Jump to content
Annons

SPL PHONITOR kan ersätta studio monitorer ?


Ekstasis

Recommended Posts

Är det bara jag som tycker den verkar riktigt häftig ?

Får nog bli en sådan till min studio...Visst saftig prislapp..men

helt klart värt det om man vill mixa seriöst..speciellt om man som jag bor i en lägenhet.

"Phonitor är en hörlursförstärkare i absoluta high-end klassen. Ett system med Phonitor och ett par väl valda hörlurar kan ersätta högtalare och är i situationer då lång lyssningstid krävs perfekt utan att hörseln kroknar, det absolut bästa valet. Grunden till detta högklassiga hörlurförstärkarsystem är att med SPL:s väl utprovade 120-volts förstärkarteknologi åstadkomma ett resultat som vida överträffar normala distortionsnivåer och dynamiskt omfång hos liknande produkter. Den tekniska specifikationen går helt enkelt ett steg längre än vad som är standard för denna typ av produkt. Förutom vanliga hörlursförstärkarfunktioner har Phonitor nya kontroller som "Crossfeed", "Speaker Angle" och "Center Level". Dessa parametrar återskapar ljudets egenskaper i en normal lyssningssituation med två högtalare. För den som jobbar med att mixa ljud och musik på olika ställen är Phonitor ett oersättligt portabelt verktyg och referenssystem."

912645_800.jpg

http://spl.info/?id=357

http://www.youtube.com/watch?v=Y0YwUOxW19I

http://www.youtube.com/watch?v=nMnPl0WpIDw

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst är den häftig! 🙂

Den gör inte att man kan utesluta monitorer, men den underlättar vid de tillfällen man behöver köra med lurar istället för monitorer, tack vare de högtalaremuleringsfunktioner som har petats in. Den kan också vara riktigt bra om man ofta åker runt och spelar in i studios där man inte känner akustiken eller lyssningen - för då har man en referens med sig så att det går snabbare att lyssna in sig.

Jag tycker däremot att den är alldeles för dyr (trots att jag säljer SPL själv också...). För kanske en tredjedel av priset hade jag nog köpt en sådan utan att tveka, men det är min personliga uppfattning - och allt är ju relativt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är den häftig! 🙂

Den gör inte att man kan utesluta monitorer, men den underlättar vid de tillfällen man behöver köra med lurar istället för monitorer, tack vare de högtalaremuleringsfunktioner som har petats in. Den kan också vara riktigt bra om man ofta åker runt och spelar in i studios där man inte känner akustiken eller lyssningen - för då har man en referens med sig så att det går snabbare att lyssna in sig.

Jag tycker däremot att den är alldeles för dyr (trots att jag säljer SPL själv också...). För kanske en tredjedel av priset hade jag nog köpt en sådan utan att tveka, men det är min personliga uppfattning - och allt är ju relativt... 😉

Har du haft äran att prova den ännu ? Avaktar ett tag till läser lite mer recensioner... Men känns ändå som man får jävligt mycket för pengarna... med tanke på crossfeed funktionerna man får på köpet..

Förstärkare har alltid varit dyra och kommer förmodligen vara det under en tid framöver..så jag tycker inte 13 000 är så mycket igentligen...

Om man nu föredrar budget framför kvalité så kan man ju alltid köpa det... Men jag personligen tycker att man får tänka långsiktigt..och hur många timmar man kommer använda en produkt som denna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent teoretiskt tror jag det säkert går att mixa bra i midrange och highrange..

men att mixa bas i lurar kommer nog alltid vara klurigt... Går ju inte jämföra lurar med en sub t.e.x..

men det återstår att see..har inte provat denna ännu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du haft äran att prova den ännu ? Avaktar ett tag till läser lite mer recensioner... Men känns ändå som man får jävligt mycket för pengarna... med tanke på crossfeed funktionerna man får på köpet..

Har inte testat den ännu, men crossfeed finns i deras 2Control också, så den kan också vara ett alternativ. Jag tror egentligen att det är crossfeed som är den viktigaste funktionen för att få mer högtalarkänsla. Kombinera det med ett par Ultrasone-lurar (som ju har en teknik som gör att ljudet upplevs komma mer framifrån), så är man en bra bit på väg. 🙂

Förstärkare har alltid varit dyra och kommer förmodligen vara det under en tid framöver..så jag tycker inte 13 000 är så mycket igentligen...

Om man nu föredrar budget framför kvalité så kan man ju alltid köpa det... Men jag personligen tycker att man får tänka långsiktigt..och hur många timmar man kommer använda en produkt som denna..

Absolut! Så får man egentigen alltid tänka när det gäller lite större investeringar - och väga pris mot nytta. Har man inte möjlighet att köra med monitorer, så kan det kanske vara värt en rejäl prislapp för att komma lite närmare det man egentligen skulle vilja ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har inte testat den ännu, men crossfeed finns i deras 2Control också, så den kan också vara ett alternativ. Jag tror egentligen att det är crossfeed som är den viktigaste funktionen för att få mer högtalarkänsla. Kombinera det med ett par Ultrasone-lurar (som ju har en teknik som gör att ljudet upplevs komma mer framifrån), så är man en bra bit på väg. 🙂

Absolut! Så får man egentigen alltid tänka när det gäller lite större investeringar - och väga pris mot nytta. Har man inte möjlighet att köra med monitorer, så kan det kanske vara värt en rejäl prislapp för att komma lite närmare det man egentligen skulle vilja ha...

När det gäller Ultrasone säger jag bara en sak. 🙂

Du kan även kolla på hans webbsida vad Ultrasone får för mätvärden..

http://www.youtube.com/watch?v=L34S4Tt1EuQ

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ägnat natten att läsa recensioner och har nu beslutatat mig för att köpa den. Ska bli underbart intressant att lyssna på en riktig high end stärkare...

Finns även en modell som heter Auditor för halva priset men utan crossfeed funktionerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kanske detta kan vara ett lite billigare alternativ. Sen om de är "lika bra" som Phonitor låter jag vara osagt... 😉

http://pluggar.wordp...horlurar-hdphx/

mvh Jon

Tanken är väl god, i framtiden kommer det nog bra mjukvarulösningar har provat Redline' plugg den lät ju inte alls bra.. , men av det jag har läst så är SPL den första men bra crossfeed. Natt och dag mog andra alterntiv. Phonitor ska låta så subtil så det är svårt att höra skillnad på om crossfeed är på/av...det är så jag vill ha det...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Ultrasone säger jag bara en sak. 🙂

Du kan även kolla på hans webbsida vad Ultrasone får för mätvärden..

Jag hade tänkt svara dig att det är tråkigt att du grundar din åsikt om ett företag på omdömet av en enda produkt. Ett omdöme som inte ens är ditt eget. Men efter att ha hittat länken till innerfidelitys samlade mätresultat är jag beredd att hålla med att det onekligen ser konstigt ut.

Har kollat igenom mätdata för en bunt för mig kända lurar plus tre par Ultrasone. De två par med krokigast frekvensrespons är helt oväntat Ultrasone Edition 10 och Pro 2900. Dessa har dessutom tillsammans med den slutna luren Ultrasone Pro 900 högre total harmonisk distortion än AKG K240. Alla andra lurar i mitt urval visar på bättre uppmätta värden.

Det mest intressanta mätresultatet ser jag hos Ultrasone Pro 2900. Kolla frekvensresponsen från 2 kHz och uppåt. Ett tydligt mönster av typen kamfiltereffekt. 😲

Faktum kvarstår dock. Jag tror man missar en del om man grundar sin åsikt om ett företag på en tredje persons omdöme om en enda produkt.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller l innerfidelitys, så har jag mycket högt förtroende för...då han nog har en av det mest seriösa mätmetoderna..Men jag han var ingen större fan av Ultrasone...verkar som inte amerikanarna gillar ultrasone..är ju bara svenskar/danskar och tyskar som verkar använda/känna till Ultrasone... Men känns mer som Ultrasone är riktigt till HiFI lyssnaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone är tyska och många amerikaner hatar allt som inte är amerikanskt - och framför allt om det är tyskt, så han hade helt klart bestämt sig från början att de skulle låta skit...

För att få lite verklighetsanknytning så kan du kolla andra personers omdömen om samma lur som den snubben "testade", exempelvis här: http://www.head-fi.o...sone-edition-10 .

Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma till mig och lyssna på ett par olika Ultrasone-modeller och bli förvånad... Det är flera här i forumet som är väldigt förtjusta i sina Pro2500 (som är föregångaren till Pro2900) och som använder dem som lyssning i studion, som komplement till sina monitorer.

Pro-serien är direkt avsedd för studio, medan HFI-serien och Edition är mer riktad mot HiFi.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone är tyska och många amerikaner hatar allt som inte är amerikanskt - och framför allt om det är tyskt, så han hade helt klart bestämt sig från början att de skulle låta skit...

Tror inte det är förklaringen. Han har gett bra respons både på AKG och Sennheiser-lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone är tyska och många amerikaner hatar allt som inte är amerikanskt - och framför allt om det är tyskt, så han hade helt klart bestämt sig från början att de skulle låta skit...

För att få lite verklighetsanknytning så kan du kolla andra personers omdömen om samma lur som den snubben "testade", exempelvis här: http://www.head-fi.o...sone-edition-10 .

Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma till mig och lyssna på ett par olika Ultrasone-modeller och bli förvånad... Det är flera här i forumet som är väldigt förtjusta i sina Pro2500 (som är föregångaren till Pro2900) och som använder dem som lyssning i studion, som komplement till sina monitorer.

Pro-serien är direkt avsedd för studio, medan HFI-serien och Edition är mer riktad mot HiFi.

Man tackar för erbjudandet. Vore faktiskt intressant att prova, jag tror säkert dom låter jättebra..men allt är relativt...Ultrasone har nog ett unikt sound...och dom verkar ju ha lite nich när det gäller att få soundet att låta som surround...eller vad dom nu kallar den tekniken.. som gör att det känns som ljudet går runt och runt...

Angående edition 10... jo verkar som åsikterna går i sär...men så är det ju iofs alltid..men innerfidielty han baserar ju inte bara sin åsikt som subjektiva bedömningar som dom gör på head fi... han mäter ju också lurarna på ett riktigt proffisigt sätt..kolla in hans youtube kanal så kan du se hur han gör när han mäter varje hörlur.

Men du har inga stax 009 att låta mig prova ?

När jag läste en recension av dom tänkte jag..faan...

Dessa lurar ska jag ha även om dom kostar 25 000...

men sedan visade sig att det allt som allt kostade typ 85 000

då dom är väldigt krävande när det gäller vilken stärkare man använder..

Men Stax verkare uppenbarligen vara i en klass för sig och totalt äger allt annat...

En helt annan värld... alltså skulle vara så jävla intressant att höra... Han innerfidelitys, snubben han sa att enda nackdelen med Stax 009 var att efter man har hört dom kan man aldrig någonsin använda vanliga lurar igen..

http://www.innerfide...nes-stax-sr-009

110925_blog_worldsbestheadphones_photo_SR009.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=afkYRJU0Dlw.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Well... bortsett att det är förmodligen en bra och dyr hörlursförstärkare så undrar man varför inte SPL som även gör pluggar, gör en plugg med crossover? Det finns ju faktiskt dom som redan har hörlursförstärkare i sin studio? Och köpa en till för 13 papp bara för att få lite crossfade känns ju .. ?

Skulle vara intressant om det kom en plugg där man får rita upp sitt rum. Tala om vad man har för utrustning och lurar och vinkel på sina lådor och ev subbas och avstånd. Så tror jag att känslan att sitta med monitorer i sina lurar kan bli bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för erbjudandet. Vore faktiskt intressant att prova, jag tror säkert dom låter jättebra..men allt är relativt...Ultrasone har nog ett unikt sound...och dom verkar ju ha lite nich när det gäller att få soundet att låta som surround...eller vad dom nu kallar den tekniken.. som gör att det känns som ljudet går runt och runt...

Ultrasone har gett tekniken ett j-t korkat namn som lätt kan missuppfattas. Det är INTE surround! Om det hade handlat om någon sorts fejkad surround hade jag definitivt inte velat veta av dem, utan jag vill ha ett naturligt ljud - något som jag absolut får med Ultrasone-lurarna. 🙂

Det handlar bara om att ljudet leds i kåpan så att det släpps ut i framkanten av lurarna. Då når ljudet örat på liknande sätt som när man lyssnar med högtalare - alltså lite framifrån, så att öronsnäckan också är med i upptagningen, istället för att ljudet skjuts rakt in i hörselgången, som med "normala" lurar. Det kan kanske också vara en orsak till att hans mätningar visar vissa konstigheter i responskurvan jämfört med andra lurar.

En nackdel med tekniken är att om man sätter dem på fel håll så innebär det att det kommer att låta skit eftersom öronen kommer att blockera ljudet när det släpps ut bakom öronsnäckan istället...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar bara om att ljudet leds i kåpan så att det släpps ut i framkanten av lurarna. Då når ljudet örat på liknande sätt som när man lyssnar med högtalare - alltså lite framifrån, så att öronsnäckan också är med i upptagningen, istället för att ljudet skjuts rakt in i hörselgången, som med "normala" lurar. Det kan kanske också vara en orsak till att hans mätningar visar vissa konstigheter i responskurvan jämfört med andra lurar.

Jag funderade också över det. Han verkar dock seriös med sina mätningar. De kurvor som redovisas är kompenserade för och genomsnitt av upprepade mätningar med viss variation av placeringen. Jag undrar om s-logic verkligen kan förklara avvikelserna i frekvensrespons hos t ex Pro 2900, som ju framstår som en kamfiltereffekt.

Ännu svårare är det att se kopplingen mätmetod och s-logic när man jämför dist och brusvärden hos Pro 900 med vanliga lurar som Sennheiser HD280. Kolla också in de två lurarnas respons vid 300 Hz. Där presterar Pro 900 sämre än Koss Porta Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varation av placeringen hjälper inte så mycket om det är en mätmetod som är utformad för lurar som skjuter rakt in i hörselgången, på traditionellt sätt. Jag tror att det är där skon klämmer och att det förklarar varför rmätningarna visar på vissa fel trots att alla användare uppfattar dem som väldigt neutrala.

EDIT: Pro2500 är mer neutrala, medan Pro2900 har fått en liten extra skjuts i basen, men också ännu lite bättre detaljupplösning än företrädaren.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudet han använder är ett binaurialt system (utvecklat i Tyskland 😛 ) kallat HMS II.4 speciellt framtaget för mätningar av hörlurar, snäckor, headset etc.

Om vi för en sekund antar att systemet inte är optimerat för mätningar av lurar med s-logic-teknik. Visst borde detta visa sig som ett systematiskt mätfel?

När jag jämför mätdata från Pro 2900, Pro 900 och Edition 10 hittar jag några gemensama nämnare vid 2 kHz. Fasen dippar till lite där och distortionen har en kraftig peak hos alla tre modeller. Det resulterar också i en dipp i frekvensrespons.

Om jag jämför dessa tre ultrasonelurar med Beyer DT880, Sennheiser HD650 och AKG Q701 ser jag att fasdippen vid 2 kHz saknas hos de andra lurarna. Däremot har de alla en topp i andelen distortion där, vilket pekar mot ett mätfel där.

Om man bortser från lustigt beteende kring 2 kHz ser jag inget direkt mönster hos avvikelserna vid mätningar av Ultrasone-lurar. Listar några punkter:

  • Ultrasone Pro 2900 visar upp en kamfilterliknande frekvensrespons från 2 kHz och uppåt.
  • I det urval lurar jag valt att titta på (ungefär tio stycken av olika tillverkare) har Ultrasone Pro 900 relativt hög andel av distortion eller brus (redovisas sammanräknat)
  • Pro 900 har i sammanhanget även dålig respons i testet där man spelar upp en 300 Hz fyrkantsvåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudet han använder är ett binaurialt system (utvecklat i Tyskland 😛 ) kallat HMS II.4 speciellt framtaget för mätningar av hörlurar, snäckor, headset etc.

Om vi för en sekund antar att systemet inte är optimerat för mätningar av lurar med s-logic-teknik. Visst borde detta visa sig som ett systematiskt mätfel?

När jag jämför mätdata från Pro 2900, Pro 900 och Edition 10 hittar jag några gemensama nämnare vid 2 kHz. Fasen dippar till lite där och distortionen har en kraftig peak hos alla tre modeller. Det resulterar också i en dipp i frekvensrespons.

Om jag jämför dessa tre ultrasonelurar med Beyer DT880, Sennheiser HD650 och AKG Q701 ser jag att fasdippen vid 2 kHz saknas hos de andra lurarna. Däremot har de alla en topp i andelen distortion där, vilket pekar mot ett mätfel där.

Om man bortser från lustigt beteende kring 2 kHz ser jag inget direkt mönster hos avvikelserna vid mätningar av Ultrasone-lurar. Listar några punkter:

  • Ultrasone Pro 2900 visar upp en kamfilterliknande frekvensrespons från 2 kHz och uppåt.
  • I det urval lurar jag valt att titta på (ungefär tio stycken av olika tillverkare) har Ultrasone Pro 900 relativt hög andel av distortion eller brus (redovisas sammanräknat)
  • Pro 900 har i sammanhanget även dålig respons i testet där man spelar upp en 300 Hz fyrkantsvåg.

Finns bara ett sätt att ta reda på det. Skicka ett mail till honom, jag tror han blir väldifgt glad och tacksam om du tar upp eventuella brister i hans mätmetoder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varation av placeringen hjälper inte så mycket om det är en mätmetod som är utformad för lurar som skjuter rakt in i hörselgången, på traditionellt sätt. Jag tror att det är där skon klämmer och att det förklarar varför rmätningarna visar på vissa fel trots att alla användare uppfattar dem som väldigt neutrala.

EDIT: Pro2500 är mer neutrala, medan Pro2900 har fått en liten extra skjuts i basen, men också ännu lite bättre detaljupplösning än företrädaren.

Innan du påstar att han har använt en felaktig mätmetod borde du iallafall slänga väg ett mail så han får möjlighet att försvara/förklara sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vill bara meddela att uppföljaren "Phonitor 2 släpps snart, ungefär samma pris.

ser bra ut!

phonitor2_front_1500.jpg

phonitor2_links_1500.jpg

phonitor2_r_1500.jpg

http://spl.info/index.php?id=3012&L=1

We are uber-happy to introduce the successor of our legendary Phonitor 2 headphone preamp. We have kept all proven features while incorporating some major improvements — as such, the new Phonitor can be used as the ultimate monitor controller and preamp for three different sources. Likewise, we revised the 120-Volt technology in order for it to perform better, which resulted in our measurement gear being outclassed. Even our creative team got even more creative and came up with a fascinating name: "Phonitor 2." There's only one thing that remained unchanged: the price.

NEW in Phonitor 2

  • Preamplifier/Monitor Controller functionality
  • Suited for all headphones and impedances
  • Volume remotely controllable

Important Features

  • 120 Volt headphone amp and preamp/monitor controller
  • For all headphones with impedances >10 Ohms (>40 Ohms for balanced headphones)
  • Volume adjustment with any remote control
  • Maximum Output Power: 3.640 mW (30,16 Veff/250 Ohms)
  • Frequency response: 4Hz - 480kHz (-3dB)
  • THD+N: HP 0.00091 %, Line output 0.00085%
  • Dynamic range: HP 133.62dB/Line 134.37dB
  • MSRP: 1,649 €

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...