Jump to content
Annons

Volympedaler, vilka är bäst?


MrRomero

Recommended Posts

Är inte så insatt i volympedaler till gitarr och är ute efter den bästa men uppskattar också tips i alla olika prisklasser.

Har sökt runt lite men hittar inte så mycket, verkar inte finnas några på svenska sidor som 4sound t.ex?

Hittade denna, är den bra?

http://www.thomann.de/se/visual_sound_volume.htm

tips på andra volympedaler uppskattas också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är ju inte själva wah wah effekten jag är ute efter, orkar inte heller modda, utan jag är ute efter att kunna dra ner ljudet för rythm sedan upp för solo utan behöva använda rattarna på gitarren, man förlorar ganska mycket ton genom det

Redigerat av MrRomero
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlorar du inte ton genom en volympedal då? Då har du plötsligt två volymkontroller i serie som den svaga signalen ska ta sig igenom... 1400 kr lär dyrt för en volympot.

Vad har du för gitarr föresten? På de strator med två tonkontroller, en till halsmicken, en till mitttmicken, ingen till stallmicken, så har jag kopplat ur tonkontrollerna och fått bättre bett i de två mickarna, plus att de tappar diskant mindre när man sänker vollen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlorar du inte ton genom en volympedal då? Då har du plötsligt två volymkontroller i serie som den svaga signalen ska ta sig igenom... 1400 kr lär dyrt för en volympot.

Vad har du för gitarr föresten? På de strator med två tonkontroller, en till halsmicken, en till mitttmicken, ingen till stallmicken, så har jag kopplat ur tonkontrollerna och fått bättre bett i de två mickarna, plus att de tappar diskant mindre när man sänker vollen.

Bra tips, Nilsson! Använde det en hel del när vi lirade ute back in the day. Lite mer lättstyrt, liksom. Framförallt ihop med min Nobels ODR-1-pedal.

Men om man nu ska rekommendera något så får det bli Morley Volume Plus. Otroligt mycket pedal för pengarna.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju inte själva wah wah effekten jag är ute efter, orkar inte heller modda, utan jag är ute efter att kunna dra ner ljudet för rythm sedan upp för solo utan behöva använda rattarna på gitarren, man förlorar ganska mycket ton genom det

Ett tips (om än lite omständigt) kan vara att installera en blower-krets i din gitarr. Den gör det som Nilsson beskriver med en knapptryckning. Då kan du ha en volyminställning på gitarren för renare komp. Sen trycker du in knappen till blower-kretsen, som då hårdkopplar din signal direkt från micken till jacket på guran. Guthrie Govan kör på den varianten. Jag har själv provat, och rätt rattat känns det som att ha en dist+volympedal till hands på gitarren 🙂

EDIT: Skrivslarv.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlorar du inte ton genom en volympedal då? Då har du plötsligt två volymkontroller i serie som den svaga signalen ska ta sig igenom... 1400 kr lär dyrt för en volympot.

Vad har du för gitarr föresten? På de strator med två tonkontroller, en till halsmicken, en till mitttmicken, ingen till stallmicken, så har jag kopplat ur tonkontrollerna och fått bättre bett i de två mickarna, plus att de tappar diskant mindre när man sänker vollen.

Jag har en vanlig Gibson LP med vanliga mickar, nu orkar jag inte hålla på att pilla på gitarren tyvärr, är inte bra på sådant och vill inte lägga ner massa tid på fixa det

annars var ju tipset Morley Volume Plus. ganska bra, mer tips uppskattas!

jag vet att man förlorar lite ton med volympedal, men är det en stor märkbar skillnad eller är den liten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är märkbar, men inte lika stor som skillnaden i insignal gör rent drive-mässigt i stärkaren.

För övrigt är Ernie Balls volympedaler riktigt bra!

http://www.ernieball.com/products/category-534-Volume-Pedals

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...