Jump to content
Annons

Hur håller du din studio vid liv?


Recommended Posts

Med tanke på att det här är ett studioforum så är det förvånansvärt lite snack om studios. Därför vill jag dra igång en tråd där vi diskuterar hur man håller igång sin verksamhet. Jag är nyfiken på vad ni har för typ av klientel och hur ni når ut till nya potentiella kunder. Jag själv annonserar på blocket, vilket ger hyfsat bra resultat, även om graden av oseriösa spekulanter är orimligt hög. Dessutom så börjar ryktet sprida sig till bekanta till dom som varit hos oss, så det blir en del också den vägen, plus att band återkommer.

Jag är vidare nyfiken på hur mycket av era jobb ni gör över nätet, t.ex. att folk skickar sina inspelningar till er för mixning. Det är nåt jag märkt verkar bli vanligare och vanligare i takt med att inspelningsutrustning blir billigare och billigare, och alla hemmapulare sitter med waves alla pluggar eftersom det tar cirka 20 minuter från det att man laddat ner typ mercury bundle på piratebay till det att man sitter med ssl på varenda kanal.

Hur förklarar ni för band att det faktiskt blir stor skillnad på att komma till en professionell miljö när många verkar tro att det räcker med en sm57a i replokalen? Många lever ju faktiskt i tron om att vi tekniker är nån sorts Gandalf som kan trolla fram Abbey Road ur en risig replokalsinspelning från ett skyddsrum i Rågsved...

Jag har turen att ha så låga omkostnader att jag kan leva på detta, men jag har förstått att det hör till ovanligheterna. Har ni detta som yrke, och vad har ni isåfall för tips till folk som vill hålla det flytande? Mitt tips är att hålla nere lokalkostnaden, samt att enbart köpa det allra nödvändigaste, för att sen sakta men säkert fylla på verktygslådan med sånt som kan anses vara nästan lite onödig lyx, t.ex. outboardkompressorer och liknande. Hyran först, sen leksaker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag joxar bara med mitt eget, förutom tre inspelningar åt andra på flera år. Fast jag räknar inte på att tjäna nåt egentligen på det, det är för att det är kul. Och att få samma tillgång till tid i en hyrd studio går ju inte alls.

Replokaler i skyddsrum i Rågsved... I backen under Rågsveds centrum har vi gjort två singlar o två LP på 80-talet. Då var det en studio där, om än gammalmodig och med äggkartonger på betongväggarna.

Jag spelar live en del och köper grejer för pengarna. Jobbar även som vaktmästare och gigolo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att det här är ett studioforum så är det förvånansvärt lite snack om studios. Därför vill jag dra igång en tråd där vi diskuterar hur man håller igång sin verksamhet. Jag är nyfiken på vad ni har för typ av klientel och hur ni når ut till nya potentiella kunder. Jag själv annonserar på blocket, vilket ger hyfsat bra resultat, även om graden av oseriösa spekulanter är orimligt hög. Dessutom så börjar ryktet sprida sig till bekanta till dom som varit hos oss, så det blir en del också den vägen, plus att band återkommer.

Kan du beskriva din studio, och vad kostar det att anlita dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Det är en studio på cirka 60-70m2 med ett inspelningsrum och ett kontrollrum. Jag spelar in genom ett Allen & Heath-bord till Pro Tools 9 och mixar i stort sett allt i datorn. Har väl en standarduppsättning mickar med det nödvändigaste. Lite shure, lite sennheiser och ett par neumann. Jag har sysslat med musik sen högstadiet, dvs typ 15 år, men det är först nu som jag haft tid/möjlighet/mod att bygga upp studion, och det är fan det bästa jag gjort. Jag gör upp olika priser med olika kunder, beroende på vad det är för projekt. En del gör jag tillochmed gratis då jag tänker att ett överskott på karmakontot ger ett tillskott på lönekontot så småningom, men då ska det vara nåt som jag har kul med, och som jag kan lära mig av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med Sveriges fetaste Mac Pro och UAD Quad. Smäckfull med skit och pluggar. Har säkert lagt ner 400 papp på musiken och tjänat nån promille på det.

Har ingen studio. Har grejerna hemma i vardagsrummet och sitter mest å leker och fjantar mig mest. Dyr hobby mao.

Men visst några plattor har man ju mixat men det kan jag räkna upp på mina tio...

Har förstås en dröm att kunna ha en fetingstudio. Men misstänker att jag skulle fjanta i den med. Och har fattat sen 15 år tillbaka att det är skitsvårt att leva på det.

Så det blir bara att, som sagt, fjanta omkring. Köpte mig en gura för en månad sen. Nyhetens behag och tänkte att nu ska här göras låtar. Men det dog ut rätt fort.

Men inom ett par månader så lutar det åt en skivinspelning igen. Och om 1½ år så blir det väl en mix på den.

Gillar att sitta och pilla på pluggar dricka pilsner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Replokaler i skyddsrum i Rågsved... I backen under Rågsveds centrum har vi gjort två singlar o två LP på 80-talet. Då var det en studio där, om än gammalmodig och med äggkartonger på betongväggarna.

Jag spelar live en del och köper grejer för pengarna. Jobbar även som vaktmästare och gigolo.

Nice! Jag bor ett stenkast därifrån. Undrar om studion finns kvar? Vaktmästare och gigolo har faktiskt alltid varit mina två drömyrken. Skruva i lite glödlampor på dagarna och bada bubbel hos välbärgade tanter med välfylld vinkällare på kvällarna!

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Sitter med Sveriges fetaste Mac Pro och UAD Quad. Smäckfull med skit och pluggar. Har säkert lagt ner 400 papp på musiken och tjänat nån promille på det.

Har ingen studio. Har grejerna hemma i vardagsrummet och sitter mest å leker och fjantar mig mest. Dyr hobby mao.

Men visst några plattor har man ju mixat men det kan jag räkna upp på mina tio...

Har förstås en dröm att kunna ha en fetingstudio. Men misstänker att jag skulle fjanta i den med. Och har fattat sen 15 år tillbaka att det är skitsvårt att leva på det.

Så det blir bara att, som sagt, fjanta omkring. Köpte mig en gura för en månad sen. Nyhetens behag och tänkte att nu ska här göras låtar. Men det dog ut rätt fort.

Men inom ett par månader så lutar det åt en skivinspelning igen. Och om 1½ år så blir det väl en mix på den.

Gillar att sitta och pilla på pluggar dricka pilsner...

Thats my boy 😄 så ser jag oxå på det men jag kör snikversionen och undviker allt som lutar åt det seriösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frilansar, hyr in mig i bra studios eller mindre projektstudios beroende på bandets budget. Mixa kan man göra från sovrummet.

Drömmer som alla andra om en egen studio men frågan om det är ekonomiskt försvarbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drev en studio i slutet av 80-talet fram till slutet av 90-talet. Peakade nånstans runt 95, då ett skivbolag bokade studion flera veckor i sträck back to back i ett par år, men betalade inte förrän jobben var avslutade. Lampor slocknade, hade inga pengar att köpa nya för, räkningar skulle betalas varje månad, men hade inga pengar att betala med. Började kräva av skivbolaget att betala förskott vilket fick till följd att dom tog sina affärer annorstädes. Drabbades av inbrott, ABF som jag hade rullande kontrakt med gjorde kostnadsbesparingar, sista året betalade jag 90% i skatt. Det var inte värt det... Behöll utrustningen, klippte mig och skaffade ett jobb och gjorde det jag hade velat göra hela tiden - spela in själv...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det inte vore en idé för er som kämpar med att hålla studion rullandes, att fundera över att ge sig in på mastering. Eftersom var och varannan kotte antingen redan har en hemstudio, tror att det inte gör någon skillnad med de möjligheter som en större studio kan erbjuda, eller kanske helt enkelt inte har råd med studiotid för sin musik, så har ju den marknaden blivit ganska mättad. Mastering däremot är fortfarande ett kryptiskt område för många, och där tror jag det finns en betydligt större marknad och säkrare framtid.

Det skulle innebära en del investeringar om du inte redan har lyssning, kontrollrum och utrustning som når upp till kraven för mastering, men in all fairness, har man en studio som passion och kanske yrke, så går det ju ofta redan en hel del kulor till nya prylar med jämna mellanrum.

Mastering kräver sin man och sina kunskaper, men den viktigaste träningen - era öron - har ni ju redan gått igenom. Det är ju inte heller så att man måste välja att antingen arbeta med inspelning eller mastering. Det senare kräver betydligt mindre tid och praktiskt arbete för varje projekt. Det skulle inte ta något ifrån den befintliga studion, bara tillföra en möjlighet till.

Hade jag haft kvar min gamla studio så hade jag gett in mig på det området direkt. Det finns miljoner hemmapulare som sitter och jämför sina slutmixar med professionellt mastrade alster och våndas över att de inte får till det med "insert favorite torrented mastering app here". Eftersom kostnaden för mastering inte ens kommer i närheten av vad det kostar att hyra in sig i en studio, så är det också en kostnad många nog har lättare för att acceptera, särskilt när det handlar om att ge allt det arbete de har lagt ner den slutliga finish det förtjänar. Att kunna erbjuda en i mediasammanhang fungerande loudness som inte förstör materialet är även det ett viktigt säljargument.

Marknadsföringen kostar gratis, det är bara att använda och expandera det kontaktnät man redan har, IRL och på nätet. År man duktig så sköter word of mouth resten.

Tack för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förslag. Jag har tänkt på det, och det verkar som att jag (motvilligt!) får lov att fördjupa mig i masteringträsket. Det är en helt annan värld för mig, där den kreativa bohemen får ta passagerarstolen och lämna ratten till den kirurgiskt precisa vetenskapsmannen. För mig skulle det handla om övning i disciplin, något jag inte direkt förknippar med skapande 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR vansinnigt, men så vitt jag kan tolka det sista bokslutet, dÄr efter alla diverse avdrag i form av avskrivningar och dylikt blev 52 000:- i vinst. Av detta fick jag behålla 10 000:-. På netto vinsten drogs alltså skatt, sociala avgifter,försÄkringar, arbetsgivaravgifter och moms. Naturligtvis anvÄnder man ju "skatteplanering" så långt det går och för in allt man kan i bokföringen, Även om det nödvÄndigtvis inte Är av vikt för inkomsternas förvÄrv...men Ändå

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det inte vore en idé för er som kämpar med att hålla studion rullandes, att fundera över att ge sig in på mastering. Eftersom var och varannan kotte antingen redan har en hemstudio, tror att det inte gör någon skillnad med de möjligheter som en större studio kan erbjuda, eller kanske helt enkelt inte har råd med studiotid för sin musik, så har ju den marknaden blivit ganska mättad. Mastering däremot är fortfarande ett kryptiskt område för många, och där tror jag det finns en betydligt större marknad och säkrare framtid.

Det skulle innebära en del investeringar om du inte redan har lyssning, kontrollrum och utrustning som når upp till kraven för mastering, men in all fairness, har man en studio som passion och kanske yrke, så går det ju ofta redan en hel del kulor till nya prylar med jämna mellanrum.

Mastering kräver sin man och sina kunskaper, men den viktigaste träningen - era öron - har ni ju redan gått igenom. Det är ju inte heller så att man måste välja att antingen arbeta med inspelning eller mastering. Det senare kräver betydligt mindre tid och praktiskt arbete för varje projekt. Det skulle inte ta något ifrån den befintliga studion, bara tillföra en möjlighet till.

Hade jag haft kvar min gamla studio så hade jag gett in mig på det området direkt. Det finns miljoner hemmapulare som sitter och jämför sina slutmixar med professionellt mastrade alster och våndas över att de inte får till det med "insert favorite torrented mastering app here". Eftersom kostnaden för mastering inte ens kommer i närheten av vad det kostar att hyra in sig i en studio, så är det också en kostnad många nog har lättare för att acceptera, särskilt när det handlar om att ge allt det arbete de har lagt ner den slutliga finish det förtjänar. Att kunna erbjuda en i mediasammanhang fungerande loudness som inte förstör materialet är även det ett viktigt säljargument.

Marknadsföringen kostar gratis, det är bara att använda och expandera det kontaktnät man redan har, IRL och på nätet. år man duktig så sköter word of mouth resten.

Tack för mig 🙂

Lite tveksam till detta, alla band jag har jobbat med med tight budget har fördragit att jag limiterat eller klippt skiten i mastern trots att jag förklarat nackdelarna med digital master och verkligen pushat för att de ska skicka iväg det. Band är generellt helt otroligt bortskämda nuförtiden. De enda som verkar vilja betala för bra ljud numera är band innehållande nördar som oss som tycker den för oinvigda lilla skillnaden är viktig.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förslag. Jag har tänkt på det, och det verkar som att jag (motvilligt!) får lov att fördjupa mig i masteringträsket. Det är en helt annan värld för mig, där den kreativa bohemen får ta passagerarstolen och lämna ratten till den kirurgiskt precisa vetenskapsmannen. För mig skulle det handla om övning i disciplin, något jag inte direkt förknippar med skapande 😉

Jo det är klart, bohemen i en får kanske ta en snabbdusch och städa till sig lite, 😛 men även om man får ta på sig Einsteinkepsen och fördjupa sig i ett och annat, så upplever jag ändå att mastering i praktiken är väldigt kreativt. Att ge materialet lyster och djup, lyfta det till njutning och inte bara musik, det kan vara nog så kul 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger väl som jag brukar i dessa sammanhang, man kan vanligtvis inte leva på sin studio idag och sedan länge om man inte är fullkontrakterad och knuten till Universal/Sony BMG osv och det är det ingen härinne som är för då skulle denne ej ha tid att sitta och "blaja" som vi andra gör, möjligen som i ditt fall Frekvens... att du kan pröjsa lokalhyran men att gå runt och finansierar inköp och hela servicesnurren med allt vad det innebär nope*

Masteringidén som Bodhi lägger fram makes sense men bara utifall man verkligen behärskar mastering som inte är något för newbies, dessutom är den marknaden relativt mättad med x-antal verkligt duktiga personer i vårt land med, en del skall man dock akta sig för (loudness-bögar) det handlar om branschkännedom helt enkelt!!!

Att smälla upp en riktig studio är hursomhelst bland det roligaste som finns och även om man kanske inte kan leva på det till 100% så är det ju helt klart en galen passion som innebär en massa härliga utmaningar, tekniska , akustiska och estetiska och framförallt en massa oförsvarbara investeringar som gör att man känner sig som pojken på julafton varje gång men det finns ju andra hobbies som också kostar en massa att underhålla*

Idén att ha en studio i denna tid kan försvaras av att man har ett jävligt bra liverum, som en del säger mixa kan man göra i garderoben/v-rummet fast ändå inte tycker jag, ett studiorum med kontrollerad lyssningsmiljö är ju asviktigt så allt blir faktiskt bättre i en riktig studio förutsatt att den som sköter spakarna kan sin sak!

Ett liverum eller flera med bra akustik och ett superstudiorum då är man hemma, och detta göre sig bäst i eget hus typ gammal skola (som undertecknad drev studio i tidigare) eller i nån billig lager/fabrikslokal och det är just detta man har som argument för att kunna erbjuda det där samspelta soundet i kombination med rätt grejor, de band/artister som snålar eller tror att studios inte behövs lever i sin värld och mår säkert bra av det men de som vill satsa och sikta högre etc vet att studios är ett nödvändigt ont/gott beroende på deras psyke, jag har träffat på många olika typer av musiker i mina dagar...puuhh, men för det mesta är det skitkul!!!

😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tveksam till detta, alla band jag har jobbat med med tight budget har fördragit att jag limiterat eller klippt skiten i mastern trots att jag förklarat nackdelarna med digital master och verkligen pushat för att de ska skicka iväg det. Band är generellt helt otroligt bortskämda nuförtiden. De enda som verkar vilja betala för bra ljud numera är band innehållande nördar som oss som tycker den för oinvigda lilla skillnaden är viktig.

Men då har de ju redan lagt sin budget på studiotid. Jag tänker i första hand på de som väljer att göra allting själv och när det är dags för utgivning av något slag, känner att de inte behärskar masteringen och tycker det är värt att lägga några tusen på att få det ordentligt gjort. Musik- och ljudteknikforum världen över är proppfulla av nybörjarfrågor i ämnet, där man ofta märker att de tar sig vatten över huvudet. De har inte vare sig lyssning, akustik eller erfarenhet för det hela och det verkar hägra något slags masteringsångest där musiken i media är den gyllene graalen som de inte själva lyckas finna med T-Racks eller vadhelst de sitter med.

Jag tror ärligt talat att för den som hittar en affärsmodell och lättillgänglig lösning för det här finns en guldgruva att utforska. Förutsatt förstås att man blir duktig på det.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju en annan diskussion men där här med bra eller dålig lyssningsmiljö ska man nog passa sig för att generalisera kring.

Huvudsaken är ju att man KAN och litar på sin lyssningmiljö till 100%, känner till hur rummet eventuellt förvränger osv. Säker på att nån som kan sitt sovrum kan få till bättre grejer än någon som ska mixa i Ocean Way första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då har de ju redan lagt sin budget på studiotid. Jag tänker i första hand på de som väljer att göra allting själv och när det är dags för utgivning av något slag, känner att de inte behärskar masteringen och tycker det är värt att lägga några tusen på att få det ordentligt gjort. Musik- och ljudteknikforum världen över är proppfulla av nybörjarfrågor i ämnet, där man ofta märker att de tar sig vatten över huvudet. De har inte vare sig lyssning, akustik eller erfarenhet för det hela och det verkar hägra något slags masteringsångest där musiken i media är den gyllene graalen som de inte själva lyckas finna med T-Racks eller vadhelst de sitter med.

Jag tror ärligt talat att för den som hittar en affärsmodell och lättillgänglig lösning för det här finns en guldgruva att utforska. Förutsatt förstås att man blir duktig på det.

Förstår poängen, och då kan jag endast tala för mig själv som tyvärr tillhör den lata/bortskämda skaran som vet att mina lyssnare ändå inte kommer höra skilnad och inte tycker det är försvarbart ekonomiskt.

Anledningen till att jag hetsar klienter är ju bara för att göra mina mixar rättvisa/att de ska få vad de betalar för hela vägen.

Man lever dock inte alltid som man lär..

Edit: Men ja, fördömer inte idén. Det är bara min erfarenhet av hur band tänker idag.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju en annan diskussion men där här med bra eller dålig lyssningsmiljö ska man nog passa sig för att generalisera kring.

Huvudsaken är ju att man KAN och litar på sin lyssningmiljö till 100%, känner till hur rummet eventuellt förvränger osv. Säker på att nån som kan sitt sovrum kan få till bättre grejer än någon som ska mixa i Ocean Way första gången.

Japp. Med undantag för rent horribla lyssningsrum så handlar det mycket om att kunna arbeta med rummets eventuella brister. Dock så vill jag tillägga att om man tar in kunder för mastering och lyssning i studion så kan det vara svårt att bortförklara en kraftig 100 Hz puckel eller någon annan brist som man själv lärt sig kompensera för.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger väl som jag brukar i dessa sammanhang, man kan vanligtvis inte leva på sin studio idag och sedan länge om man inte är fullkontrakterad och knuten till Universal/Sony BMG osv och det är det ingen härinne som är för då skulle denne ej ha tid att sitta och "blaja" som vi andra gör, möjligen som i ditt fall Frekvens... att du kan pröjsa lokalhyran men att gå runt och finansierar inköp och hela servicesnurren med allt vad det innebär nope*

Jag har redan köpt och betalt allt jag behöver i utrustningsväg för att göra en fullgod inspelning, och jag känner att allt utöver det är onödig lyx som jag kan kika på när jag vet att jag har mycket bokningar framför mig, och tänker både tre och fyra gånger om det är nåt jag verkligen behöver, och hittills så har det bara blivit några billiga LoFi-mickar från tradera som jag använder som FX. Sen köpte jag allt nytt, så jag borde klara mig undan servicefällan ett bra tag, och rasar det så har jag ungefär två år kvar på garantin. Enda outboardgrejerna som skulle kunna rasa är ett kassettdäck jag använder som insert för att dista saker som behöver distas, ett schysst pre-amp och en duglig kompressor/gate som jag ibland lägger på när jag trackar, men det är sällan, då man har större kontroll i efterarbetet. Att man behöver vara knuten till ett större bolag är ju inte riktigt sant, även om det kanske skulle underlätta, det finns faktiskt en hel uppsjö av DIY-bolag och mellanskiktet mellan demoband och majorband är ändå det som är störst, och där finns de flesta kunderna. Jag vill inte tjäna stora pengar för att tjacka ett SSL-bord eller liknande, jag vill bara komma undan ett "vanligt" arbete, och hittills funkar det finfint. Sen kan man sitta och blaja på forumet när man sitter och dricker kaffe eller är på pendeln, jag åker ett par timmar kommunalt varje dag, till studion eller till replokalen, så det blir mycket tid över 😉

Eller som nu, när jag sitter och bouncear filer som ska iväg på mastering...

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade min studio för cirka 2år sedan. jag har haft att göra sedan start, inte alla månader men nästan i alla fall. Det har gått bättre å bättre och nu jobbar jag cirka 70% i studion och tar bra betalt. Rullar det på i samma takt så jobbar jag heltid någon gång nästa år.

Jag är väll lite inne på Florians argument där, jag håller inte med fullt ut men vägen till att jobba med detta på heltid är att jobba med signade band. Seriösa band med någorlunda budget som vill spela in plattor och inte EP's. Det är svårt att fylla hela månaden på EP inspelningar. Det är lätt att det blir en del stick-dagar som inte går att fylla.

Saken är väll den att man borde ha realistiska förväntningar på hur snabbt det kommer gå att kunna leva på det OM det går bra för dig. Jag har satt som mål att lever jag inte på't efter 5år då blir det en hobby. Jag har jobbat som väktare under tiden. Då jobbar jag natt vilket leder till att jag bara behöver jobba några pass i månaden för att gå runt ekonomiskt. Jag startade med att jobba 50/50 i studion de månader jag har haft jobb, men sedan i höstas så jobbar jag snarare 70/30 i studion/väktare.

Jag har investerat väldigt mycket pengar, men i princip allt kommer från pengar jag tjänat på studion vilket lett till att jag plockat ut väldigt lite lön ur företaget. Ska man leka proffs så måste man ha bra grejer. Det finns smarta billiga investeringar och sedan ett par dyra nödvändiga om man vill locka till sig bra band. Men givetvis måste din slutprodukt låta bra, det är ju det viktigaste såklart!!!

Jag har satsat 100% från början jag vet att detta är min dröm. Jag jobbar hårt för att försöka uppfylla den, brukar leda till sjukt många arbetstimmar host host* Men det är det värt.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar det egentligen i runda slängar att akustikbehandla en lokal? Lär väl bli svårt att säga beroende på ursprungligt skick/storlek osv. Men har ni lust att dela med er av vad ni fått lägga ut? Antar att det är det största kostnaden om man redan samlat på sig lite prylar. Om man väljer att lägga den på entreprenad vs DIY är väl också en avgörande faktor..

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har investerat väldigt mycket pengar, men i princip allt kommer från pengar jag tjänat på studion vilket lett till att jag plockat ut väldigt lite lön ur företaget. Ska man leka proffs så måste man ha bra grejer. Det finns smarta billiga investeringar och sedan ett par dyra nödvändiga om man vill locka till sig bra band. Men givetvis måste din slutprodukt låta bra, det är ju det viktigaste såklart!!!

Utveckla, vilka är prylarna man inte kan vara utan om man vill ha fullbokat 😱

Min erfarenhet är att de flesta band inte blir speciellt imponerade av ett rack fullt med 1176'or och dylikt, då dom inte ens vet vad det är, däremot så ser det ju coolt ut och folk verkar gilla vintagefaktorn. Det är inte alls många som är speciellt insatta i sångmikrofoner heller, utan det verkar som att dom flesta vill ha den som ser coolast ut ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

"Driver" studio med en kompis. Liverum 35-40 m2 & kontrollrum ca 20 m2... Än så lÄnge 6-7 stycken större inspelningar annars blir det mest demojobb och en och annan svensexa/möhippa. Jag kör Även lite egna musikprojekt dÄr blandat med laptopen på vardagsrumsbordet.

Det Är ju studion man vill jobba med och har som nybliven arbetslös med bibehållen lön i 6 månader tÄnkt att försöka satsa lite mer på studion. Men var börjar man? Har egentligen aldrig marknadsfört studion utan har fått inspelningar via kontakter. Har tÄnkt att försöka bredda mig lite och ska försöka att hitta några blues- och/eller jazz-band som kan tÄnka sig att spela in "gratis" under en dag eller två. Gillar de resultatet och vill anvÄnda det så får de köpa mixen/mastern. Gillar de de inte har kanske både jag och bandet i alla fall blivit en erfarenhet rikare...

Vill man göra lite snabba stålar så kan man försöka få in just svensexor & möhippor. DÄr kan man lÄtt ta 1500.- för 1 till 1 1/2 timmes arbete. Är ju inte de mest kreativa eller inspirerande jobben men det Är alltid kul och bra stÄmning. NÄr de går dÄrifrån får de en skiva men den fÄrdiga låten på. Och det Är sjukt kul att se "offrets" reaktion nÄr de tar av ögonbindeln och det första de ser Är en mikrofon.

edit: varför blir det stora Ä???

Redigerat av ketri79
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen köpte jag allt nytt, så jag borde klara mig undan servicefällan ett bra tag, och rasar det så har jag ungefär två år kvar på garantin.

Det här var (bland mycket annat) ett stort problem, iallafall på den tiden jag drev studio - på den tiden då allt var hårdvara. Bara något år efter starten (1986) var det ett reverb som slutade fungera. Skickade iväg den för reparation och fick lösa ut den med en utbytt IC, för 800:-. Kretsen som byttes ut kostade runt femman.

Det föranledde mig att gå en kurs i elektronik, - köpte upp mig på de vanligaste komponenterna som tenderade att bryta samman, sedan fixade jag de flesta reparationer själv.

För att inte tala om alla hörlurar som efter att ha kastats i väggen av frusterade musiker ständigt måste bytas ut, eller upphetsade sångare som råkade glömma att dom hade hörlurar på sig, började springa iväg och slet sönder kontakterna i kopplingsboxen. Om inte annat blev jag iallafall en fena på att löda...

Sedan var det ju alltid pinsamt när bandaren, eller något annat av betydelse för inspelningen slutade fungera. Sådant hände självfallet alltid sent en fredag kväll, och oftast när ett band som rest 30+ mil för att spela in. Viss utrustning kunde man ju ha backup på, eller klara sig utan en tid, men det går ju inte att ha backup på allt.

Studion låg ute på vishan, och det var svårt att motivera folk att hyra in sig, men av någon anledning rullade det ändå på. Lokalen på ca 100kvm var upplåten gratis, och det var väl en förutsättning för att det överhuvudtaget skulle gå ihop. Jobbade 12-15 tim om dagen nästan jämt, tjänade ingenting, uppfyllde min kvot av unga debutanter som inte kunde stämma vare sig trummor eller gitarrer, men ändå förväntade sig att slutresultatet skulle vara i klass med Metallica eller Pantera... 😳

Jag ser med skräckblandad förtjusning tillbaka på åren som ensam studioägare, "tekniker", och "producent", och skulle nog inte komma på tanken idag att harva igång en studio igen. Men allt detta till trots hade jag emellanåt otroligt kul också. 🥰

...lite OT kanske, men ändå... 😊

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nåt jag faktiskt har funderat över en hel del.

Kan det vara så att många studios har gått i stöpet då det har varit en förutsättning för dom att ha en stor yta och ett hyfsat elhungrigt kontrollrum tack vare all outboard, samtidigt som det blev väldigt dyrt att uppgradera sitt system till ett digitalkompatibelt sådant, och med en minskande kundtillströmning så blev det inte ekonomiskt hållbart? Och även som ni är inne på, att det har krävts en icke ansenlig budget till service av all utrustning. Nu behöver man ju i stort sett bara bra omvandlare och bra preamps för att klara av en ordentlig inspelning, och det är sällan nåt går sönder. Kablar får man ju räkna med att löda då och då, men det är ju en väldigt liten insats som krävs för att fixa det.

är det inte mycket enklare idag än vad det var för 20-30 år sen att lyckas med en tight budget. Jag menar, om man tjackar en kompressorplugg så har man ju oändligt antal (i teorin) instanser av den, istället för att sitta och betala 10-20.000kr per kanal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...