Jump to content
Annons

Komplicerad fråga om metronome+bakgrundsmusik ...


Jonnie

Recommended Posts

Hej.

Vill innan jag be om ursäkt om det finns en liknande tråd som tar upp detta.

Jag har en fundering. "Min" trummis ska börja spela efter klick därför att vi har bakgrundsmusik och effekter som vi ska börja använda live.

Vi har en Macbook Pro med Logic där arpeggios andra effekter och ljud ligger i ett track. Detta vill jag ha ut i PA't.

Samtidigt ska trummisen ha klick. Kan man lösa så att musiken spelas upp i PA't, men att metronomen bara hörs hos min trummis? Genom att dela output signalen på något sätt?

Eller måste man synka ihop en extern metronome med bakgrundsmusiken?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jupp, enklast är nog att plocka med sig ett ljudkort med minst 3 utgångar. Om du vill ha backtracksen i stereo.

Då kör du ut klicket i den tredje utgången, även om det alltid är lite risky med hårddisk live.

Själv har jag inte orkat/haft råd att pula så har helt enkelt kört mono.

Bouncat mina backtracks; backtracks vänster och klick höger kanal och kört via ipod och liten skitmixer så trummis kunnat ställa hörlursnivå iaf.

Finns ju betydligt bättre dedikerade lösningar men då kostar det därefter också.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

I logic kan du klicka på "settings" sen metronome, där kan du välja vilken output metronomen ska ha.

Settings hittar du i projektfönstret. Högst upp till vänster, bredvid "inspector" och "automation" etc. 🙂

Skulle inte förvåna mig om det finns en nån apparat för detta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur splittar du signalen från iPoden så att den vänstra monokanalen går ut i ett PA, och den högra med klicket går till trummisen?

En vanlig splitadapter?

Precis, vanlig splitkabel. Går att köpa lite varstans. Sen är det ju schysst att köra allt detta genom en liten Altomixer eller liknande så att du kan justera hörlursnivå och kan få ut tele eller XLR till linebox.

Jag tänker för stort uppenbarligen. Var det såhär enkelt?

Sista frågan. Hur bouncar jag musiken på ena signalen, och klicket i den andra? Logic Pro 9.0

Panorera musiken 100% åt ena hållet och klicket åt andra.

Vet inte hur man gör detta i Logic, men i Pro Tools spelade jag bara in klicket.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...