Jump to content
Annons

Störningar från Humbucker...


pxm

Recommended Posts

Jag har min första gitarr med humbuckers..Det är en jazzburk så jag använder oftast den övre micken och har tonkontrollen på 0...Men när jag skall lägga voicing vill jag ju så klart ha bägga mickarna igång och med litet ton.Då blir det stöningar från min nedersta humbucker..Är det vanligt ???Skall det vara så? Hur kan jag reducera bruset ??????....... har testat att lägga en noisegate på spåret men det vill inte bli riktigt bra....

mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad menar du med störningar? Plockar micken upp brus från lampor eller dylikt eller har du statiskt brum i den? Hjälper det om du jordar med exempelvis handen?

Link to comment
Dela på andra sajter

statiskt brum-det hjälper om jag dämper strängarna..

mvh

edit.

och det är bara när jag har tonkontrollen uppskruvad...

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du vanligt jordbrum i kretsen. Finns mer eller mindre i alla mickar, mer i gammaldags singlecoils och minst i moderna aktiva mickar, ex. EMG. Du kan ge dig in och kolla om någon kabel ligger avskavd mot nån annan och skickar snett, eller om någon jordning i gitarren släppt. Men det låter inte så, eftersom du ändå får ljud och potten verkar fungera.

Ett tips kan vara att kolla på nya mickar, det brukar vara ett vanligt sätt att piffa till en Epiphone. Eller kanske andra pottar. Det är absolut inget fel på en Epiphone i sitt grundutförande, men precis som med allt annat finns det ibland skäl att kika på om man kan vinna på att bytta vissa väl valda komponenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem 🙂 Vill dock poängtera att man inte måste ha just EMG för att det ska vara relativt tyst. Min Music Man JP6 till exempel, har vanliga passiva DiMarzios och är ruskigt tyst den också. Hade en Fender Telecaster Am Deluxe med S1-systemet en gång i tiden, och det var ocks fantastiskt tyst. Så det finna alternativ, både på humbucker- och singlecoilsidan.

Ett hett tips på bra passiva mickar är den klassiska kombinationen från Seymour Duncan med en JB (SH-4, Jeff Beck) i stallposition och en SH-2 (Jazz) vid halsen. Flera nya gitarrmodeller säljs med just dessa förmonterade, och de går att köpa som set. Jag har själv haft det i en ESP M-II och kan absolut tänka mig att ha det igen.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...