drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) NĂ€r man sjĂ€lv pysslar med musik sĂ„ lyssnar man inte alltid som alla andra gör. Man upptĂ€cker saker som jag sjĂ€lv kanske inte skulle köpa i en produktion. Ibland vet jag att man göra saker medvetet, andra gĂ„nger missar man helt enkelt saker. Jag har nĂ„gra exempel pĂ„ grejer som retar mig nedan. Varning! FortsĂ€tter du lĂ€sa nu kommer du att höra saker som du kanske kommer att reta dig pĂ„ resten av livet och eventuellt förstöra din lyssningsupplevelse av en lĂ„t som jag nĂ€mner hĂ€r nedan. Ta Veronica Maggios lĂ„t Satan i Gatan. 23 sekunder in i lĂ„ten sĂ„ trodde jag först man hade mastrat för hĂ„rt och fĂ„tt digitaldist. Vi nĂ€rmare lyssning lĂ„ter det för mig som att samplingarna som anvĂ€nds distar, digitalfraset dyker upp pĂ„ samma stĂ€lle varje gĂ„ng. Inget som jag skulle köpt. Men det kanske inte fanns nĂ„gra alternativ, nĂ€r man vĂ€l satt soundet sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att tĂ€nka sig byta ut sina favorit ljud. Vi fortsĂ€tter med en lĂ„t frĂ„n samma album. VĂ€lkommen hem, vid 2.45 och sĂ„ kommer digitaldist troligen orsakad i mastringen. Alternativt mixen distade frĂ„n början. Det behöver alltsĂ„ inte vara band som Metallica dĂ€r man trycker upp mixen hĂ„rt sĂ„ att DA omvandlarna distar. Att dista DA kan vara gjort med vilja, sĂ„ det kan vara en masteringsfeature. Hur som helst, nu hör jag disten och kommer att reta mig pĂ„ den... för lĂ„ng tid framĂ„t. I min vĂ€rld var det Metallica och Europe som gav digitaldisten ett ansikte, men nu ser jag Ă€ven Veronica nĂ€r jag tĂ€nker digitaldist. Konstigt, för musiken ger en annan kĂ€nsla Ă€n att man mĂ„ste pressa den hĂ„rt. Nu rĂ„kade det bli Veronica som jag lyssnade pĂ„ denna gĂ„ng för eftersom disten pĂ„ Satan i gatan var sĂ„ tydlig sĂ„ jag blev nyfiken pĂ„ hur resten av plattan lĂ€t. Finns fler exempel som ovan frĂ„n andra artister. NĂ„vĂ€l det hĂ€r fick mig att börja tĂ€nka pĂ„ nĂ„gra saker man brukar lĂ€sa om pĂ„ nĂ€tet. Billiga DA omvandlare distar snabbare Ă€n dyrare. AlltsĂ„ Ă€r kĂ€nsligare för ljud som ligger nĂ€ra 0an. Lustigt nog brukar jag höra dist bĂ€ttre i âbilligaâ typ inearlurar och datorhögtalare jĂ€mfört med dyra högtalare. Speciellt om man lyssnar svagt!!! Har inte innan brytt mig om debatten om stark mastering, men nu har en ny era börjat dĂ€r inget verkar fĂ„ passera utan att det trycks upp till löjliga nivĂ„er. Följande frĂ„gor stĂ€ller jag till publiken: NĂ„vĂ€l, vad det gĂ€ller punkt 1 sĂ„ Ă€r det en egentligen en helt ointressant punkt att diskutera. Upplevelsen hos slutanvĂ€ndaren Ă€r det viktiga och man bör nog sĂ€nka nĂ„gra snĂ€pp vid mastering om sĂ„ Ă€r fallet med DA omvandlarna. Men vad Ă€r er verkligen erfarenhet av fenomenet, alltsĂ„ inte vad ni hört pĂ„ Gearslutz eller andra forum. Har ni varit med om detta Ă€ven pĂ„ modern utrustning? Punkt 2, hĂ€r Ă€r jag nyfiken pĂ„ hur ni upplever tex era inear vs fin högtalare, om ni tex lyssnar pĂ„ ovanstĂ„ende exempel. Punkt 3, eftersom det redan diskuterats till leda sĂ„ Ă€r det vĂ€l ungefĂ€r som piratdebatten, men intressant igen efter att Ă€ven âlugna produktionerâ verkar fĂ„ rejĂ€lt med âtryckâ vid mastering. Jag tycker nog att det bör fĂ„ ett slut, en sak Ă€r vĂ€l hĂ„rt komprimerat men digitaldist??!???!?? Redigerat 21 december 2011 av drloop
Guitar Nilsson Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Bra trÄd. Jag tycker jag hör att det börjar lÄta lite lÀtt illa redan vid ganska lÀtt "pressning" i Finalizern. Men jag Àr rejÀlt amatör, mer raggare Àn mastringstekniker. DA-omvandlarna i den burken borde vÀl vara bra. Och det Àr redan digitalr nÀr signalen kommer in i den, lika tillbaks till portan. Ibland blir jag hispig och inbillar mig att det Àr digitaldist. Finalizern har en liten diod som signalerar vid "overload" jag brukar sitta och titta pÄ den för att dubbelkolla sÄ det inte klipper nÄnstans nÀr jag lyssnar pÄ en fÀrdig master, dÄ Portans enkla VU nÄn enstaka gÄng kan visa att det styrt över fast det inte gjort det.
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Lite fÄnigt kan jag tycka nÀr man uppenbarligen har rÄd med analog mastering. "Upplevelsen hos slutanvÀndaren Àr det viktiga och man bör nog sÀnka nÄgra snÀpp vid mastering om sÄ Àr fallet med DA omvandlarna" Ja, fast tvÀrtom. SlutanvÀndarna skiter ju i disten, de vill bara ha det pÄ ett visst sÀtt och det Àr ju dÀrför det Àr som det Àr. Redigerat 21 december 2011 av mietek
hegobald Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Intressant du nĂ€mner att det hörs tydligare i billiga inears/datorhögtalare.. Har samma erfarenhet jag. Kanske har att göra med att frekvensomfĂ„nget Ă€r mer centrerat i dem Ă€n dom "dyra" monitorerna/hörlurarna.. Lite tubseende kan man kanske sĂ€ga. En av anledningarna till att jag fortfarande referenslyssnar i mina NS10M (utan servett framför diskanten đ )
evilrocker Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Lyssnade pĂ„ satan, 23 sekunder, jag tror inte det Ă€r dist just dĂ€r, lĂ„ter som nĂ„n slags pad med delay pĂ„. Bara det att första omgĂ„ngen Ă€r sĂ„ lĂ„g sĂ„ det lĂ„ter som knaster/dist, den kommer ju igen vid 0,25 fast lite högre. Eller? đ men Ă„ andra sidan distar det sĂ€kert ocksĂ„, vissa vill kanske ha det. Jag har ocksĂ„ ibland hittat sĂ„na tydliga distgrejer pĂ„ lĂ„tar, som i "This is letting go" med Rise against frĂ„n deras senaste platta. Lyssna pĂ„ pukorna vid 0,12-0,13 nĂ„gonstans. Men jag mailade lite med Jason Livermore frĂ„n Blasting room dĂ€r skivan spelades in och han sa att det kanske uppkom nĂ€r CLA körde 33609 och extrem eq frĂ„n ssl pĂ„ pukorna. Trummorna trackades inte till tape. Men hur som helst, i Rise againsts lĂ„t sĂ„ faller det faktiskt mig i smaken att det lĂ„ter som det lĂ„ter.
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 haha, fick mig att tÀnka pÄ nÀr teknikern frÄn Green Days senaste nÀmnade pÄ GS att han sprÀngt en bilhögtalare nÀr han krÀmade pÄ mixen första gÄngen, CLA's pukor brukar vara rÀtt tokfeta.
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Ett annat övertydligt exempel Àr de sista utslagen i Paramores Decode, det tokdistar verkligen..
drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Disten pĂ„ Satan i gatan hörs tydligt i vĂ€nster kanal. DĂ€remot hörde jag inte disten pĂ„ pukorna This letting go i mina disttestlurar. DĂ€remot hördes det som lite brus pĂ„ pukorna, inte digitaldist. FĂ„r vĂ€l gĂ„ över till finlurar. đ
drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Ett annat övertydligt exempel Àr de sista utslagen i Paramores Decode, det tokdistar verkligen.. Ja usch... slutet distar ordentligt. Hur fan tÀnkte dom dÀr?
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Ja usch... slutet distar ordentligt. Hur fan tÀnkte dom dÀr? LÄngt ifrÄn CLA's bÀsta mix i mitt tycke, Àven om jag misstÀnker att det mesta kommer frÄn masteringen.
evilrocker Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 đ Kanske Ă€r mina öron som distar, ja lyssna i finlurarna Ă„ se vad du tycker.
joachime Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Ett annat övertydligt exempel Àr de sista utslagen i Paramores Decode, det tokdistar verkligen.. Riktigt trÄkigt nÀr det slÄr över sÄ ordentligt. Ljudbilden faller ihop som ett korthus.
joachime Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Jag har ocksÄ ibland hittat sÄna tydliga distgrejer pÄ lÄtar, som i "This is letting go" med Rise against frÄn deras senaste platta. Lyssna pÄ pukorna vid 0,12-0,13 nÄgonstans. Hör knastret. Det skulle kunna vara en gate som öppnas och stÀngs lite för snabbt.
mixopenta Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Jag har slutat lyssna pÄ ny musik pÄ CD. Jag tycker allt bara frÀser numera. Det Àr endimensionellt, platt, och ljudet liksom klistrar sig fast pÄ kroppen. Men gemene man skiter vÀl i det, bara dom slipper justera volymen mellan varje mp3 spÄr dom lyssnar pÄ medan dom spelar spel eller fejsbÄckar... /Ulf 1
joachime Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 VĂ€lkommen hem, vid 2.34 och sĂ„ kommer digitaldist troligen orsakad i mastringen. Alternativt mixen distade frĂ„n början. Det behöver alltsĂ„ inte vara band som Metallica dĂ€r man trycker upp mixen hĂ„rt sĂ„ att DA omvandlarna distar. Att dista DA kan vara gjort med vilja, sĂ„ det kan vara en masteringsfeature. Hur som helst, nu hör jag disten och kommer att reta mig pĂ„ den... för lĂ„ng tid framĂ„t. VĂ€lkommen in? Lyssnar pĂ„ Spotify och dĂ€r Ă€r det inga beats vid 2.34. Men vad Ă€r er verkligen erfarenhet av fenomenet, alltsĂ„ inte vad ni hört pĂ„ Gearslutz eller andra forum. Har ni varit med om detta Ă€ven pĂ„ modern utrustning? Jag kom till en punkt nĂ€r jag fick nog av dĂ„ligt ljud. Tar idag avstĂ„nd frĂ„n alla apparater som lĂ„ter illa. Tror inte man ska lĂ€gga hela skulden pĂ„ omvandlaren dock. FörstĂ€rkare med billiga komponenter Ă€r sĂ€kert en minst lika stor bov. Punkt 2, hĂ€r Ă€r jag nyfiken pĂ„ hur ni upplever tex era inear vs fin högtalare Samma hĂ€r. Jag slutade anvĂ€nda in-ear för mĂ„nga Ă„r sedan. NĂ€r jag lyssnar pĂ„ musik utanför jobbet blir det mest i hifi-anlĂ€ggning. Nördigt va? đ Punkt 3, eftersom det redan diskuterats till leda sĂ„ Ă€r det vĂ€l ungefĂ€r som piratdebatten, men intressant igen efter att Ă€ven âlugna produktionerâ verkar fĂ„ rejĂ€lt med âtryckâ vid mastering.Jag tycker nog att det bör fĂ„ ett slut, en sak Ă€r vĂ€l hĂ„rt komprimerat men digitaldist??!???!?? Tror vi har kommit till en punkt dĂ€r de flesta kan köpa att det ligger digitaldist pĂ„ produktioner. Och att sĂ„ mĂ„nga accepterar det tror jag rubbar omdömet Ă€ven pĂ„ de artister/producenter/tekniker som annars föredrar sina produktioner skitiga pĂ„ annat sĂ€tt.
Florian le Sage Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Tror vi har kommit till en punkt dÀr de flesta kan köpa att det ligger digitaldist pÄ produktioner. Och att sÄ mÄnga accepterar det tror jag rubbar omdömet Àven pÄ de artister/producenter/tekniker som annars föredrar sina produktioner skitiga pÄ annat sÀtt. Absolut inte, det finns ju masteringtekniker som har gott omdöme & heder, anlita dom, om nÄgon av mina favoritartister etc skulle utkomma med en digitaldistad platta skulle jag dels bli skitsur och dels göra allt föÀr att pÄtala detta som lyssnare, idag nÄr man folk hur lÀtt som helst, antingen direkt eller via deras bolag/agent... Att lyssna pÄ musik innebÀr nog olika saker för olika mÀnniskor, för mig finns inget annat Àn min vördade hi-fi anlÀggning dÀr jag referenslyssnar eller bara njuter, just nu Àr det dock bara datorns skithögtalare eller Ultrasone som gÄr varma ett tag till pga att jag ligger i flytt!
joachime Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Absolut inte, det finns ju masteringtekniker som har gott omdöme & heder Jag menar att loudnessracet pÄverkar Àven dom. Var det inte en mastringstekniker med gott anseende som tog hand om Metallicas Death Magnetic?
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Jag menar att loudnessracet pÄverkar Àven dom. Var det inte en mastringstekniker med gott anseende som tog hand om Metallicas Death Magnetic? Jo, Ted Jensen. Han Àr en mÀstare pÄ rock och en av dom som kan fÄ upp det i toknivÄer utan att förstöra det totalt. Med undantag sÄklart bl.a. Decode som jag nÀmnde ovan.. Men vi vet ju inte hur mixen som skickades till honom lÀt heller..(I fallet Death Magnetic) Redigerat 21 december 2011 av mietek
Florian le Sage Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Ja vad vet man egentligen om just detta fall, förutom att det lÄter dist enl. er, Àven Ted kanske Àr köpt...big business you know, rÀdda ansiktet pÄ en rad gubbs Ä slÀpp skiten fast det distar?!?
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Ja, jo..hade jag fÄtt tiotals tusen dolares för att förstöra en mix pÄ begÀran hade jag gjort samma sak. Speciellt om man har en gedigen seriös track record att hÀnvisa till för framtida klienter. Redigerat 21 december 2011 av mietek
joachime Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Men vi vet ju inte hur mixen som skickades till honom lÀt..(I fallet Death Magnetic) Vilket inte motsÀger mitt antagande. Redigerat 21 december 2011 av joachime
wellness music Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Intressant diskussion. För en sisÄdÀr 20 Är sedan fick jag vara med att utvÀrdera prototyperna till Tony Eckardhs multibandskompressorer vid mastering. Behovet uppkom i och med avregleringen av radiomonopolet och framfarten av de fria radiostationerna. Alla ville ju sÀnda med starkast möjliga utsignal. Det Tony lÀrde mig dÄ var att den svagaste lÀnken i billig hemelektronik Àr operationsförstÀrkarna. Han visade pÄ hur man enkelt kunde modda en billig stÀrkare genom att byta ut OP med en 10 kr dyrare dito och dÀrmed förbÀttra prestanda nÄgot oerhört, speciellt i omrÄdet runt 2- 300 Hz. Jag misstÀnker att samma problematik kvarstÄr Àn i dag nÀr det kommer till hemelektronik. Problemet som jag ser det idag, Àr att man mer och mer mastrar individuella tracks istÀllet för hela album. Mastrar man ett soloflygel hett sÄ lÄter det kasst i en billig anlÀggning. Sen mÄnga Är har jag en testrigg som jag enkelt kan switcha mellan olika hemelektronikapparater (mobiltelefon, 500 kr bergsprÀngare etc). Innan jag slÀpper ivÀg materialet fÄr det alltid gÄ igenom ett test i denna rigg.
Florian le Sage Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Ja OP's Àr i mÄnga fall undermÄliga Àven i dyrare pro-utrustning konstigt nog, dÀrför finns det moddar till en rad produkter som kunnigt folk tagit fram dÀr man byter IC's och kondensatorer och fÄr ett rejÀlt lyft. För att det skall kunna lÄta bra i din bergsprÀngare etc sÄ kanske du mÄste backa lite pÄ maxnivÄer kan man anta, grejen Àr ju att kass hemelektronik hÀr inte skulle pallla att Äterge fullrange och vlymstarka signalpaket Àven om dom inte distar? Jag minns en grej jag gjorde med min Oberheim OB-8 för mÄnga Är sedan, det var ett vÀldigt omfÄngsrikt ljud med toner & övertoner som sÀkert överskred 20 khz och detta orsakade att vid mixning/överföring fr. TEAC 80-8 bandaren till stereospÄr pÄ digitalband sÄ blev det nÄgon sorts bias.knas effekt som gjorde att under den stund detta spacedropljud varade sÄ sjönk hela övre registret över 2-3 khz som om det blev en dimslöja framför tills ljudet var klart och allt lÀt normalt igen... Redigerat 21 december 2011 av Florian le Sage
drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) VĂ€lkommen in? Lyssnar pĂ„ Spotify och dĂ€r Ă€r det inga beats vid 2.34. Jag kom till en punkt nĂ€r jag fick nog av dĂ„ligt ljud. Tar idag avstĂ„nd frĂ„n alla apparater som lĂ„ter illa. Tror inte man ska lĂ€gga hela skulden pĂ„ omvandlaren dock. FörstĂ€rkare med billiga komponenter Ă€r sĂ€kert en minst lika stor bov. Samma hĂ€r. Jag slutade anvĂ€nda in-ear för mĂ„nga Ă„r sedan. NĂ€r jag lyssnar pĂ„ musik utanför jobbet blir det mest i hifi-anlĂ€ggning. Nördigt va? đ Tror vi har kommit till en punkt dĂ€r de flesta kan köpa att det ligger digitaldist pĂ„ produktioner. Och att sĂ„ mĂ„nga accepterar det tror jag rubbar omdömet Ă€ven pĂ„ de artister/producenter/tekniker som annars föredrar sina produktioner skitiga pĂ„ annat sĂ€tt. En typo 2.45 skall det det vara, blev ett tecken fel Ă„t vĂ€nster đ Nu snackar jag inte om digitaldist som Ă€r dĂ€r för att det skall vara tufft, utan den dĂ€r sporadiska knasterdisten. Som tex i bĂ„da Maggio fallen ovan. Att man distar sĂ„ att det blir en matta med digitaldist Ă€r en sak, men randomknĂ€ppar tycker jag bara Ă€r korkat. Redigerat 21 december 2011 av drloop
Florian le Sage Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 ja det kanske Àr Ànnu mer korkat dÀrför att man slÀppt sÄdant som inte borde ha slÀppts...
mixopenta Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Nu har jag inte hört exemplet, men kan det vara nollgenomgĂ„ngsknĂ€pp i nĂ„gon loop? SĂ„n't kan ocksĂ„ vara grymt störande...speciellt om nĂ„gon nedskitningsplugg ligger inkopplad... Jag har bara "jobbat" i Cubase, sĂ„ jag vet inte hur andra program uppför sig, men nollgenomgĂ„ngs snap funktionen fungerar sĂ€llan. Det slutar Ă€ndĂ„ med att man fĂ„r sitta en hel dag och redigera start och stopp punkter manuellt. đ± /Ulf
Jetblack Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 LÄtarna frÄn Melodifestivalen har lÄtit som digital hardcore nÀr man har hört dem pÄ radion i flera Är. Det var före bÄde Europe och Metallica.
drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Har du exempel pÄ nÄgon lÄt Jetblack? Redigerat 21 december 2011 av drloop
Jetblack Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Men vi vet ju inte hur mixen som skickades till honom lÀt heller..(I fallet Death Magnetic) Nu vet jag ju inte hur det Àr i USA, men flera masteringstekniker som jag har pratat med hÀr i Sverige sÀger att de inte vill mastra mixar som lÄter alltför dÄligt, eftersom de inte vill sÀtta sina namn pÄ nÄgonting som lÄter skit (eftersom det Àr omöjligt för folk att veta om det Àr mixen eller mastringen som gjort att det lÄter skit). Med andra ord tror jag inte att en man som Ted Jensen skulle gÄ med pÄ att mastra en mix som lÀt illa. Och dessutom bör man komma ihÄg att han har försvarat Death magnetic ganska ihÀrdigt.
Jetblack Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Har du exempel pÄ nÄgon lÄt Jetblack? Nej, men jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att de kommer frÄn samlingsskivorna. Jag reagerade pÄ det, för ljudet lÀt markant sÀmre Àn pÄ andra lÄtar pÄ radion. Det dÀr digitala "frÀsandet" var ganska pÄtagligt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.