Jump to content
Annons

Mikrofon för dialog i studio, köpråd?


william

Recommended Posts

Hej!

Tänkte spela in dialog, som för film, fast i studio. Kan någon tipsa om mikrofoner i olika prisklasser hela vägen upp till det bästa?

Har nu bara sm57-or, CM3-or och en Röde NT2-A. CM3-orna och Röden funkar helt OK, men jag funderar på att utöka arsenalen så att säga.

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sorry för smygreklamen, men i det prisläget, så har jag en bandmick (demoex) som nog skulle passa helt perfekt: http://holmerup.noxshop.se/?category_id=100&item_id=754 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara, den låter ju superintressant. Har du några testinspelningar som man kan lyssna på?

med text.

Jag har testinspelningar på min testsite (länk dit finns i min signatur), med akustisk gitarr och med sång - men det kanske räcker för att avgöra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du klarar dig långt med ATM-25 för ändamålet som dessutom är billig och med fördel används till baskagge och annat...kan nog hittas på ebay mm testa annars MD421 billigast på ebay.de...dyrare finns givetvis också typ Electro-voice RE serien och RCA bandmickar men frågan är är det värt det???

Har någon mer provat ATM25-an för röstinspelningar? låter som en perfekt mick för mig 🙂

Redigerat av william
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på en SBS Radiostation (Mix, Rockklassiker, The Voice mfl.) De kör SM7B i alla sina studios har jag för mig (du ser dem i femman varje morgon med Josefine Crawford om inte annat). Dock så sitter det väl ungefär sjutton kompressorer, enhancers, expanders, de-essers osv. mellan mikrofonerna och dina öron...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon mer provat ATM25-an för röstinspelningar? låter som en perfekt mick för mig 🙂

Jag har ingen bra röst men om jag får tid över så kan jag göra ett AB test mellan ATM25 och MD421 eller SM57 tex på gitarr så hör du vad just den gör...det är dock inget du kommer ångra för den är så pass användbar + billig och mikrofoner kan man inte ha för många utav!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...