BluesBoy Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Börjar bli vĂ€ldigt sugen pĂ„ att göra en uppgradering av det vi har att spela in pĂ„ i vĂ„r lokal. Har idag möjlighet till 8+2 kanalers inspelning, vilket inte kĂ€nns tillrĂ€ckligt dĂ„ jag inte kör 4-mickars uppsĂ€ttning pĂ„ trummorna. đ Har blivit mer och mer intresserad av Motu och kommit fram till nedanstĂ„ende för möjlighet till 16 kanalers inspelning simultant: Motu 896 Mk3: http://www.emusic.se...ort&info=14237# Behringer ADA8000: http://www.thomann.d...tal_ada8000.htm Utöver detta behöver jag ett PCI/Firewire kort (har ingen Firewire pĂ„ nuvarande dator). PrismĂ€ssigt sĂ„ kĂ€nns det kunna vara inom "budget", men har jag tĂ€nkt fel nĂ„gonstans? Funkar det utan problem att koppla ihop Motu'n + Behringer'n för att fĂ„ 16 kanaler? Ă€r Behringern "tillrĂ€ckligt bra" för att inte sĂ€nka Motun's kvalitet? Behöver jag kablar (ADAT), eller följer det med? Vilka ev. problem kan ett PCI/Firewire kort orsaka? Kan jag, om jag vill, koppla ihop allt detta med den analoga 24-kanalsmixern vi har idag? Har jag missat nĂ„got, eller finns bĂ€ttre alternativ ör 16 kanaler i ung. samma prisklass? Emotser tacksamt alla förslag, synpunkter osv osv. Tack pĂ„ förhand. //Christer
Bodhi Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Jag har haft 3 (!) defekta MOTU 828mkII. Bara nÀmner det...
MrBluesman Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Jag har en ADA8000. Den funkar kanon! Otroligt mycket för pengarna tycket jag. Inte vÀrldens roligaste preampar, men va 17, för det priset fÄr man vara glad för att den har preampar! -De funkar bra, bara inte sÄ "smickrande". ADAT-kabel följer inte med, men kostar ju typ 50 spÀnn hos Kjell.
Bodhi Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 I Àrlighetens namn hade jag litat mer pÄ Behringer Àn pÄ MOTU... NÀmnde min soppa med 828:orna för en ÄterförsÀljare i en av de större kedjorna, och han sa ett de knappt haft anat Àn problem med dom. Funkar annars skitbra om man haft tur med sitt ex.
BluesBoy Postat 17 december 2011 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2011 Hmmm....ok. NĂ„gon som haft "tur" med Motu? Bluesman, tack för Behringer infon. Behringer har ju alltid haft en mindre bra stĂ€mpel pĂ„ sig, men vad jag förstĂ„r sĂ„ har den börjat bli utsuddad mer och mer. Smickrande eller inte, struntar jag som sagt i, bara grejerna funkar bra. đ
mimla Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Vi kör motu 24i/o. Funkar fantastiskt! Orkar inte riktigt kolla upp vad du hamnade i för prisklass, men jag kan definitivt rekommendera denna om det rÄkar vara i samma. Vi kör det via en analog mixer ocksÄ, och det Àr gött som fan. 1
torpedoerik Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Kör med den uppsÀttningen i replokalen med en imac. Fungerar bra. Har inte haft nÄgra problem Àn. Har inget att jÀmföra med direkt. Men det lÄter ju inte dÄligt. Smidigt att komma igÄng med.
everlastingrecords Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 Jag vet fler som kombinerar just MOTU med den Behringern. Preampsen i Behringern Àr i klass med de i MOTUn enligt de jag kÀnner och det lÄter bra.
Jonterocks Postat 17 december 2011 Postat 17 december 2011 (redigerat) Hej hej! Jag kan tyvÀrr inte svara pÄ om grejerna du lÀnkar till Àr bra men tÀnkte nÀmna att jag sÀljer ett firewirekort. Texas Instruments chipset (som de flesta rekomenderar). Hej! LÀnk till min annons hÀr pÄ forumet: https://www.studio.se/index.php/topic/90332-prissankt-firewirekort-pcie-f-261-med-ti-chipset/ Redigerat 17 december 2011 av Jonterocks
Umemagnus Postat 18 december 2011 Postat 18 december 2011 Har sjÀlv ett motu 8pre+ behringer, funkar kalas!
BluesBoy Postat 18 december 2011 TrĂ„dstartare Postat 18 december 2011 Tack sĂ„ mycket för alla svar. đ torpedoerik: Kör du enbart med kortet, eller har du en analogmixer till?
BluesBoy Postat 26 december 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 december 2011 *bump* En frĂ€ck liten bump för att stĂ€lla frĂ„gan om Focusrite Saffire Pro40 istĂ€llet för en Motu 896:a. Prisskillnaden Ă€r ju ganska stor, men Ă€r den "praktiska" skillnaden mellan de bĂ„da sĂ„ stor att den motsvarar skillnaden i pris? Skulle jag lika gĂ€rna kunna komma undan med en Pro 40 + en Behringer ADA8000? Det som kanske Ă€r lite dĂ„ligt Ă€r ju att Pro 40:an inte har valbar fantommatning pĂ„ separata kanaler. Man blir lite smĂ„tokig pĂ„ att kolla runt efter "passande" kort hela tiden. đ En annan bra sak med Motu'n Ă€r ju att man kan anvĂ€nda den som standalone mixer/effektenhet. HjĂ€lp mig bestĂ€mma mig! đ
Freddy Postat 26 december 2011 Postat 26 december 2011 Kör ett Motu 828 Mk3 + ADA8000, spelade in mitt bands platta med denna setup rÀtt nyligen. Funkar bra! Hade problem med Motus drivers till mac precis i början, men dom uppdaterades och sen har allt funkat riktigt bra!
Kulturell Figur (oregistrerad) Postat 26 december 2011 Postat 26 december 2011 (redigerat) Hade jag varit du hade jag sparat ihop ytterligare 800:- och satsat pÄ det hÀr som Àr i en klass för sig. http://www.thomann.d...ireface_800.htm Redigerat 26 december 2011 av Kulturell Figur
BluesBoy Postat 27 december 2011 TrÄdstartare Postat 27 december 2011 Jo, jag har förstÄtt att RME Àr mycket bra grejer, men det blir "bara" 10 kanaler mot 16. VÀljer jag Pro 40:an + Behringer har jag ju 16 kanaler till halva priset mot RME'n. Har svÄrt att tÀnka mig att prisskillnaden motsvarar skillnad i kvalitet + antal kanaler......eller? LikasÄ prisskillnaden Motu 896 kontra Saffire Pro 40. Var nÄgonstans i "kvalitetsligan" förhÄller sig Motu/Focusrite? Vad jag förstÄr Àr vÀl RME snÀppet (eller nÄgra snÀpp) vassare. Jag vill ha 16 kanaler, nÄgot bÀttre Àn "ok" kvalitet till bra kvalitet, till ett "vettigt" pris och mellan 5-10k Àr i dagslÀget vettigt. Skulle ett Saffire Pro 40 + ADA8000 kunna motsvara de förvÀntningarna? Varför Àr Motu'n mellan 3,5-4k dyrare Àn Pro 40?
everlastingrecords Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 Hej. Jag kastar mig in i leken med en frÄga. Vad har du för mikar? Det kanske inte Àr vÀrt att köpa ett dyrt ljudkort (RME) om du sitter pÄ mikar i budgetklassen. Jag vill ha 16 kanaler, nÄgot bÀttre Àn "ok" kvalitet till bra kvalitet, till ett "vettigt" pris och mellan 5-10k Àr i dagslÀget vettigt. Snabbt svar: detta fÄr du med MOTU + ADA8000. Focusrite kan jag tyvÀrr inte uttala mig om.
BluesBoy Postat 27 december 2011 TrĂ„dstartare Postat 27 december 2011 (redigerat) Jag kör pĂ„ SM57:or sĂ„klart. đ Oktava MK 012. matchat par. Röde NT2-A AKG D112 Sennheiser E604 Beyerdynamic (kommer ej ihĂ„g modell) SM58 + lite annat skrĂ€p. đ Redigerat 27 december 2011 av BluesBoy
everlastingrecords Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 Fritt fram att sÀga emot mig hÀr, men jag tror inte du kommer fÄ ut sÄ mycket mer ur de mikarna med ett dyrare ljudkort.
BluesBoy Postat 27 december 2011 TrĂ„dstartare Postat 27 december 2011 Mycket möjligt..... Jag Ă€r mest intresserad om nĂ„gon vet varför prisskillnaderna Ă€r sĂ„ stora och vari specifikationerna skillnaden bestĂ„r, eller Ă€r det ett sĂ„n't dĂ€r "namn-fenomen" att enbart mĂ€rket kostar 4000:-? đ Skulle vara mycket spĂ€nnande att höra om Pro 40:an och ifall den funkar bra med Behringern. Om sĂ„ Ă€r fallet har man ju 16 kanaler för lite drygt 5kkr. Det lĂ„ter ganska oslagbart i mina öron......
Frekvensspektrumanalysator Postat 27 december 2011 Postat 27 december 2011 Finns det egentligen saker som lÄter illa idag? Klart det finns bÀttre och bÀttre, men jag skulle vilja testa nÄt som verkligen lÄter dÄligt.
novation (oregistrerad) Postat 1 januari 2012 Postat 1 januari 2012 Hmmm....ok. NÄgon som haft "tur" med Motu? Haft mitt Motu 828mk3 i tre Är nu tror jag. Funkar klockrent, aldrig strulat. Inte samma du frÄgar efter, och inte heller kört det tillsammans med Behringern, men jag skulle iaf rekommendera mÀrket som sÄdant.
BluesBoy Postat 1 januari 2012 TrĂ„dstartare Postat 1 januari 2012 OK, kul att höra. đ NĂ€r man kollar runt lite verkar det som att Motu's preamps inte Ă€r sĂ„ "roliga"? SĂ„g en test ocksĂ„ dĂ€r sista 10% av gainen var totalt oanvĂ€ndbara dĂ„ det brusade som f-n. Focusrite skall tydligen ha bra mycket bĂ€ttre? Ă andra sidan anvĂ€nder Focusrite tydligen DICE-II chipset som massor gnĂ€ller pĂ„........ Mycket knepigt det hĂ€r......
Linus Postat 1 januari 2012 Postat 1 januari 2012 Hmmm....ok. NÄgon som haft "tur" med Motu? JajamÀn, jag kör bÄde 8PRE och 828mk3 i livemiljö. Ibland tillsammans med ADA8000 pÄ ADAT-lÀnk. Funkar ypperligt.
BluesBoy Postat 1 januari 2012 TrĂ„dstartare Postat 1 januari 2012 (redigerat) Tack, Linus. đ Ăr det nĂ„gon som kör Hybrid-modellerna? Verkar som att man gĂ„r/gĂ„tt över till den modellen. LĂ€ste nĂ„gonstans om att man skulle hĂ„lla sig undan för dem..... En annan frĂ„ga, angĂ„ende kHz hit och dit och vad det egentligen innebĂ€r. Motu 896: "24-bit 192 kHz analog recording and playback" Motu 8PRE: "24-bit 96 kHz converters" Behringer: "Processes 44.1 and 48 kHz sample rates" Det stĂ„r ju lite olika pĂ„ allt, vad betyder detta egentligen? Om man kopplar ihop tex Behringer med nĂ„gon av Motu's, "försĂ€mrar" man pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kvaliteten pĂ„ det som Ă€r inkopplat pĂ„ Motun, eller jobbar den fortfarande pĂ„ 192Khz? Eller Ă€r det dĂ€r 44.1/48kHz sample rate pĂ„ Behringern nĂ„got som har med synkning att göra? Edit: smĂ„justeringar Redigerat 1 januari 2012 av BluesBoy
Linus Postat 1 januari 2012 Postat 1 januari 2012 Om man kopplar ihop tex Behringer med nÄgon av Motu's, "försÀmrar" man pÄ nÄgot sÀtt kvaliteten pÄ det som Àr inkopplat pÄ Motun, eller jobbar den fortfarande pÄ 192Khz?Jag Àr tveksam över att du behöver nÄgot annat Àn 44.1kHz (ev. 48kHz om du ska göra filmmusik/ljudlÀggning av film).SÄ Àven om MOTU-korten jobbar med 96 eller 192 kHz tror jag att du vill köra pÄ 24 bitar och 44kHz ÀndÄ.
BluesBoy Postat 1 januari 2012 TrĂ„dstartare Postat 1 januari 2012 (redigerat) Jo, jag misstĂ€nker att det inte behövs mer Ă€n sĂ„. Jag var nog mest intresserad om de menade samma sak fast skriver pĂ„ helt olika sĂ€tt. đ Edit: FrĂ„ga borttagen Redigerat 1 januari 2012 av BluesBoy
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.