Jump to content
Annons

Music Lounge (oregistrerad)

Recommended Posts

Music Lounge (oregistrerad)

Hej,

En digitalklåpare som har börjat tröttna (kan man det?) på Trillian och vill testa att lägga lite bas på riktigt.

Vad ska man tänka på?

Jag kommer självklart både köra line och micka upp. och mickningen är väl kanske det svåra...

Vilken typ av mick lämpar sig bäst? Någon speciell mickmodell att titta på? Mickplacering?

Vet att det inte finns något rätt svar men jag frågar generellt så att jag kan utgå från något och kan sen labba mig fram till rätt sound.

Thanks,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med Nilsson. AKG D112 är suverän. Jag har även fått bra resultat ur Sennheiser MD421 om man närmickar riktigt nära högtalarelementet.

En sak du får tänka på sen när du blandar mellan linesignalen och micsignalen i mixen är att monolyssna på spåren.. Det blir lätt fasfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för basstärk+kabinett?

D112 som Nilsson sa är bra, AudioTechnica's D25 är en annan som passar till främst baskagge och bas men givetvis också sång, gitarr om man gillar soundet, rätt billig, du nämner ingen budget, småmembranare funkar de med speciellt på ståbas, bandmikrofoner av god kvalitét är en annan trevlig väg att gå!

Mickplacering framför ett av högtalar-elementen i tex en 4x10:a ungefär som man gör vi elgitarrkabinett, variera vinkel snett inåt konen eller baffeln beroende på vilket sound du vill ha, rakt emot whatever...allt funkar men nyanserna avgör...kombinera närmick + avstånd om du vill ha ett stort sound eller flera närmickar om du känner för det men varning för fasfel som alltid vid felmikrofoninspelning, kolla monokompatibiliteten hela tiden!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst håller jag med om att micken och dess placering är viktig. Men inte minst så är ju både basen och högtalaren något som färgar ljudet mycket. Sätt en närmick framför en 18" bashögtalare och jämför med en 4x10, det är ju som natt och dag. Likaså är min longscale Ibanezbas både skön att spela på och ser tuff ut, men när det kommer till att lina basen kör jag hellre med en P eller Jazz bas.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det är personen som spelar som har mest påverkan på soundet. ett mjukt anslag ger mer betoning på de låga frekvenserna, medan hårda anslag eller plektrumspel tar fram helt andra sound. se till att experimentera med speltekniken för att få fram det sound du eftersträvar, det betyder allra mest. Ang mickar så gillar jag en Re20/D12 mixat med en MD421

Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv bassist men mickar väldigt sällan i studion (av tidskäl antagligen). Däremot föredrar jag att ta en line från min basförstärkare (Ashdown MAG200) före att lajna direkt från bas och använda sig av basemuleringspluggar (Typ Ampeg SVX). Blir mer "djup" och karaktär i ljudet genom min förstärkare. Sen duplicerar jag ofta spåret och distar det ena en aning med lämpliga pluggar för att få ljudet att fästa lite bättre i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela också gärna bas, om möjlighet finns. Mick framför basstärkaren tillsammans med direktsignal är den kombo jag använder mest. Jag brukar komprimera direktsignalen redan vid inspelning. Dels för att den tål/behöver en del dynamikreduktion och dels för att det låter vettigare om man vill ha direktsignalen i lyssningen.

Basstärkaren är ofta en betydande del av spelstil/sound och jag försöker fånga upp det så bra det går. Ofta innebär det att jag vill ha något som fångar hela registret, vilket jag inte tycker D112 och liknande bastrummemikrofoner gör. Jag brukar använda Shure SM7 eller en stormembrans kondensatormikrofon. Ibland en bandmikrofon. Toppen på en äldre bandmikrofon rullar av liknande hur en basstärkare gör. Plus att det brukar bli en rejäl skjuts i basregistret så man kan backa micken lite om man vill få med mer av rummet.

Ibland reampar jag direktsignalen till en mindre förstärkare (typ gitarrcombo eller liknande) för att få fram mer knorr, rassel, rum eller distortion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...