Jump to content
Annons

Inköpningslista till hemmastudio under 10 000!


Nordfreak

Recommended Posts

Tjenna! Jag heter Joakim och jag har gått en musiklinje i kungälv. Jag har ett band som spelat i ungefär ett halvår, vi har redan fått hyffsat stora spelningar och vi har fått rätt mycket positiv feedback. Vi har precis spelat in våran första demo. Ljudkvaliten och volymen blev lite halvt krasslig och jag hade velat uppdatera mig.

Just nu kör jag på den senaste imacen med 4 gb rem och 3.0 ghz, logic och focusrite saffire 10 med div inst.. Försöker undvika att spela in med logics midiljud för jag tycker inte de ger någon realism eller känsla.

Några förslag vad jag kan köpa in för att få bra ljudkvalite och hög volym ut? Eller hänger de mesta på mixningen? Jag vill hålla mig under 10 000.

Mvh Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tanken är att jag själv också ska spela in för mig själv också, de är alltså inte bara för bandrt. Och jag vill kunna spela in alla olika genrer bra. Just för att jag försöker satsa på en karriär som musikproducent. Men jag vill inte spela in med midi som sagt utan jag använder mig av min nord stage ex, fender tele, bas och mina trummor. Jag har mickar till trummorna. Så de enda som saknas är väl något att spela in mina instrument i!

Men som tillägg så spelar bandet soul/pop med lite inslag av funk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du påverkar ljudet mest i början av kedjan. Viktigast är att du har instrument som låter bra från början. Därefter måste du ha rätt mickplacering och rätt mickar, därefter bra preamps och ad-omvandlare. Om du har ett rum som låter bra är ju det bra också. När du har gjort allt det där bra, rätt och utan snåla är det inte svårt att mixa för det låter i princip bra på en gång.

Så upplever jag det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill bli producent så är lyssning och rumsakustiken väldigt viktig. Så ett par monitorer som du trivs med och som låter raka i dina öron är ju bra att börja med. även att akustikbehandla rummet är ett tips.

Vidare så verkar du ju ha helt okay grejer att spela in med, så det handlar nog mest om hur duktig du är på att spela och på att ratta dina grejer.

"Så de enda som saknas är väl något att spela in mina instrument i!"

Menar du förstärkare nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aa precis ! Det är ungefär det jag gått efter! Då äre ju det att jag har bara denna focusrite saffire 10 som har fungerat bra, men inte mer känns de som. Och jag undrar om de inte är läge att byta upp sig! Men jag funderar på om de är så stor idé? är de sån stor skillnad att köpa nytt ljudkort eller är det något annat jag borde fokusera på?

Jag har väldigt bra mickar till trummorna ! Och jag och trummisen satt i en hel dag och akustikbehandlade rummet just för den trum inspelningen! Och vi fick de att låta bra tillslut ! Men de känns inte som att man får en sån där umpft liksom! Volymen blev väldigt låg på alltihopa! är det något jag missar eller är det just det att jag behöver nytt ljudkort ? eller finns de någon annan magisk blandning av prylar man kan investera i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att ljudkortet inte orkar driva dina mickar till trummorna? Kunde ni alltså inte på upp volymen alls? Kan du ge några namn på mickarna till trummorna?

Om volymen inte är jättelåg vid inspelningstillfället så är det inte så mycket att oroa sig för, men det är bra att få så bra signal in vid inspelning. Men det kan som sagt vara att ljudkortet inte orkar driva dina mickar. Hur högt hade ni ställt gain-rattarna på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prylar är förvisso kul och dyrt och viktigt, men det viktigaste av allt är the know-how om hur de ska användas. Musikern, instrumenten, rummet, mickarna kortet med D/A-omvandlare och sedan mixningen. Tror inte du får nämnvärt bättre resultat av att byta kort. Just truminspelningar är ju jävliga så där hänger det på de förstnämnda. Svinbra behandlat rum, med svinbra trummor, rätt stämda med rätt skinn, rätt uppmickat med gjutna mics som spelas av grisbra slagverkare. Då blir det en go' grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att volymen blir låg beror nog främst på mixningen faktiskt. 🙂

Jag tror du skulle vinna mest på att lägga tid på att bli bättre på just inspelningen och mixningen snarare än prylarna. Det finns jättemycket att läsa och se på internet på ämnet. Ett annat tips är att köpa Studios specialnummer "Inspelning och Mixning". Det är galet lärorikt och hjälpte mig jättemycket med mina mixar.

Men har du pengar du verkligen vill och kan lägga så tror jag bra lyssning (monitorer, hörlurar och akustikbehandling av mixplats) kommer ge dig mest i slutändan, även fast det inte känns som prio ett alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh eller asså jag menar väl egentligen vadsom helst som funkar! Jag spelar just nu för tillfället in allt förutom gitarren i focusrite saffire 10:an! Och jag har kollat på lite andra nyare ljudkort, t.ex som Focusrite saffire 56 liquid, RME fireface 800 och apogee ensemble ( Den ligger ganska långt över budget men ändå som exempel).

Självklart blir det ju mycket bättre ljudkvalitén och så i de andra, men jag är lite frågvis på just volymen! För den blev inte alls hög när vi spelade in. Volymen peakade väldigt mycket så jag var tvungen att sänka alla kanaler dramatiskt till en nivå så att volymen precis kom ut ur högtalarna i princip om man vill överdriva! Handlar det om att använda mycket compressor då eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv ett Saffire 56, men vet inte det kommer hjälpa dig alls. Tror att du definitivt behöver lära dig mer om mixning och hela inspelningsfasen. Baserat på det du har skrivit hittills. Som någon sa innan, tror att det mesta sitter i mixen. Och om du inte vet exakt hur en kompressor fungerar så skulle jag avråda från att använda det vid inspelningstillfället. Du kan förstöra hela inspelningen istället för att fixa det i efterhand.

Om du hade en bra in-signal vid inspelningen så ska det inte vara fel på den änden. Kolla din lyssning först. Men tror ändå att det sitter i mixen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Aa de är klart ! Jag har ju kört ganska straight utan effekter just vid själva inspelningen, tweakat eq lite i botten för att få bort onödigt bröt har jag väl gjort men inte mer än det! Jag syftade på mixningen! Jag följde en manual vid mixningen som min gamla ljudtekniklärare gjort, och så ändrade jag lite efter eget tycke efteråt. Jag kan väl inte säga med handen på hjärtat att det va så petigt mixat egentligen. Men volymen blev ändå väldigt låg.

Jag känner att jag kan lägga en peng för utrustning men jag vet inte vad jag ska fokusera på bara. Men de verkar ändå som att de är lyssningen som är viktigast? Jag kör med ett par shure k271 och ett par monitorer som jag köpte av en snubbe! Icon heter märket och jag fick dom för runt 3000 så de kanske inte är de bästa, men funkar liksom. Knastrar iof rätt konstigt vid låga nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts tidigare, även i andra trådar, haka inte upp dig på prylarna.

Det du har borde funka alldeles utmärkt att spela in med.

Testa att mixa om det du spelat in....flera gånger.

Testa att spela in på nytt.....flera gånger.

Det är så sant som det är sagt; övning ger färdighet.

Om du sedan märker att någonting fattas eller behöver uppgraderas, då är det bara att hugga till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, tycker definitivt att du ska sätta dig in mer när det gäller mixning. Finns massor information på forumet. Kan rekommendera den här boken med. Nya prylar löser inte alltid problemet, man måste kunna ratta dem med.

Känner du att du har koll på hur dina monitorer låter? Har du koll på hur mycket bas som är "lagom". Har den några dippar eller toppar? Allt sånt är väldigt viktigt om du ska kunna göra välljudande mixar.

Du menar ett par AKG K271 va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ta och kolla in den boken! och fördjupa mig lite mer inom mixning känns det som! Jag förväntade mig mer att jag skulle skrota focusriten och köpa något fräshare, men jag vet ju också att akustiken och mixningen är en enormt stor del av hela resultatet. De har jag åtagit mig men ändå inte fått ut så mycket eftersom de känns inte som att första resultatet blivit sådär superbra.

Bara nyfiken, Vad lirar du för genre och vad har du för utrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp precis. Låter som att du fick in kontentan av vad dem flesta ville ha sagt. Vilket är kul att höra.

Om du menar mig så lirar jag allt. För tillfället gör jag mycket orkestral och syntbaserad musik. Dvs nästan bara mjukvaruinstrument. Har lagt upp lite låtar ifall du vill lyssna. Hade ett metalband innan, hittar du här.

Om du kollar på min signatur så ser du det mesta jag använder i hårdvaruväg. Annars använder jag mestadels instrumenten från Komplete 8 och Nexus 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu använder jag mitt mbox 2 istället pga platsbrist och för att fria upp min fw-port till en extern hårddisk. Men 56:an har alltid funkat bra. Förutom på förra skivan med bandet så har jag inte spelat in trummor på den. Använder mest midi nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej väldigt kul strange leaf , de finns ganska mycket mer än bara en iphone man kan köpa för under 10 000. Du kanske kan dra lite mer roliga saker man kan köpa för under 10 000?Seriöshet tack!

Har inte hållt på sådär supermycket med studio förutom att spela in bara grundligt. Och mixat inte så mycket mer än "nödvändigt". Och varför jag öppnade detta ämnet var egentligen för att jag ville få bättre resultat av inspelningen i första hand för att underlätta i mixern för mig. Så då tog jag för givet att jag skulle behöva köpa in lite nyare grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket lätt att tro "om jag köper den där micken, får jag ett dunderljud", men faktum kvarstår att med stor säkerhet kan en erfaren ljud-/inspelningstekniker få ett mycket bättre resultat med en sämre mick än en oerfaren får med en svindyr/bra mick........

Det är precis som med allt annat; man måste hålla på för att bli bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bluesboy, Jag förstår precis vad du menar!

Men de är det att jag har spelat ett bra tag och spelat in ett bra tag, och de är iof inte förrän nu nyligen för nån månad sedan som jag började ta de lite mer på allvar, då jag faktiskt kollade va fan jag höll på med egentligen! Innan så spelade jag mest bara in! thats it! Men nu så har jag lärt mig grunden skulle jag väl säga i mixning, men jag vet bara inte riktigt vart det ska leda nu när jag vill ta de på lite mer allvar! För jag vet inte hur jag får upp volymen i inspelningen utan att de peakar! Kanske ska ta och läsa lite mer om det då kanske, för de verkar ju som att de flesta säger att allt hänger på mixern så då får jag väl helt enkelt knipa igen och bara lära mig mer om det då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är okay, men skulle inte säga att det är något speciellt över den. Jag köpte den bara för att få med Pro Tools 8. Eftersom Pro Tools var låst till Digidesigns/Avids ljudkort just då. Och nej, min MIDI går genom USB direkt från klaviaturet. 🙂 Skulle säga att du kastar bort pengarna på att köpa ett sånt kort. Det du har fungerar minst lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Du vill inte skicka nån grej du spelat in med det eller? Hade vart kul att höra!

Riktigt gött att få respons på detta! Har änna kännt mig lite vilsen som antagligen har kommit fram ganska väl!

Känner mig sjukt taggad att kolla in ännu mer mixingtekniker och akustikbehandling etc.

Tack för responsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...