Jump to content
Annons

Studiomonitorer?


kr002

Recommended Posts

Tja!

Jag är vääääldigt ny när det gäller allt inom inspelning!

Men det är en sak jag aldrig har förstått. (skratta inte åt mig 😉 )

Vad är det för skillnad på Studiomonitorer och t ex vanliga högtalare till en stereo?

För just nu så kör jag med en sladd ifrån ljudkortet som går till "stereon" och sedan ut i högtalarna...

blir det någon skillnad i ljud om jag köper mig ett par monitorer? 🙂

(bjuder på stavfel och liknande 😄 )

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, det är egentligen ingen skillnad idag, du kan gott använda dina hi-fi högtalare om du får till bra mixar som funkar på andra system/lyssningar, grejen är att man vill ha ett par högtalare/monitorer som är så raka som möjligt i sin frekvensgång/kurva och inte färgar ljudet med för mycket "disco-bas" etc samt att elementen är av så pass bra kvalitét att dom pallar ljudtryck med laborerande hårdkörningstweaks/eq-svep etc som mixjobb kan innebära!

Jag kör själv på ett par Heco Celan 500 fullrange som är alldels utmärkta, avskyr skit som NS 10 medans annat folk älskar dom, smaksak vanesak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk nu att få hela forumeliten över mig......

Monitorer ska väl vara neutrala i sin ljudåtergivning, dvs inte färga slutprodukten.

Men kan Du dina högtalare utan och innan och vet när det låter fel så kan Du väl fortsätta att köra på dom.

Dvs låter Britta Spjut bra i dina högtalare och dina covers av henne låter likadant, då är det bara att köra.

Tycker jag iaf....

EDIT: Såg nu att jag inte var först!

Redigerat av Procedomani2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Det är precis som att fråga en elgitarrist om vilken förstärkare och låda som funkar bäst för dennes sound. Varje gitarrist kommer vilja ha olika lådor, olika stärkare och olika pedaler för att få till sitt sound. Exakt samma sak är det med monitorer, man spelar mixen genom "stärkaren" som får dig att ta olika vägar för att hitta fram till ditt "sound". Många studiomonitorer är byggda för att sprida ljudet på en liten yta, vilket gör att man ser detaljer lättare. Tänk att en monitor är som din dataskärm, en hög upplösning, och rätt storlek gör att du kommer kunna se bilden bättre, likadant är det med högtalare. It's all about colours... Samma problem finns inom foto-värden, för mycket rött, gör att man mixar bilden fel, o.s.v. Men sen handlar mycket om att gilla soundet i det man jobbar med, soundet är som stolen du sitter i, den ska passa din rygg, gör den det, så kan du skapa musik PUNKT.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt samma sak är det med monitorer,

håller inte med

monitorer är ett kontrollinstrument - gitarrförstärkaren en del av ett sound

den ena ska återge utan att färga (idealt) - den andra ska färga

så lite tvärtom kan man säga

monitorer är tänkta att vara ett arbetsverktyg för att granska och justera ljudet - dina hemmahögtalare är tänkta att underhålla dig

kort sagt är det skillnaden i grunden

idag - beroende på vilka lådor man tar som exempel - kan hifi låta mer rent å rakt än vissa monitorer

i övrigt har lesage sammanfattat det hela ganska bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...