hatar på mig bara för att jag är nybörjare. (Brukar se sådana på detta forumet annars).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, sura gubbar är det definitivt ingen brist på på det här forumet, så därför säger jag i all välmening att dina frågor är väldigt svåra att svara på. Det finns i princip inga regler alls för hur man ska mixa en låt, utan allting handlar om hur det låter. Ägna inte för mycket tid och uppmärksamhet åt vilket utslag ett ljud ger på mätarna, att ett ljud ligger på -8 dB säger ju ingenting om hur det låter! Dock brukar man vilja ha ganska mycket kompressor på trummor och bas inom i stort sett alla musikgenrer (utom akustisk musik). Vilken kompressor du använder är en ren smaksak (man kan använda mer än en kompressor om man vill).

Masterkanalen får inte slå över nollan (dvs. överstiga 0 dB) innan man mastrar, eftersom det börjar dista då, men annars finns det inga regler för detta.

Ett viktigt tips är att du använder högpassfilter (dvs. skär bort basen) på alla kanaler utom bas (instrumentet) och bastrumma, annars riskerar ljudbilden att bli grötig.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...