Jump to content
Annons

Hopplöst fall?


Lautrec

Recommended Posts

Hej!

Jag hade tänkt anlägga min studio i vad som bäst kan beskrivas som en garderob... Jag hade trott att det skulle bli en jättebra lösning ända tills jag började läsa lite om akustik. Nu känns det deppigt värre eftersom det enligt många är helt hopplöst att få ett bra arbetsljud i ett så litet rum.

Jag vill gärna veta om någon har några tips på vad jag kan göra för att akustikbehandla rummet om det ens går. Är det någon som har haft eller har liknande förutsättningar och har fått det att fungera?

Måtten på "rummet" är:

1.54m x 2.55m, med en takhöjd på 2.54m.

Dessutom är den ena kortväggen och den ena långväggen (den mittemot dörren) i betong...

Studion skall användas till:

Att göra elektronisk musik med en och annan inspelning av aukustiska instrument.

Att spela in sång och voiceover (prat alltså - min flickvän håller på med detta)

Det känns jävligt jobbigt eftersom detta är det enda rummet jag kan använda. Om det går att få det att fungera är jag dock fullt beredd att lägga några tusenlappar på att behandla rummet, men jag vill som sagt gärna ha lite tips om någon kan hjälpa till. Det här med akustik är ju inte direkt det lättaste att förstå sig på. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I ett så litet rum skulle jag definitivt köra med lurar istället. Det blir stående vågor högt upp i musikfrekvenser, så det blir väldigt jobbigt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 1:

- hur mycket stör ni grannarna?

Lösningar kan vara att lyssna med lurar och bara spela in "vettiga" tider.

Skall ni kunna bröta på mitt i natten utan att störa grannarna handlar det om rejält med ljudisolering. Saker som "rum-i-rummet" med flytande golv och ljudisolerande extra väggar och tak. Inte omöjligt men hyfsat besvärligt.

Fråga 2:

- hur är det med ventilation?

Dörr stängd, liten rum, snabbt svettigt.

Öppen dörr, stör grannarna ?

Kanske extra fläkt med ljuddämpade kanaler med mera.

Förslag: prova att stänga dörren och sitt därinne några timmar.

Fråga 3:

- inspelning av sång / voice-over

Här gäller det att dämpa tillräckligt mycket för nöjaktig ljud.

Inte alls omöjligt, dämpning i tak och ordna sång-hörn eller liknande.

Balans mellan dämpning och reflektion är det man söker, inte totalt dämpat.

Finns en hel del att läsa här på siten.

Val av mick påverkar, stor skillnad mellan en typisk kondensator och säg en Shure SM7B.

Fråga 4:

- mixning i lurar?

Lurar och små högtalare omväxlande går att lära sig arbeta med.

Det går inte att få kontroll på basen i ett så litet rum, så kanske lika bra att ge upp.

Förslag: riktigt bra lurar (själv tycker jag om öppna Sennheiser HD650, men smaken är personlig, ett annat par lurar för medhörning när du spelar in, skall vara slutna)

+ enkla små högtalare för kontroll eller mixning när det blir störande med lurar.

Fråga 5:

- mastring eller inte?

Mitt förslag, lämna till någon annan för mastring och/eller slutmix.

Det är svårt att mastra i lurar, omöjligt att känna och höra basen bra i ett litet rum.

Inget stort problem skulle jag säga, men det beror på vad du vill göra.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att trycka in skumgummi i hela rummet osså skär du ut ett litet hålrum i mitten att sitta i så ska det bli bra seru 😑 Näe, men håller med Claes om att det är lite litet för att lyssna med högtalare i. Kommer bli väldigt "burkigt" med tanke på alla stående vågor i låga mellanregistret, tror även det blir rätt svårt att spela in med godkända resultat så länge du inte slickar mikrofonen. Men kör två flugor i en smäll och tryck in kläderna där med vetja, som ljudabsorption 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för råden snälla ni! 🙂

Jaha, det låter väl som jag trodde ungefär. Tyvärr erbjuder lägenheten inga bra alternativ. Vardagsrummet har öppen planlösning och stora fönster, med stora gapande hål utan dörrar mot kök och mot hall. Vi har iofs ett gästrum som är 3.30 x 2.10 - men det är inte lätt att få tjejen att släppa det eftersom hennes familj måste kunna sova någonstans när de hälsar på från England. Frågan är om det rummet ändå är för litet? Det har dessutom ett fönster.

Jag har inga som helst problem med grannar - ljudisoleringen i denna fastighet är helt sanslös. Det finns lufttillförsel i rummet vilket säkert räcker medan tagningar. Det tar väl 0.5 sekunder att byta ut luften i det där pörtet om man gläntar lite på dörren...

Men det låter väl som att man får ta och anpassa akustiken för inspelning och mixa i lurar istället. Rummet är väl i princip lagom storlek för ett typiskt sångbås. Jag får nog börja förlika mig med att det inte finns någon lösning som fungerar. 🙁

Basfällor och dylikt är såpass dyra att man inte direkt vill slänga iväg 8lax på något som kanske inte fungerar överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vardagsrummet har öppen planlösning och stora fönster, med stora gapande hål utan dörrar mot kök och mot hall.

Häng upp tjocka draperier framför fönster och dörrar, sedan absorberar och diffuserar du efter vad du har råd med och vipps så blir det bra. Dom flesta kontrollrum/inspelningsrum i professionella studios brukar ju vara ganska stora överlag, så det är inte alltid negativt. Du kan även försöka trycka in så mycket möbler du kan då det brukar ge bra och billig diffuserande och till viss del även absorberande effekt. Kör själv på den här lösningen. Sitter i ett rum på typ 5x10m eller nåt med snedtak utåt. Där jag absorberat ena ändan och diffuserat andra ändan. Blev väldigt bra och har inga större stående vågor alls av vad jag kan höra. har lite problem med flutter men det får man leva med 😉 Hade ett kvadratiskt rum förut med stående vågor och det var ett helvete att mixa bas där, lite flutter är rena lyxen jämfört med det 🙂

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara det att det blir väldigt meckigt och jobbigt att behöva preparera hela vardagsrummet varje gång man känner för att göra lite musik. Det är nog lika bra att lägga en slant på bra lurar och köra på det i nuläget. Jag har både vänner och familj med större studio där jag kan kontrollyssna på mina mästerverk och slipa till mixarna.

Det blir väl att kolla på HD 650 lurarna som Gunnar föreslår eller kanske slå till på ett par Ultrasone 2900 från dig, Claes! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...