Jump to content
Annons

Vilken isolering...


frithiof

Recommended Posts

Kollat runt lite på byggvarhusens hemsidor, men tycker inte information om isoleringen är speciellt bra.

Vilken isolering skall man köpa till absorbenter? Funkar samma isolering till en slotresonator typ denna:

http://johnlsayers.com/Stuff/components.skp

En sketchup fil. I den finns en slotresonator

I samma finns även en högtalar historia funkar samma isolering där.

Ja eftersom man inte kan köpa ett par isoleringskivor utan ett paket så vore det ju bra om man kunde använda dom till flera saker.

Håller på att planera bygget av min post production studio.

Om ni är intresserade kan jag senare starta en tråd om bygget med lite bilder och så.

Utgångspunkten kommer vara den sketchup fil jag skickade.

/mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för filer? Min dator säger åt mig att jag måste veta vilket program jag vill att den ska använda för att öppna filen annars går det inte. Och det har jag ju ingen j-a aning om så att öppna filen är bara att glömma. Bara en av alla idiotgrejer jag vrålhatar med datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att klargöra. Designen för vad jag skall bygga är jag ganska klar över. Men tips mottages gärna.

Det jag undrar är ju vilken isolering. Kollar man på tex byggmax så har de ju följande:

http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-16204.aspx

Fungerar den till alla saker på bilden ni ser ovan (alternativt kolla sketchup för att vrida och vända)

Krävs det någon isolering med högre densitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

här har du en bättre ritning på hur man brukar bygga "flush montering".

post-19551-0-06219300-1321198811_thumb.jpg

"box filled loosly" där ska det va låg densitet tex isover piano.

där det står "cloth front" och runt väggarna i "hanger cavetyn" ska det va rigid isolering tex ecophon modus eller liknande.

på acousting hangers ska det va låg densitet ca 25-45 tjock.

till slot resonatorn värkar det inte spela så stor roll.(räknade med "Porous absober calculator")

den absorberar från ca 100 hz till runt 500hz.

även om det är angivet 99x20 så spelar det inte så stor roll om du använder standard 22x95, du kan avrunda panel bredd och tjocklek ett par mm +/- om du vill slippa klyva/hyvla.

men jag tror du kan använda isover träregligs skiva 24kg/m3 till allt.

http://www.isover.se...isning?id=20930

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Jo jag hade tänkt att köra de standard mått som finns på bygghandeln här för att underlätta arbetet lite.

Skulle ju vara intressant att se den där bilden framifrån också.

Nu vet jag ju inte riktigt hur de tänkt. Har sett liknande och då är det flera acousting hangers som hänger i bredd!

Vet du vad fördelen med denna design är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...