Jump to content
Annons

Bra Hårddiskkabinett


Naymari

Recommended Posts

Annons

1x Caviar Green är inte jättesnabbt men det spelar inte så stor roll när det bara gäller allmän lagring och för att flytta med sig filer - och då duger väl USB 2.0.

Ska du bara förvara samplingsbibliotek på disken, eller aktivt använda samplingar direkt från disken? Snackar vi isåfall lättare samplingar av syntar och trummaskiner, eller flera GB stora bibliotek/ROMplers (tänk Superior Drummer, Atmosphere, Kontakt...)?

Om alternativ 2, då finns det en bra poäng med Firewire - men då är utbudet av kabinett betydligt mindre och det kan löna sig att köpa en ny extern snabb hårddisk istället som har Firewirekontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några externa kabinett från Revoltec till mina backup-diskar. De jag har, är försedda med både Firewire, USB2 och eSATA, så de går att koppla överallt - och de funkar kalasbra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blir att använda dem direkt av. Jag snackar samplingsbibliotek i form av trummor och effekter. Oneshot grejer till reasons kong, etc.

Tack för tipset!

Går dessa att transportera lätt utan att riskera skador på disken? 🙂

Tror nog att alla kabinett uppfyller det kravet, dock är det värre med dc-jack och usbkontakter, som på vissa billigare modeller kan slitas ut och gå sönder (om man kopplar in och ur mycket dvs). Skador på disken uppkommer om du flyttar disken medans den är igång, annars överlever dom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okej!

Tackar för era råd!

Får kolla runt lite vad som finns och till vilka priser.

En sata- disk kan inte drivas via usb:n? Då måste det vara ett flashminne? (ledsen kan inte mycket om sånthär 😛 )

De flesta externa kabinett nu för tiden är gjorda för SATA-diskar och kan köras på det interface som kabinettet har...

EDIT:

Sorry - jag kom på vad du menade... 😉

Hårddisken drar för mycket ström för att det ska gå att driva med USB-power, så man måste ha extern nätdel till dem.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...