Jump to content
Annons

Uttrycka sig via instrument, melodiskapande/improvisation


jontah

Recommended Posts

Hej!

Har hållt på med musik nu i ca 4 år, och går för närvarande en utbildning på Kulturama, med inriktning musikproduktion och komposition. Har lärt mig OTROLIGT mycket, och börjar få kläm på mer och mer musikteori för varje månad.

Men jag har ett dilemma. Kan fortfarande inte sätta mig ner och improvisera på piano, även fast jag har koll på ackorden, dur och moll skalor, voicing, m.m. Och har problem att veta vart jag ska lägga fingrarna trots att jag har denna hyffsade koll. T.ex. så har jag lite svårt att veta med detsamma vilka toner som ingår i en skala om jag inte får fundera över det först.

Har ni några tips på vad jag kan öva på? sitter varje dag och plinkar på pianot, kan läsa noter också hyffsat bra.. men vill ta det ett steg längre. Vill kunna komma till den nivå där jag kan UTTRYCKA mig via instrumentet istället för att sitta och plinka. Och verkligen sätta melodi efter melodi.

Har någon några vettiga tips på vad jag kan göra för att förbättra mitt skapande?

Just nu får jag ingen inspiration heller, vart får man inspiration ifrån egentligen?

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har hållt på med musik nu i ca 4 år, och går för närvarande en utbildning på Kulturama, med inriktning musikproduktion och komposition. Har lärt mig OTROLIGT mycket, och börjar få kläm på mer och mer musikteori för varje månad.

Men jag har ett dilemma. Kan fortfarande inte sätta mig ner och improvisera på piano, även fast jag har koll på ackorden, dur och moll skalor, voicing, m.m. Och har problem att veta vart jag ska lägga fingrarna trots att jag har denna hyffsade koll. T.ex. så har jag lite svårt att veta med detsamma vilka toner som ingår i en skala om jag inte får fundera över det först.

Har ni några tips på vad jag kan öva på? sitter varje dag och plinkar på pianot, kan läsa noter också hyffsat bra.. men vill ta det ett steg längre. Vill kunna komma till den nivå där jag kan UTTRYCKA mig via instrumentet istället för att sitta och plinka. Och verkligen sätta melodi efter melodi.

Har någon några vettiga tips på vad jag kan göra för att förbättra mitt skapande?

Just nu får jag ingen inspiration heller, vart får man inspiration ifrån egentligen?

Tack.

Spelar du andras musik? Annars tror jag det är en bra väg till att hitta både känsla och inspiration. Dvs att du går och köper en notbok, med en artist du gillar, och lär dig låtarna perfekt. Kan du låtarna kommer också känslan (när du slipper tänka). Till slut gör du kanske egna tolkningar av låtarna och du blir bättre på att improvisera.

Själv spelade jag skalor i många år och slipade på tekniken. Det var när jag köpte en Beatles-notbok som allt släppte och jag utvecklades.

Sedan får du inte sluta öva. Det gjorde jag. Shit pommmes, man tappar mycket på 3-4 år

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar väl både andras och försöker komma på eget. Men när jag spelar andras så lär jag mig i princip ingenting, det har aldrig någonsin gett mig någonting, vet inte varför..

jag har svårt för att öva!! vet inte vad jag ska öva på och hur. Jag liksom sätter stopp för mig själv. Vill sitta ner varje dag och bara nöta, men det sätter stopp för mig också...

Just nu försöker jag få ordning på skalorna, för kan man skalorna och inledningstonerna från dur till moll så borde man väl kunna sätta sig ner och bara improvisera? det är det där med känslan jag vill komma åt.

Har ett notblock och har skrivit ut alla ackord i alla skalor och försöker nöta in alla skalor så att jag kan dem helt utantill. Samt att jag har skrivit ut några låtar på papper från internet, men det känns som att det står still ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det lugnt, känn ingen press! Tror att du försöker prestera för mycket.

Byt instrument. Pröva en nylonsträngad i soffan eller köp en kazooo....

Lyssna på liknande musik som du försöker att uppnå. Läs en bok, slappna av. Ta en öl!

Välj en tonart först så slipper du plöja igenom alla ackord.

Kommer det så kommer det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsättspela skalorna mer tills de sitter somen smäck så kommer improvisationerna till dig av sig självt så småniningom...alltid till metronom!!!

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog ett år och spelade skala för skala ddag för dag med tillhörande ackord 3'15 minuter/dag-alla dagar i veckan.

Nu spelar jag igenom skalorna till metronom på en kvart om dagen.Ibland-men jag försöker hålla det.

Det mesta av mitt gitarrgnisslande är improvisationer även om jag nu börjat intressera mig för att hitta melodier mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

(men man behöver inte kunna dem-de flesta spelar efter skalorna på ren rutin och gehör utan att veta om det.beundrar dem som gör det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

improvisation är det bästa jag vet när jag spelar på olika instrument. Det är väl något som kommer naturligt, inget man kan öva sig till direkt.

Tycker inte att du ska tänka vart du ska lägga lägga ackorden osv, utan bara spela och ta det lugnt

Men sen skulle jag inte kunna göra tvärtom heller då jag inte vet ett sus om vad ackorden heter och vart dom är på piano eller gitarr osv. Kan vara en fördel kanske? vem vet

Tycker inte du ska stressa dig över detta, en dag kanske det kommer eller inte. Du måste vara

nyfiken på att spela och inte tänka så mycket.

När jag började spela gitarr ängnade jag ett år med att bara improvisera, sedan lärde jag mig några ackorden hur dom skulle spelas.

Sen att du inte har någon inspiration är inte ovanligt det händer alla. Jag får ofta inspiration brist kan tycka det är skit trist att spela då brukar jag ta paus några veckor eller månader och göra något annat.

Redigerat av hellfog
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

improvisation är det bästa jag vet när jag spelar på olika instrument.

[...]

+1

mitt tips är att spela på ett nytt instrument, t ex kazoo som någon nämnde tidigare (det är enkelt att lära sig och kostar nästan inget). att börja om helt från början kan hjälpa då jag tror man får tillbaka någon sorts lekfullhet som man hade när man började spela sitt första instrument, fast denna gången har man teorin att luta sig på. latja runt ett tag och gå tillbaka till pianot, förhoppningsvis har du kvar "lekfullheten".

annars är det bara att fortsätta spela, "en dag kanske..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Sedan får du inte sluta öva. Det gjorde jag. Shit pommmes, man tappar mycket på 3-4 år

Lite OT men jag måste bara säga att när jag läste det där kände jag bara: H*vete, vad har jag gjort! Jag har tappat en hel del teknik och uttryck på senare tid känner jag. Jag måste börja öva eller bara spela mer än vad jag gör nu.

Håll dig i från slöheten och sätt dig med ditt instrument och bara lira! Glöm aldrig det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har hållt på med musik nu i ca 4 år, och går för närvarande en utbildning på Kulturama, med inriktning musikproduktion och komposition. Har lärt mig OTROLIGT mycket, och börjar få kläm på mer och mer musikteori för varje månad.

Men jag har ett dilemma. Kan fortfarande inte sätta mig ner och improvisera på piano, även fast jag har koll på ackorden, dur och moll skalor, voicing, m.m. Och har problem att veta vart jag ska lägga fingrarna trots att jag har denna hyffsade koll. T.ex. så har jag lite svårt att veta med detsamma vilka toner som ingår i en skala om jag inte får fundera över det först.

Har ni några tips på vad jag kan öva på? sitter varje dag och plinkar på pianot, kan läsa noter också hyffsat bra.. men vill ta det ett steg längre. Vill kunna komma till den nivå där jag kan UTTRYCKA mig via instrumentet istället för att sitta och plinka. Och verkligen sätta melodi efter melodi.

Har någon några vettiga tips på vad jag kan göra för att förbättra mitt skapande?

Just nu får jag ingen inspiration heller, vart får man inspiration ifrån egentligen?

Tack.

Jag märker ofta genom åren att teknik och inspiration 'krockar', dvs mycket spelande 'torkar' ut inspirationen. Genom att vila lite från spelandet så hittar jag tillbaka. Sen är gehöret viktigt, släng noter och öva improvisationsteknik till nån favoritlåt eller spela in en ackordsekvens, jazz eller blues, och improvisera till. Om inte annat så brukar ideerna dyka upp.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är helt omöjligt för mig att bara sätta sig ner och "spela" då jag inte vet vad jag spelar, och vet inte alls vad som passar ihop (när man inte tänker på teorin), har sjukt svårt att bara sätta mig ner och spela, trots att jag vill! Fan, det tar liksom stopp...

Skulle bara vilja sätta mig ner och spela, men vet inte hur jag ska göra det. Jag tycker jag någorlunda bra gehör men trots detta så går det ju inte bara att klämma ut sig melodier som passar bra ihop till ackord osv.. jag har jätte svårt för detta. Har en gitarr också, ska lära mig lira det också. Men vill helst bli så bra som möjligt på ett instrument, har också gått pianokurser, det enda som det har gett mig är lite teknik. Och är svindyrt! kostar 300-400kr/timme..

hur gör ni när ni övar? att öva in låtar är väl okej, men jag lär mig liksom inget av det? för jag måste på något sätt se sammankopplingen mellan ackorden och typ försöka förstå att det är samma skala, alternativt olika skalor, osv.. ja ni förstår säkert hur jag menar.

Tycker detta är jätte jobbigt, trots att jag älskar musik och tycker det är superkul.. detta sätter käpp i alla hjulen för mig, vilket känns otroligt tungt och jobbigt!

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra början är väl att köra en enkel slinga ackord, typ G-D-Em-C, med ena handen och sedan lira pentatonisk skala på det med andra handen, börja hoppa över noter och skapa små melodier. Och sedan byta så andra handen lirar ackord och den första på skalan. Är väl klassiskt för gitarr (nåja, inte att byta händer på det viset kanske), men har fungerat även på piano för mig för att komma igång och få känslan i fingrarna! Fördelen här är att det är svårt att få det att låta illa, så man kan hoppa runt rätt länge och hitta variationer... Sedan är det bara att avancera och prova med mer avancerade skalor, olika skalor för olika ackord och öva, öva, öva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för svar! har nött skalorna i flera veckor nu och ska troligtvis fortsätta med det närmsta halvåret MINST, det ska sitta i ryggmärgen! det jag tycker är svårt är att höra exakt vart ackord ska ligga, trots att jag kan vissa skalor, finns det något smart tänk? har t.ex. hört att man kan köra tredje, fjärde och femte och utgå ifrån det i det ackordet man spelar, för att skapa en ackords följd.. sen vet jag ju givetvis att mycket är att gå på gehör, jag tycker jag har bra gehör, och gör gehörs övningar både via musictheory.net och via en app på mobilen som heter "ear man". Men det är väl det största problemet jag har. HUR vet jag vilka ackord som passar efter varandra (inte bara tonartsmässigt utan även så att känslan blir rätt? finns ju vissa mer "disonanta" ackord.

I skolan lär vi oss även att om man ska hoppa från t.ex. dur till moll så finns det inledningstoner som pekar mot moll från dur för att hjälpa det på traven, kan någon ge ett exempel på detta?

Jag känner till mixolydisk skala, osv. men det känns överkurs för mig att börja tänka på det nu och plugga in det nu, jag får börja med att kunna alla skalorna och förstå och kunna uttrycka mig först, sen får jag börja blanda in färgningar och olika sätt att spela på. Har dock börjat voica rätt mycket, vilket jag tycker är skitsvårt och klurigt, det tar tid att lära sig, men det kommer väl med sin tid det med. Eller borde jag plugga på dorian, mixolydisk skala osv? vad säger ni? vad bör jag lägga energi på?

jätte tacksam för svar och tips! Jag behöver all kunskap jag kan få, tycker det är skitkul att plugga musik också, lägger ner all energi och tid jag har på det, så keep feeding me!! :-)

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här CMaj7 skalans alla 7 ackord passar till Cjonisk och A Aeolisk.Och Ddur(dorisk) så passar Ddur7 skalans (samma som i Camj7)ackord.Vad du behöver tänka på när du placerar ackorden då II-V-I så att du inte byter tonart.

Du bygger de flesta ackorden (inte alla) genom att ta 3:an, 5:an och 7:an ur dess skala så tipset om att lyssna på 3:an och 5:an verkar vettigt men du har kanske en baston också som gör det litet enklare att utgå ifrån vid improvisationer.

vet inte-inte vidare bra förklarat av mig men jag rekomenderar "Gitarrteori för Nybörjare "av Mikael Linkvist.Finns på musikbörsen .Den är lätt att läsa, enkel och pedagogisk att förstå och innehåller i stort sett allt man behöver veta om skalor och ackord.Du behöver inte just spela gitarr för att förstå den.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med arha. Man lär sig mycket genom att spela med och sedan improvisera över musik man går igång på och gillar.

Börja med att spela med. Spela ackorden, basgångarna, riffen, melodierna. När du känner dig hemma i materialet provar att hitta nya melodier eller stämmor i låtarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här CMaj7 skalans alla 7 ackord passar till Cjonisk och A Aeolisk.Och Ddur(dorisk) så passar Ddur7 skalans (samma som i Camj7)ackord.Vad du behöver tänka på när du placerar ackorden då II-V-I så att du inte byter tonart.

Du bygger de flesta ackorden (inte alla) genom att ta 3:an, 5:an och 7:an ur dess skala så tipset om att lyssna på 3:an och 5:an verkar vettigt men du har kanske en baston också som gör det litet enklare att utgå ifrån vid improvisationer.

vet inte-inte vidare bra förklarat av mig men jag rekomenderar "Gitarrteori för Nybörjare "av Mikael Linkvist.Finns på musikbörsen .Den är lätt att läsa, enkel och pedagogisk att förstå och innehåller i stort sett allt man behöver veta om skalor och ackord.Du behöver inte just spela gitarr för att förstå den.

mvh

tack för svar! uppskattas. Men jag förstår inte riktigt allt med "Aeolisk" och dorisk och frygisk och alla såna skalor ännu tyvärr. Men jag kan alltså ta 3an (tersen) i ett Cdur ackord (C, E, G), alltså tar jag E och gör ett E durackord av det och det ska passa "harmoniskt" sätt med Cdur ackordet som jag spelat innan? sedan bygger jag vidare från Edur ackordet (E, G#, 😎, då gör jag alltså ett G#dur ackord av det? alternativt så kan jag hoppa till B och göra ett Bdur ackord? stämmer detta?

Edit: C och E låter inte bra i följd av varandra, men däremot C och F.. fan, jag är förvirrad! hur ska jag lättast kunna "veta" vilket ackord som kommer efter? :/

finns det några andra tips? för vissa ackord upplevs ju som "disonanta" och väldigt vilse/instabila, och vill oftast hem.. men det lär man ju höra när man spelar det iofs, DOCK så skulle det vara sjukt skönt att kunna veta i vilka ackord som denna disonanta känsla finns.

Tack för alla svar, nöter skalorna utav bara tusan just nu! 🙂

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

http://wiki.kontroll...gori:Musikteori

kanske kan vara till hjälp.

mvh

alltså musikteori lär vi oss i skolan typ varje dag, men jag vill helst bara komma på ett smart och enkelt sätt att lägga ackorden så att dem passar till varandra. Exakt vad kan jag kika på här för att hitta detta? musikteori är ju ett sådant brett ämne, finns så otroligt mycket.

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det absolut mest direkta sättet mellan hjärna och ljud är sången. Börja med att improvisera melodier med sången och öva på att spela med du sjunger. På så sätt lär du upp samma direkthet mellan hjärna och fingrar som mellan hjärna och stämband. Med övning går det lättare och lättare. När du börjar få koll på enklare melodier, lägger du till ackord och till slut kommer ackord och melodi sitta i ryggraden. Kom ihåg att börja enkelt och bara krångla till det så att du för en tillräcklig utmaning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...