Jump to content
Annons

Plugin som får elbas att låta ståbas?


lonewind

Recommended Posts

Tja!

Vet att det finns pedaler som kan få en elgitarr att låta (lite iaf) som en akustisk gitarr.

Undrar om det finns någon pedal (men helst en au-plugin) som kan få en elbas att låta ståbas?

Vet förstås att det aldrig kommer komma i närheten en riktig ståbas men det skulle vara kul att få ett ljud som är lite närmare ståbasen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej lonewind,

för ett tag sedan såg jag den här grejen;

DV016_Jpg_Large_712747_out-thru_side.jpgDV016_Jpg_Large_712747_input_side.jpg

en B2M Universal bass-to-MIDI converter.

..och jag tänkte att det kanske är något liknande du söker?

Saxat härifrån

1. Plug your bass guitar into BASS to power-up the B2M™

2. Enable CHROMATIC if you don’t want to send pitch-bend information

3. Connect your MIDI device (or computer) to the MIDI OUT

4. Play notes on your bass and MIDI will be sent directly to your midi device!

Som jag uppfattar saken så kopplar man sin elbas till B2M:en och sedan kör via valfri ståbasplugg så borde saken vara tämligen biff?

Har iofs inte så våldsamt hård koll på MIDI-enheterna men en plugg borde väl vara samma sak som en MIDI-enhet??? Pluggen måste ju kunna spelas via någon typ av masterklav och i det här fallet så är basen "klavven" via B2M:en?

Å andra sidan så kanske jag har missuppfattat hela grejen... 😱

Hittade ett YouTube-klipp. Visserligen är det ingen ståbas som demas men principen bör ju vara densamma...eller?

http://www.youtube.com/watch?v=Gc8FbTKqgfs

Nåja, hoppas du hittar vad du söker 🙂

Vänligen,

CHAE

Edith: bättre bilder

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Det första som dök upp i mitt huvud var reverb och EQ! Bör ju relativt lätt gå att få tag i en impulsfil för ståbas, kanske det vore något?

Med impulsfil bör du ju kunna köra basen line:ad och sen göra resten i burken. Hittar du ingen impulsfil så kanske det finns någon trevlig här på forumet som kan tänka sig att ordna det!

Skulle inte förvänta mig något mirakel, men det är å andra sidan ett alternativ som inte bör ta allt för lång tid att prova heller. En del lär också hänga på spelteknik för att få soundet att komma närmre.

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste finnas som mjukvara... I min förra porta fanns en ak gitarrsimulering jag anvnde till elbasen, det funkade riktigt bra som ståbasljud. Man kunde ändra på hur mycket av olika delar på gitarrens olika delar av kroppen man ville ha med. Använde man samtidigt en stormembrans micksimulering lät det riktigt bra. Sånt, fast bättre finns säkert idag. den portan konstruerades för länge sen, det var en Roland... Så kanske det finns hos Roland nu med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...