Jump to content
Annons

ubuntu på "ultrabook" med original android


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Jag är heeeeelt grön på linux/ubuntu, men jag vet mig vara hyfsat klar i knoppen när det gäller att lära nytt kring digitaltjosan allmänt och datorer i synnerhet, så det kan vara värt ett försök att ta hjälp av forumets kompetens för att kanske gå i mål med ett litet projekt. Såhär:

Vi (familjen) var nere på elgiganten med målet att skaffa en billig liten laptop för surf och mejl o kanske svt-play i soffan och spel för smågrabbarna. Vi kom hem med nånting som eventuellt är ett fynd (kostade en tusenlapp(!)), eventuellt semivärdelöst crap; en Toshiba AC100-10D. Specifikationer:

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/SUPPORTSECTION/discontinuedProductPage.do?LNG=16&service=ND&BV_UseBVCookie=yes&PRODUCT_ID=1089683

...den jobbar med Android som operativsystem, men den saknar android market(!). Modellen är utgången, så jag gissar (även efter surfande kring modellen) att det blev en kommersiell totalflopp. Men hårdvarumässigt så är den ganska tilltalande; otroligt lätt och smidig, ändå med ett "rejält" intryck om man jämför med t.ex. Asus EeePC. Riktigt god batteritid. Jag gissar att Toshiba försökte sig på att göra en surfplatta med tangentbord i stället för pekskärm. Som ny produkt (för ett-två år sen?) så kostade den 3-4000 kr, men som sagt, nu har den gått in i marknadsdöden.

Well, mitt task blir - tror jag - för att ha nån glädje av maskinen - blåsa in ubuntu i den i stället för Android (som i sanning funkar dåligt). Jag hittade lite länkar till några som har försökt/lyckats:

och kanske framförallt här (där det oxå finns en README):

http://ac100.gudinna.com/

...så det "ska" ju iaf funka.

***

Men ni hajjar känslan. Jag sitter här med min vanliga Win7-dator och denna ultralaptop-Toshiba, och vet inte var jag skall börja. Det antyds i instruktionerna att jag måste ha en Linux/Ubuntu-PC för att kunna blåsa igång Toshiban mha en USB-kabel datorerna emellan. Då är det ju kört från början, jag har ju liksom ingen linux/ubuntumaskin? Eller kan jag boota min windowsPC med en linux-CD och köra den temporärt som linux-maskin bara för att få igång Toshiban?

...många frågor. Hela ubuntusvängen är oxå lite av grekiska för mig; jag vet inte vad en bootloader är. osv.

Någon som ids stå till tjänst?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Om man räknar in arbetstiden för att få allt att funka kanske den inte är så billig jmft med en ungdomligare padda? Men det är alltid kul att mecka.

Föralldel. Men privat mektid är ju inte riktigt professionell betaltid sas... Och ja, det finns en visss tillfredsställelse i att meka till det. Vem vet, man kan ju lära sig nåt på kuppen:)

...men visst finns det en risk att hela grejen är dödfödd och att vi slängt en tusenlapp i sjön.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att gå in på resten så går det att starta en windows PC (eller nästan vilken dator som helst) från en linux-CD.

Jag hade problem med en kraschad hårddisk för några månader sedan och en möjlighet då är att boota med linux och kolla via dess utforskare. Så det gjorde jag och laddade ner en bootbar variant på nätet. Sitter inte vid den datorn nu men du hittar säkert en om du letar runt. Annars skriver jag här senare vilken jag använde.

Lycka till! Alltid bra att stretcha hjärnan ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att gå in på resten så går det att starta en windows PC (eller nästan vilken dator som helst) från en linux-CD.

Jag hade problem med en kraschad hårddisk för några månader sedan och en möjlighet då är att boota med linux och kolla via dess utforskare. Så det gjorde jag och laddade ner en bootbar variant på nätet. Sitter inte vid den datorn nu men du hittar säkert en om du letar runt. Annars skriver jag här senare vilken jag använde.

Lycka till! Alltid bra att stretcha hjärnan ibland!

Gott så. jo jag har oxå någon vag erfarenhet av att CD-boota med linux-CD vid datorkrasch. Jag kanske t o m har en boot-CD nånstans i lådorna. Värt att prova fsts.

Tack för post.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades dual-boota min gamla Archos 101 med ubunto och android. Tog typ 30 min att fixa. Att fixa google market är ju inte så svårt heller. Det är ju bara att söka på en .apk fil på nätet.

Men jag tror du har ställt din fråga i fel forum. Hade jag varit du, så hade jag gått in på http://forum.xda-developers.com/

finns ingen bättre sida när det kommer till moddande ect med mobiler och surfplattor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades dual-boota min gamla Archos 101 med ubunto och android. Tog typ 30 min att fixa. Att fixa google market är ju inte så svårt heller. Det är ju bara att söka på en .apk fil på nätet.

Men jag tror du har ställt din fråga i fel forum. Hade jag varit du, så hade jag gått in på http://forum.xda-developers.com/

finns ingen bättre sida när det kommer till moddande ect med mobiler och surfplattor!

Tjena!

Tackar för tipset om XDA-forum. Jag tror faktiskt att jag sprang på det under mitt googlande kring Toshiban. Men bra med en referens:)

Och nä, jag har faktiskt inte lyckats få till android market på Toshiban. Nästan som det känns att den är blockerad för just den .apk-filen (eller så är jag dumihuvet... full möjligt;) ). Däremot så har jag oxå hittat en work-around för att få in market-appar på Toshiban (jag flyttar helt enkelt över dem från min kvinnas mobiltfn), men det är inte direkt smidigt.

En grej till är att Android-appar har en tendens att strula på just den här modellen. Appar som är byggda för pekskärm blir tydligen osmidiga eller dysfunktionella med tangentbord...

***

waver: Tack för länken. Jag tankar hem nu, får se var jag landar. men "som vanligt" gäller inte här; första gången:P

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

S[d'rja... nu k;r jag ubuntu fr[n min dator as i type. d[ligt med oprickar aring och aprickar... men n'tet hoppade ig[ng.

alltid ett steg [t n[t h[ll....

*haha* Märker det! 🙂 Själv kör jag Jolicloud OS på den netbook jag kör mest! http://www.jolicloud.com/download

Link to comment
Dela på andra sajter

[tillbaka i win-miljö...]

Jag hittade följande instruktion... den måste väl vara "mest rätt"?

https://wiki.ubuntu.com/ARM/TEGRA/AC100

om jag fattar rätt så är det ubuntus Officiella wiki, och det verkar refereras till senaste versionen av ubuntu (ver. 11.10).

Jag har läst igenom instruktionen, och med lite flyt fattar jag tillräckligt för att lyckas få till det.

Frågor:

...om jag ens hittar en "terminal"... är det en defaultapplikation som lätt hittas i ubuntu?

...när man snackar USB-minne (vilket jag äger tillräckligt av), måste det vara nånsorts speciell UBUNTO-formatering på det?

...vad är en TARBALL?

... den här harangen:

nvflash --bl /usr/lib/nvflash/fastboot.bin --download 6 /path/to/ubuntu-11.10-preinstalled-desktop-armel+ac100.bootimg

som ska krivas in i terminalfönstret; hur ska jag tolka den? vilken sökväg är vilken liksom? Jag gissar att det är hyfsat olämpligt att chansa fel.

Jaja... nu kör vi. Tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ubuntu brukar ju ha Live DVDs för nedladdning som man kan köra direkt ifrån vilket också innebär att du ska kunna lägga den på ett usb minne som du redan listat ut. Sen handlar det om att hitta drivar och sånt som flash som du nämner vilket om jag inte minns fel ska vara ganska lätt att ladda hem ifrån/i Ubuntu när du väl har det uppe och rullar.

Det ska nog funka men kräver kanske lite detektivarbete. Lycka till Ubuntu är bra grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte vara så svårt att installera program i Linux. Ubuntu har gjort det enkelt genom att skapa en programcentral som finns i datorn över flera nyttiga program som du kan behöva.

Man klickar på Program och längst ned finner du Programcentral för Ubuntu som du klickar på. Då öppnas ett nytt fönster. Där finns det fasta avdelningar för programinstallationer, samt ett sökfönster. Välj program och klicka på installera. Du uppmanas att ange lösenord för att kunna installera program i Ubuntu/Linux miljön.

Det var väl inte svårare än att installera program på mac/windows?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl inte svårare än att installera program på mac/windows?

Tack för posten.

Njae, egentligen inte svårare. Det är väl bara det att det är en del nya grepp. Det tog faktiskt en stund för mig bara att t.ex. hitta ett terminalfönster. Men visst, att ladda ner program verkar hyfsat enkelt:) ...

En del är nog fan "småspecial" oxå pga att den här hårdvaran är lite speciell.

Jag lär återkomma med detaljfrågor. Redan nu kan jag fråga hur man får in spotify på burken. Anvisningar här:

http://www.spotify.com/se/download/previews/

... men här ... nä jag fattar inte. Vad är "Debian Squeeze"? Vad är "repositories"? Hur ska jag göra liksom...

Yep Brännsven.. Detektivjobbet fortsätter.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lär återkomma med detaljfrågor. Redan nu kan jag fråga hur man får in spotify på burken. Anvisningar här:

http://www.spotify.c...nload/previews/

... men här ... nä jag fattar inte. Vad är "Debian Squeeze"? Vad är "repositories"? Hur ska jag göra liksom...

Vad trevligt att du fått igång din burk med bättre OS. Android 2.1 och 2.2 gör inte en människa glad idag. Det är 3.0 eller högre som gäller just nu. Plus det faktum att det inte går att få low latency genom Android. I alla fall inte i dagsläget. Inte riktigt säker på varför men det ser ut som om man fastnar runt 40ms på den vilket gör den till oanvändbar i live-sammanhang för musik.

Nå. Hur som helst. För att pyssla spotify så finns det två vägar att gå. En ren linux-klient eller en gående i "wine" (ingen emulator men man kan betrakta den som det när man diskuterar wine). I den första varianten så måste du ha ett betalabonnemang hos spotify. Jag har endast testat med spotify premium så jag vet inte hur det går med 49kr-varianten. Den funkar fint men är lite småstrulig med facebook-kopplingen (jag oroar mig inte en sekund om det för övrigt 🙂 ). Att köra i wine fungerade 100% perfekt ända fram tills för 4-6 månader sedan. Då började det strula till sig. Men ganska nyligen visade det sig vara ett litet trassel i en DLL för wine. Så har du bara en ny wine och försöker installera spotify i den så skall det fungera nu igen. Jag kör spotify i både wine och native linux på Opensuse och Ubuntu i 4 datorer idag så det skall fungera. Hade stor fest i förrgår då det rullade på perfekt fram till kl 4.30 på morgonen i wine-varianten.

Vad gäller "Debian Squeeze" och "repositories" så är det förstnämnda ett arbetsnamn (egentligen en version) för ett annat linux-operativsystem som heter Debian (Linux är själva kärnan, eg "kernel"). Det finns många varianter på operativsystem som har linux-kernel. De mest framträdande grunddistributionerna idag är Debian, SuSE, Redhat. Från dessa stammar massor av andra varianter. Ubuntu är baserat på Debian. Man kan säga att Ubuntu tog Debian och sedan skruvade om den för sitt eget behov. Ubuntu följer det mesta från Debian, så ofta kan man installera Debian-paket i Ubuntu. "Repositories" är helt enkelt en plats där du har programpaket för installation. Det kan vara ett bibliotek (mapp) på din egen dator eller som för det mesta ett ställe på internet där programpaketen är samlade.

Enligt länken skall du göra så här för att få spotify på debian/ubuntu

Starta en terminal (xterm eller liknande)

Skriv: sudo nano /etc/apt/sources.lists

klistra in följande utan situationstecken. Förslagsvis längst ned i filen.

"deb http://repository.spotify.com stable non-free"

Spara filen genom att trycka ctrl-x och tryck "y".

Skriv: sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 4E9CFF4E

Skriv: sudo apt-get update

Skriv: sudo apt-get install spotify-client-qt

Sen skall du kunna gå in på sedvanligt sätt och starta spotify från väljaren längst ned i nått hörn beroende på vilken fönsterhanterare du kör. Du kan även starta från command-line i xterm (eller det du valde innan) genom att skriva spotify-client-qt och tryck enter. Hoppas det hjälpt dig något och att jag inte antagit att du kan mer/mindre än vad du kan. Du får återkomma med frågor annars så skall jag försöka hjälpa dig vidare. Eller någon annan. Vi får se 🙂

mvh,

/bengan

Redigerat av eggplant
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena eggplant. Du tilldelas härmed priset för bäst pedagogiska inlägg i tråden hittills:) ... Jag fattar liksom vad du skriver.Bra tydliggörande där kring kernel/debian/ubuntu osv. Det är precis sånt jag inte har klart för mig, så det känns oerhört nyttigt att fatta.

...jag följde din instruktion (som ju är en tydliggjord variant av infon på spotifys hemsida). Tyvärr så får jag nåt felmeddelande, så det rasslar inte igenom.

I korthet följande info i terminalfönstret:

"unable to locate package spotify-client-qt"

... detta sedan "Reading package lists, building dependency tree, och reading state information" rasslat igenom till synes som det ska.

Hellwell... tillbaka till grottan:)

/oxå bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena eggplant. Du tilldelas härmed priset för bäst pedagogiska inlägg i tråden hittills:) ... Jag fattar liksom vad du skriver. Bra tydliggörande där kring kernel/debian/ubuntu osv. Det är precis sånt jag inte har klart för mig, så det känns oerhört nyttigt att fatta.

Tackar. Jo. Ibland saknar jag själv bra förklaringar på saker som jag frågar efter så jag försöker så gott det går att hjälpa till på områden jag har någon hum om.

I korthet följande info i terminalfönstret:

"unable to locate package spotify-client-qt"

Ah. Ok. Möjligen har de gjort nått skumt på spotify då. Testa först att söka efter den för att se att den finns eller om den heter nått annat.

Skriv: sudo apt-cache search spotify

Om den finns och heter nått annat skall du byta ut spotify-client-qt mot det den heter i ovanstående sökning. Om den i alla fall heter spotify-client-qt så får vi klia oss i huvudet igen.

Man kan ju ladda ner deb-paketet och installera med dpkg. Så här går det till men är jobbigare.

Starta en browser. Gå till:

http://repository.spotify.com/pool/non-free/s/spotify/

Ladda ner den som passar för dig. i386 eller amd64. Skit i vad de heter, det betyder bara 32-bitars eller 64-bitars. Om du inte vet så skriv "uname -p" och tryck på enter. Då får du veta processor-typen.

Sen skall du installera paketet med "dpkg -i <hela paketnamnet>"

ex.

dpkg -i spotify-client-qt_0.6.2.291.gcccc1f5.116-1_i386.deb

Det kan mycket väl hända att en hel del beroenden inte är uppfyllda nu och du måste installera paketen separat. Det kan hända saker som man inte är beredd på om man gör så här så håll tungan i rätt mun.

Det kan vara läge att ta en titt på en sida om pakethantering, ifall du skulle gå vilse därute i det digitala mörkret. Gärna en svensk då. Här är en.

http://ubuntu-se.org/drupal/node/198

/bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

ett grymt knep när man kör linux är att trycka tab två gånger när man skrivit något, så skriver du "spo" och sen dubbel tab så får du upp alla alternativ som börjar med "spo" och finns där bara en sak så auto completar den klart de. Rätt skönt när man t.ex använder apt-get för att få tag i saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...