Jump to content
Annons

Nu är det här - programmet som avgör om låten är en hit eller inte!


AnthonyS

Recommended Posts

Ja, vad ska man säga? Forskare vid Bristols universitet tror sig ha kodat ett program som med ca 60% chans kan avgöra om du sitter och håller på en topplisteplåga eller inte...

http://www.dn.se/kul...gram-har-svaret

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att Surfin' Bird gick under deras radar så att säga. 🙂

Absolut. Fast samtidigt är det inte riktigt sådär enkelt, eftersom även låtar som kan uppfattas som mer "musikaliska" än den har blivit hits tack vare liknande engagemang (det är knappast något ovanligt). Det är inte lika enkelt att påstå att "Surfin' Bird" blev en hit trots bristande musikalisk kvalitet som artikeln vill påstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

60 procents sannolikhet? Om du singlar slant har du 50 procents sannolikhet att det blir rätt.

I rest my case.

Jag kanske vänder upp och ner på världen nu, men utfallet av 1000 singlingar är något i stil med 489/511 vid upprepade försök. Sidan med kungens ansikte på är ett antal bråkdelar av ett gram tyngre, och hamnar således oftare nedåt.

Med det sagt håller jag fullständigt med dig i sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag hört talas om det här för massa år sen redan. Men det kanske var något annat?

Hur som helst, den räknar ju inte med image och promotion när den bara analyserar ljudet, och det är ju också viktiga faktorer för en hit 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste nåt om ett (lab-)test där testpersoner fick lyssna på nya låtar ur ett ljudarkiv och låtlistor skapades som avspeglade vad de lyssnade på. Resultatet var att fler var intresserade av att lyssna på det som hamnade på topplistan än att själva leta bland låtar slumpvis. Detta ökade givetvis intresset ytterligare för "topp"-låtarna. Jag antar att intresset även kan falla snabbt om låten är dålig. Så behövs ett program när vi har topplistor? De som hänger kvar längre än nyfikenhet-faktorn är förmodligen bättre låtar än de som faller snabbt.

...Jag skulle ändå gärna köra min jullåt genom programmet, men om ni istället allesammans trycker "gilla" så kanske jag får mina 15 minuter i rampljuset ändå. 😉

http://www.facebook....&type=2

"The kids, not Santa, fill this house with magic"

(...Jag hoppas länken ovan funkar då jag inte kan testa nu. Om ngn vänlig själ klickar så kan ngn bekräfta?)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur du tänker nu.

Ja. När jag läser igenom inlägget börjar jag faktiskt också undra. Jag tolkade det uppenbarligen lite väl enkelspårigt tidigt i morse... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur du tänker nu.

Hur jag tänker? Det är väl ändå ganska uppenbart? Programmet avgör (enligt artikeln) om en låt kommer att toppa listorna eller hamna längre ned på listorna (dvs. två möjliga utfall). Sannolikheten att programmet tippar rätt uppges vara 60 %. Singlar du slant har du 50 % (dvs. 1/2) sannolikhet att det blir rätt.

Jag förstår faktiskt inte vad du tycker är oklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jag tänker? Det är väl ändå ganska uppenbart? Programmet avgör (enligt artikeln) om en låt kommer att toppa listorna eller hamna längre ned på listorna (dvs. två möjliga utfall). Sannolikheten att programmet tippar rätt uppges vara 60 %. Singlar du slant har du 50 % (dvs. 1/2) sannolikhet att det blir rätt.

Jag förstår faktiskt inte vad du tycker är oklart.

Det beror ju på vad du definerar som "rätt". Du kan ju "fråga" kronan om du skrivit en hit eller inte, och låta ena sidan vara "ja" och den andra vara "nej". Men då är det fråga om ett svar baserat på slump, och svaret du får om "ja" är ändå med största sannolikhet fel. Dataprogrammet kommer förmodligen inte att svara "hit" i 60% av alla nya förfrågningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

60% chans att vitt brus blir en hit?

Jag förstår inte vad vitt brus har med saken att göra, men konstigare saker har ju toppat listorna. Som jag tolkade artikeln kunde programmet enbart avgöra om en låt skulle bli en "större" eller "mindre" hit. Jag tolkade det hela som att programmet helt saknade läge för ingen hit, att det var underförstått att det material som testades förväntades bli någon form av hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmet avgör (enligt artikeln) om en låt kommer att toppa listorna eller hamna längre ned på listorna (dvs. två möjliga utfall). Sannolikheten att programmet tippar rätt uppges vara 60 %. Singlar du slant har du 50 % (dvs. 1/2) sannolikhet att det blir rätt.

Jag förstår faktiskt inte vad du tycker är oklart.

Singla slant har två möjliga utfall, krona och klave. Sannolikheten att myntet visar krona är 50 %. Den bakomliggande parameter vi känner till - myntets utformning - verkar ha mycket liten inverkan på utfallet. Skattningen har därmed hög säkerhet.

Vad som blir en hit eller inte har också två utfall, hit eller inte hit. Sannolikheten att en låt blir en hit är för oss okänd.

Vi känner inte heller till vilka bakomliggande parametrar man tagit med i beräkningsmodellen, eller vilken inverkan dom har på utfallet. Skattningens angivna säkerhet är 60 %, dvs den visar sig stämma i 60 % av fallen.

Singlar man slant om vad som blir en hit eller inte tar man inte hänsyn till bakomliggande variabler. I genomsnitt vartannat fall blir en hit och vartannat inte. Metoden har rimligen mycket låg säkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...