Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Börjar bli vÀldigt sugen pÄ att göra en uppgradering av det vi har att spela in pÄ i vÄr lokal.

Har idag möjlighet till 8+2 kanalers inspelning, vilket inte kĂ€nns tillrĂ€ckligt dĂ„ jag inte kör 4-mickars uppsĂ€ttning pĂ„ trummorna. 😉

Har blivit mer och mer intresserad av Motu och kommit fram till nedanstÄende för möjlighet till 16 kanalers inspelning simultant:

Motu 896 Mk3: http://www.emusic.se...ort&info=14237#

Behringer ADA8000: http://www.thomann.d...tal_ada8000.htm

Utöver detta behöver jag ett PCI/Firewire kort (har ingen Firewire pÄ nuvarande dator).

PrismÀssigt sÄ kÀnns det kunna vara inom "budget", men har jag tÀnkt fel nÄgonstans?

Funkar det utan problem att koppla ihop Motu'n + Behringer'n för att fÄ 16 kanaler?

Àr Behringern "tillrÀckligt bra" för att inte sÀnka Motun's kvalitet?

Behöver jag kablar (ADAT), eller följer det med?

Vilka ev. problem kan ett PCI/Firewire kort orsaka?

Kan jag, om jag vill, koppla ihop allt detta med den analoga 24-kanalsmixern vi har idag?

Har jag missat nÄgot, eller finns bÀttre alternativ ör 16 kanaler i ung. samma prisklass?

Emotser tacksamt alla förslag, synpunkter osv osv.

Tack pÄ förhand.

//Christer

Annons
Postat

Jag har en ADA8000. Den funkar kanon! Otroligt mycket för pengarna tycket jag. Inte vÀrldens roligaste preampar, men va 17, för det priset fÄr man vara glad för att den har preampar! -De funkar bra, bara inte sÄ "smickrande". ADAT-kabel följer inte med, men kostar ju typ 50 spÀnn hos Kjell.

Postat

I Àrlighetens namn hade jag litat mer pÄ Behringer Àn pÄ MOTU... NÀmnde min soppa med 828:orna för en ÄterförsÀljare i en av de större kedjorna, och han sa ett de knappt haft anat Àn problem med dom. Funkar annars skitbra om man haft tur med sitt ex.

Postat

Hmmm....ok. NÄgon som haft "tur" med Motu?

Bluesman, tack för Behringer infon. Behringer har ju alltid haft en mindre bra stĂ€mpel pĂ„ sig, men vad jag förstĂ„r sĂ„ har den börjat bli utsuddad mer och mer. Smickrande eller inte, struntar jag som sagt i, bara grejerna funkar bra. 🙂

Postat

Vi kör motu 24i/o. Funkar fantastiskt! Orkar inte riktigt kolla upp vad du hamnade i för prisklass, men jag kan definitivt rekommendera denna om det rÄkar vara i samma. Vi kör det via en analog mixer ocksÄ, och det Àr gött som fan.

• Gilla 1
Postat

Kör med den uppsÀttningen i replokalen med en imac. Fungerar bra. Har inte haft nÄgra problem Àn. Har inget att jÀmföra med direkt. Men det lÄter ju inte dÄligt. Smidigt att komma igÄng med.

Postat

Tack sĂ„ mycket för alla svar. 🙂

torpedoerik: Kör du enbart med kortet, eller har du en analogmixer till?

• 2 veckor senare...
Postat

*bump*

En frÀck liten bump för att stÀlla frÄgan om Focusrite Saffire Pro40 istÀllet för en Motu 896:a.

Prisskillnaden Àr ju ganska stor, men Àr den "praktiska" skillnaden mellan de bÄda sÄ stor att den motsvarar skillnaden i pris?

Skulle jag lika gÀrna kunna komma undan med en Pro 40 + en Behringer ADA8000?

Det som kanske Àr lite dÄligt Àr ju att Pro 40:an inte har valbar fantommatning pÄ separata kanaler.

Man blir lite smĂ„tokig pĂ„ att kolla runt efter "passande" kort hela tiden. 😛

En annan bra sak med Motu'n Àr ju att man kan anvÀnda den som standalone mixer/effektenhet.

HjĂ€lp mig bestĂ€mma mig! 😄

Postat

Kör ett Motu 828 Mk3 + ADA8000, spelade in mitt bands platta med denna setup rÀtt nyligen. Funkar bra!

Hade problem med Motus drivers till mac precis i början, men dom uppdaterades och sen har allt funkat riktigt bra!

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hade jag varit du hade jag sparat ihop ytterligare 800:- och satsat pÄ det hÀr som Àr i en klass för sig.

http://www.thomann.d...ireface_800.htm

Redigerat av Kulturell Figur
Postat

Jo, jag har förstÄtt att RME Àr mycket bra grejer, men det blir "bara" 10 kanaler mot 16. VÀljer jag Pro 40:an + Behringer har jag ju 16 kanaler till halva priset mot RME'n.

Har svÄrt att tÀnka mig att prisskillnaden motsvarar skillnad i kvalitet + antal kanaler......eller?

LikasÄ prisskillnaden Motu 896 kontra Saffire Pro 40.

Var nÄgonstans i "kvalitetsligan" förhÄller sig Motu/Focusrite? Vad jag förstÄr Àr vÀl RME snÀppet (eller nÄgra snÀpp) vassare.

Jag vill ha 16 kanaler, nÄgot bÀttre Àn "ok" kvalitet till bra kvalitet, till ett "vettigt" pris och mellan 5-10k Àr i dagslÀget vettigt.

Skulle ett Saffire Pro 40 + ADA8000 kunna motsvara de förvÀntningarna?

Varför Àr Motu'n mellan 3,5-4k dyrare Àn Pro 40?

Postat

Hej.

Jag kastar mig in i leken med en frÄga. Vad har du för mikar? Det kanske inte Àr vÀrt att köpa ett dyrt ljudkort (RME) om du sitter pÄ mikar i budgetklassen.

Jag vill ha 16 kanaler, nÄgot bÀttre Àn "ok" kvalitet till bra kvalitet, till ett "vettigt" pris och mellan 5-10k Àr i dagslÀget vettigt.

Snabbt svar: detta fÄr du med MOTU + ADA8000. Focusrite kan jag tyvÀrr inte uttala mig om.

Postat (redigerat)

Jag kör pĂ„ SM57:or sĂ„klart. 😉

Oktava MK 012. matchat par.

Röde NT2-A

AKG D112

Sennheiser E604

Beyerdynamic (kommer ej ihÄg modell)

SM58

+ lite annat skrĂ€p. 🙂

Redigerat av BluesBoy
Postat

Mycket möjligt.....

Jag Ă€r mest intresserad om nĂ„gon vet varför prisskillnaderna Ă€r sĂ„ stora och vari specifikationerna skillnaden bestĂ„r, eller Ă€r det ett sĂ„n't dĂ€r "namn-fenomen" att enbart mĂ€rket kostar 4000:-? 😉

Skulle vara mycket spÀnnande att höra om Pro 40:an och ifall den funkar bra med Behringern. Om sÄ Àr fallet har man ju 16 kanaler för lite drygt 5kkr. Det lÄter ganska oslagbart i mina öron......

novation (oregistrerad)
Postat

Haft mitt Motu 828mk3 i tre Är nu tror jag. Funkar klockrent, aldrig strulat. Inte samma du frÄgar efter, och inte heller kört det tillsammans med Behringern, men jag skulle iaf rekommendera mÀrket som sÄdant.
Postat

OK, kul att höra. 🙂

NÀr man kollar runt lite verkar det som att Motu's preamps inte Àr sÄ "roliga"? SÄg en test ocksÄ dÀr sista 10% av gainen var totalt oanvÀndbara dÄ det brusade som f-n.

Focusrite skall tydligen ha bra mycket bĂ€ttre? Å andra sidan anvĂ€nder Focusrite tydligen DICE-II chipset som massor gnĂ€ller pĂ„........

Mycket knepigt det hÀr......

Postat

JajamÀn, jag kör bÄde 8PRE och 828mk3 i livemiljö. Ibland tillsammans med ADA8000 pÄ ADAT-lÀnk. Funkar ypperligt.
Postat (redigerat)

Tack, Linus. 🙂

Är det nĂ„gon som kör Hybrid-modellerna? Verkar som att man gĂ„r/gĂ„tt över till den modellen. LĂ€ste nĂ„gonstans om att man skulle hĂ„lla sig undan för dem.....

En annan frÄga, angÄende kHz hit och dit och vad det egentligen innebÀr.

Motu 896: "24-bit 192 kHz analog recording and playback"

Motu 8PRE: "24-bit 96 kHz converters"

Behringer: "Processes 44.1 and 48 kHz sample rates"

Det stÄr ju lite olika pÄ allt, vad betyder detta egentligen? Om man kopplar ihop tex Behringer med nÄgon av Motu's, "försÀmrar" man pÄ nÄgot sÀtt kvaliteten pÄ det som Àr inkopplat pÄ Motun, eller jobbar den fortfarande pÄ 192Khz?

Eller Àr det dÀr 44.1/48kHz sample rate pÄ Behringern nÄgot som har med synkning att göra?

Edit: smÄjusteringar

Redigerat av BluesBoy
Postat
Om man kopplar ihop tex Behringer med nÄgon av Motu's, "försÀmrar" man pÄ nÄgot sÀtt kvaliteten pÄ det som Àr inkopplat pÄ Motun, eller jobbar den fortfarande pÄ 192Khz?
Jag Àr tveksam över att du behöver nÄgot annat Àn 44.1kHz (ev. 48kHz om du ska göra filmmusik/ljudlÀggning av film).

SÄ Àven om MOTU-korten jobbar med 96 eller 192 kHz tror jag att du vill köra pÄ 24 bitar och 44kHz ÀndÄ.

Postat (redigerat)

Jo, jag misstÀnker att det inte behövs mer Àn sÄ.

Jag var nog mest intresserad om de menade samma sak fast skriver pĂ„ helt olika sĂ€tt. 🙂

Edit: FrÄga borttagen

Redigerat av BluesBoy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.