Jump to content
Annons

Sennheiser HD 414. Är det nåt att ha?


Procedomani2

Recommended Posts

Fick av min bortgångne far ärva två stycken Sennheiser HD 414.

Har googlat lite och funnit reda på att mina inte är av den första årgången iaf. Dom har 6,3mm telepropp i ändan.

Muffarna är lite väl slitna, men såg att det inte är så mycket pengar hos Tysken.

Jag har dock inte hittat så mycket info om dom kvalitetmässigt. Lyssnar jag i dom så kan jag tycka att jag saknar en del bas menmen....

Min fråga är om dom är något att ha? Gratis är gott och dom funkar rätt bra tycker jag. Men vad säger Ni?

Hittade denna pdf http://www.sennheiser.com/sennheiser/globals.nsf/resources/HiFI_Musik_HD800.pdf/$File/HiFI_Musik_HD800.pdf

Däri står det att blabla bla att dom kom på att mikrofonkapslarna lät så bra reverserade att det var superba hörlurselement och blabla bla och bla.....

Hur funkar dom isf som mikrofoner? Är min stora fråga...Jovisst kan väl testa men vad säger den stora eliten (Claes?????)

Tja, det var väl allt för stunden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag bumpar min tråd nu....

Har kollat ordentligt på mina två nu och ser att loggorna eller texten är olika varandra. Hur ser man skillnad på vilka som är vilka? Dvs vilken är från 1968+ och vilken är från 1983? Hur kan man se impedansen? Går det att mäta isf hur?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte provat några sådana, så jag kan inte säga så mycket om dem...

Mycket mid? Då kan de funka bra exempelvis till virvelkagge och vissa blåsinstrument som har sin kärna i miden - eller om man vill ha en annorlunda färgning på sången. Det finns säkert många områden de kan funka bra till - bara att testa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...