Nystrom Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 (redigerat) Hejsan allihoppa, har under lĂ„ng tid spanat runt och följt massa byggtrĂ„dar hĂ€r pĂ„ forumet och av det blivit sjukt inspirerad att bygga mitt egna lilla kryp-in. SĂ„ efter mycket om och men och planering sĂ„ har jag kommit fram till att bygga om vĂ„rat garage till en hemstudio/amatörstudio. Projektet Ă€r planerat att ske under denna vecka (höstlov), samt nĂ€r tid finns efter det. Lite information om projektet: Ombyggnaden kommer ske i vĂ„rat garage som ligger vĂ€gg i vĂ€gg med vĂ„ra grannar (Jag har ingen aning om vad för slags rum som finns pĂ„ andra sidan vĂ€ggen). Rummet kommer anpassas som kontrollrum, men samt inspelning. (Bror pĂ„ vad som ska spelas in/hur seriös inspelningen Ă€r) Jag bor hemma med min mor och svĂ€rfar och studerar pĂ„ gymnasienivĂ„ sĂ„ detta sker sĂ„ ekonomiskt som möjligt samt att allt som görs i projektet kommer att behövas att godkĂ€nnas av chefen (Mor min âșïž ). Jag har ganska bra koll pĂ„ att snickra dĂ„ jag bor pĂ„ landet med min far, dĂ€r huset Ă€r under stĂ€ndig renovering. Eftersom att garaget tidigare har anvĂ€nts som lagringutrymme sĂ„ behövdes allting som stod i garaget hitta en annan plats att samla dam pĂ„. Detta löste jag och en kompis nĂ€stan helt genom att lĂ€gga tak pĂ„ vinden (som ligger ovanpĂ„ garaget). Byggplanen i kort: Att röja hela rummet och bygga ett rum dĂ€r jag kan fĂ„ plats att göra en hemstudio/amatörstudio. Byggplanen i detalj: Röja undan alla saker och ta ner alla hyllor frĂ„n vĂ€ggarna. Bygga en garderob dĂ€r saker som mĂ„ste finnas kvar ska vara. SĂ€tta upp ett draperi över garageporten (En temporĂ€r men dock visuellt bra lösning). TĂ€ta garagedörren. SĂ€tta en hylla över garagedörren som ska fyllas med böcker. (Kan detta vara ett bra komplement till draperiet?) Bygga ett stort skrivbord med monitor "pallar". MĂ„la om nĂ„gra vĂ€ggar samt lĂ€gga in heltĂ€ckningsmatta. Inreda samt koppla in den lilla teknik jag Ă€ger för tillfĂ€llet. Bygga en gitarr-krok-mojĂ€ng och sĂ€tta upp den pĂ„ vĂ€ggen. Akustik-plan: Eftersom detta inte kommer vara ett bra rum att "hardcore-super-akustera" sĂ„ tĂ€nker jag prioritera bort hela mĂ€tningen nĂ€r det gĂ€ller akustik. Detta Ă€ven för att jag ocksĂ„ saknar kunskap. Det som dock tĂ€nker göra Ă€r att köra spegelmetoden nĂ€r jag köper monitorer samt sĂ€tta nĂ„gon slacks dĂ€mpning bakom monitorerna. Jag tĂ€nker Ă€ven göra lite smĂ„knep och ghetto lösningar nĂ€r det gĂ€ller akustiken efter rummet Ă€r "klart". Tips hĂ€r uppskattas jĂ€ttemycket, kommer nog Ă€ven ha 1000-frĂ„gor nĂ€r jag tar ut tummen ur röven och tar tag i detta. Veckoplanering v.44 (Höstlov) MĂ„ndag: Dagsplanering: Plocka undan, ta ner hyllorna frĂ„n vĂ€ggarna, rensa hela rummet. KvĂ€llsplanering: Ă ka till bauhaus Ă„ka köpa saker, skruva upp hyllan som ska vara i den blivande garderoben samt börja spackla. Tisdag: Dagsplanering: Fixa klart det som inte blev klart pĂ„ mĂ„ndagen sen börja med skrivbordet om tid finns. KvĂ€llsplanering: Klassfest! Onsdag: Dagsplanering (eftermiddagplanering): MĂ„la eller bygga skrivbord. KvĂ€llsplanering: MĂ„la eller bygga skrivbord. Torsdag: Dagsplanering: MĂ„la eller bygga skrivbord. KvĂ€llsplanering: MĂ„la eller bygga skrivbord Fredag: Ingen planering Ă€nnu. Just nu/Projektstart Just nu sĂ„ har jag plockat ner en hel del massa frĂ„n vĂ€ggarna och rensat en hel del, jag har Ă€ven skissat pĂ„ garderoben och skrivbordet, tĂ€nkte lĂ€gga upp dessa skisser imorgon vid lunch och skulle gĂ€rna vilja ha feedback! Ăven slipat och dragit ur pluggar frĂ„n hyllskenorna som suttit pĂ„ vĂ€ggen. SĂ„ hĂ€r ser rummet ut i nulĂ€get: En annan vinkel: Gavin DeGraw och en kopp tĂ© Ă€r ett mĂ„ste under allt pillande đ„° För och efter skisser pĂ„ rummet: Före Efter Skulle vara kul med feedback eller tips eller frĂ„gor om min planering/skisser. Eller vad som helst! đ Ps. Du kommer kunna klicka pĂ„ alla fotografier för en större upplösning. Redigerat 31 oktober 2011 av Nystrom
Nystrom Postat 31 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 31 oktober 2011 (redigerat) Reserverat för Akustikprojekt/ritningar samt uppdateringar pÄ rummet efter projektslut, nÀr nya prylar/ombyggnationer tilkommer. Redigerat 31 oktober 2011 av Nystrom
Procedomani2 Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 Vinsamlingen fÄr stanna kvar va? Den kommer definitivt att behövas vid mixningen... 1
Nystrom Postat 1 november 2011 TrÄdstartare Postat 1 november 2011 Vinsamlingen fÄr stanna kvar va? Den kommer definitivt att behövas vid mixningen... Vinsamlingen fÄr stanna! Fast i den blivande garderoben som stÄr bredvid kyl/frys.
Nystrom Postat 1 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 1 november 2011 (redigerat) MĂ„ndag âHejsan allihopa! Idag har det varit full rulle med pulandet igen. Började med att rensa ur en del skit som stod pĂ„ golvet och tod sedan ner den sista hyllan som satt fast pĂ„ vĂ€ggen. (ĂndĂ„ mycket jĂ€vla brĂ„te kvar som mĂ„ste slĂ€ngas/köras ivĂ€g till mormor!) Efter det sĂ„ slog jag in de pluggar som ska vara kvar pĂ„ vĂ€ggen och fixade iordning för att kunna börja spackla! En tur till Bauhaus fick det bli för att köpa lite grejjer.. Efter en riktigt snabb vĂ€nda sĂ„ kom vi ut med en hel del pryttlar, ganska precist följande: 1 stycke MDF-skiva 22mm som ska bli skrivbord och "monitorpallar". 1 stycke gummilist för tĂ€tning av garageporten. 6 Liter mörkgrĂ„ fĂ€rg 2 Burk svart fĂ€rg till skrivbordet/"monitorpallarna". 1 stycke rollersett. 1 stycke markeringstejp. 1 tub med snabbtorkande spackel. 1 pĂ„se molly-gippsplugg Kalaset gick pĂ„ cirkus tusenlappen. Under kvĂ€llen sĂ„ fick ja hjĂ€lp av en kompis att spackla som skedde i 2omgĂ„ngar. Fyllning av hĂ„l/grovspackling och finspackling. Vi satt Ă€ven upp MDF-skivan dĂ€r skivbordet ska stĂ„ och skissade upp design och "monitropallar". Rummet just nu Annan vinkel SĂ„ hĂ€r ser fĂ€rdiga skissen pĂ„ monitorpallen ut. I skala Vad tycks? Feedback is appreciated! Jag Ă€r supernöjd med resultated, det svarta hĂ„let kommer att vara nĂ„got rör. Hade tĂ€nk mig köpa ett sĂ„nt rör som man har pĂ„ baslĂ„dor. (DĂ€r luften trycks ut?... Har ingen aning om vad det heter..) HĂ€r Ă€r skissen pĂ„ "monitorpallen" i full skala pĂ„ skrivbordet. Har man inga monitorer sĂ„ fĂ„r man improvisera... Detta Ă€r en kompostpĂ„se med exakta mĂ„tt pĂ„ millimetern som ett par Adam 7'or. En rolig slump att dom stĂ€mde överens nĂ€stan till 100% đ Nu ska ja hoppa till bingen för att gĂ„ upp tidigt. Imorgon blir det slipning och början till mĂ„lning! Redigerat 1 november 2011 av Nystrom
Florian le Sage Postat 1 november 2011 Postat 1 november 2011 Hej Nystrom, jag undrar över en sak och det Àr pÄ blid nr. 2 i ditt 1:a inlÀgg dÀr man ser en glugg in mot sovrummet eller vad det nu Àr, dÀr ser det ut som om vinkeln med dörren Àr rÀtvinklig dvs 90 grader men pÄ din skiss har du ritat en diagonal vinkel med det partiet??? Rummet ser rektangulÀrt ut dÀrför rÄder jag dig till att ha din mixplats/skrivbord med högtalarna pÄ den andra vÀggen istÀllet för din nuvarande plan/placering sÄ du fÄr det lÀngre avstÄndet bakom dig om du förstÄr, det Àr en av de fÄ saker som du kan göra för att överhuvudtaget fÄ det nÄgorlunda schysst rumsmÀssigt, man gör sÄ helt enkelt! DÀmpning/reflekterande ytor fÄr vi ta senare men med denna grundförutsÀttning fÄr du det bÀttre, vad har du för takhöjd samt mÄtt pÄ rummet???
Florian le Sage Postat 1 november 2011 Postat 1 november 2011 ps Àr skissen i sista inlÀgget pÄ huset eller sjÀlva skrivbordet? i sÄ fall spricker hela planen om du har tÀnkt att ha det i hörnet no good!!! ds
Nystrom Postat 1 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 1 november 2011 (redigerat) ps Ă€r skissen i sista inlĂ€gget pĂ„ huset eller sjĂ€lva skrivbordet? i sĂ„ fall spricker hela planen om du har tĂ€nkt att ha det i hörnet no good!!! ds Var lite otydlig dĂ€r, my bad. Det Ă€r skissen pĂ„ monitorpallen! Hej Nystrom, jag undrar över en sak och det Ă€r pĂ„ blid nr. 2 i ditt 1:a inlĂ€gg dĂ€r man ser en glugg in mot sovrummet eller vad det nu Ă€r, dĂ€r ser det ut som om vinkeln med dörren Ă€r rĂ€tvinklig dvs 90 grader men pĂ„ din skiss har du ritat en diagonal vinkel med det partiet??? Rummet ser rektangulĂ€rt ut dĂ€rför rĂ„der jag dig till att ha din mixplats/skrivbord med högtalarna pĂ„ den andra vĂ€ggen istĂ€llet för din nuvarande plan/placering sĂ„ du fĂ„r det lĂ€ngre avstĂ„ndet bakom dig om du förstĂ„r, det Ă€r en av de fĂ„ saker som du kan göra för att överhuvudtaget fĂ„ det nĂ„gorlunda schysst rumsmĂ€ssigt, man gör sĂ„ helt enkelt! DĂ€mpning/reflekterande ytor fĂ„r vi ta senare men med denna grundförutsĂ€ttning fĂ„r du det bĂ€ttre, vad har du för takhöjd samt mĂ„tt pĂ„ rummet??? Wow, du har helt rĂ€tt. Ser nu att vinkeln pĂ„ fotona ser rĂ€tvinkliga ut. SĂ„ Ă€r inte fallet iaf! Det Ă€r precis som skissen pĂ„ första inlĂ€gget, jag skulle med ögonmĂ„tt uppskatta att vara ca 45grader. HĂ€r syns det nog lite bĂ€ttre iaf đEdit: (Varning för nackspĂ€rr) AngĂ„ende mixnings-platsen sĂ„ visst menar du att man ska sitta pĂ„ kortsidan? Eller fick jag allt om bakfoten? Byter jag vĂ€gg för mixningposition sĂ„ fĂ„r jag en lite mindre Ă€n en halv lĂ„ngsida till höger/vĂ€nster.. MĂ„tt pĂ„ rummet Ă„terkommer jag med hĂ€r: LĂ€ngd: Bredd: Höjd: Redigerat 1 november 2011 av Nystrom
adrumdrum Postat 1 november 2011 Postat 1 november 2011 nej, du ska sitta mot den vÀgg som du kan ha en hel vÀgga framför dig och sitter mitt mellan sidovÀggarna, att ha Kyl/frys vÀggen bakom dig Àr att föredra.
Nystrom Postat 2 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 2 november 2011 (redigerat) ...och dĂ€r tog klassfesten vid.. đ Haha nej, du ska sitta mot den vĂ€gg som du kan ha en hel vĂ€gga framför dig och sitter mitt mellan sidovĂ€ggarna, att ha Kyl/frys vĂ€ggen bakom dig Ă€r att föredra. Wow, attans bananer.. Tror det kan bli svĂ„rt men fĂ„r fundera och planera pĂ„ det nĂ€r rummet i sig Ă€r klart. Ett alternativ kan vĂ€l vara att bara flytta skrivbordet helt enkelt, kanske inte behöver vara svĂ„rare. Tisdag Lite sen uppdatering... Men bĂ€ttre sent Ă€n aldrig som det allt för vanliga och trĂ„kiga ordsprĂ„ket sĂ€ger. IgĂ„r, tisdag, blev en intensiv men kort dag dĂ„ jag sov alldeles förlĂ€nge och slutande ganska tidigt. Det som gjordes var att jag började med att handslipa spacklet, vilket var ett rent helvete. Det verkar som vi köpt nĂ„got superspackel, och efter lĂ€sning sĂ„ fick jag det till att det var först och frĂ€mst till för att fylla upp sprickor i trĂ€. Hur som sĂ„ lik fan sĂ„ skulle det bli plant, fick bli att ta fram slipmaskinen och efter en mindre bekvĂ€m dans pĂ„ rosor sĂ„ vart det relativt plant. Egentligen skulle ett lager tunt finspackel behövas men varken tid eller ork fanns sĂ„ fick nöjja mig med det resultated som var. Efter det sĂ„ borstades och maskerades vĂ€ggarna och en vĂ€gg han bli mĂ„lad. Redigerat 2 november 2011 av Nystrom
Florian le Sage Postat 2 november 2011 Postat 2 november 2011 nej, du ska sitta mot den vÀgg som du kan ha en hel vÀgga framför dig och sitter mitt mellan sidovÀggarna, att ha Kyl/frys vÀggen bakom dig Àr att föredra. ??? med mitt tips som ocksÄ Àr baserat pÄ allmÀn akustisk fysisk grundkunskap om hur man utnyttjar ett kontrollrum bÀst sÄ fÄr han givetvis en helvÀgg att placera sin mixplats pÄ Àven om den Àr den kortare men bÀttre som sagt, varför skulle den ena vÀggen inte vara en helvÀgg likavÀl som den andra menar du???
Demonproducenten Postat 2 november 2011 Postat 2 november 2011 ligger vÀgg i vÀgg med vÄra grannar (Jag har ingen aning om vad för slags rum som finns pÄ andra sidan vÀggen). för allt i vÀrlden - frÄga dom! det sista du vill Àr att bygga klart bara för att upptÀcka att du stör deras nyfödda kolikbebis som ligger pÄ andra sidan vÀggen...
Nystrom Postat 2 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 2 november 2011 för allt i vĂ€rlden - frĂ„ga dom! det sista du vill Ă€r att bygga klart bara för att upptĂ€cka att du stör deras nyfödda kolikbebis som ligger pĂ„ andra sidan vĂ€ggen... Jovars men jag har en plan! Huset Ă€r ett parhus. VĂ„ra grannar i nulĂ€get Ă€r kanonschyssta och jag tror det Ă€r en hall, eftersom att det finns en ytterdörr dĂ€r pĂ„ utsidan. Och att vĂ€gg i vĂ€gg med sovrummet (som syns lite granna pĂ„ skissen) sover en grabb runt 10-12 Ă„r. FrĂ„n sovrummet kan jag ha relativ hög volym utan att dom dunkar av glĂ€dje i vĂ€ggen. Nu till planen! Deras del av huset Ă€r sĂ„lt och en ny familj kommer flytta in dit i en snar framtid. DĂ„ tĂ€nker jag berĂ€tta för dom hur det ser ut. Efter detta sĂ„ Ă€r det bara luta sig tillbaka och sen kommer dom anpassa sig för att vi bodde hĂ€r först! đ
Nystrom Postat 2 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 2 november 2011 (redigerat) MĂ„ndag Idag har det varit en jobbig dag, och varit otroligt lat. Hur som helst sĂ„ har jag mĂ„lat alla vĂ€ggar, men minst en omgĂ„ng kĂ€r behövas. Jag har kommit pĂ„ en lösning pĂ„ skrivbordsproblemet dock. Jag sĂ€tter upp 2 stycken stĂ€nger som redan nu finns dĂ€r skrivbordet Ă€r planerat att stĂ„, fast pĂ„ lĂ„ngvĂ€ggen. DĂ„ kan jag flytta skrivbordet om det blir bĂ€ttre i mixningsynpunkt. Dock sĂ„ var det lite delade meningar om den saken, sĂ„ jag skulle vara mycket tacksam om nĂ„gon kunde hjĂ€lpa mig att lista ut vilket som Ă€r bĂ€ttre Ă€n det andra. đ Rummet just nu Och en annan vinkel Ps. bilderna blev inte sĂ„ bra, men att fĂ€rgen Ă€r pĂ„gĂ„ng syns iaf! Redigerat 4 november 2011 av Nystrom
Florian le Sage Postat 3 november 2011 Postat 3 november 2011 Du kan lita pÄ mig ;-) kolla med vilken akustiker som helst om du tvivlar, jag har sagt mitt, lycka till!!!
Nystrom Postat 3 november 2011 TrÄdstartare Postat 3 november 2011 Du kan lita pÄ mig ;-) kolla med vilken akustiker som helst om du tvivlar, jag har sagt mitt, lycka till!!! Jag litar pÄ dig helt klart, men Àr riktigt förvirrad vad du menar angÄende ditt första inlÀgg dÄ du rÄder mig att ha skrivbordet sÄ jag fÄr sÄ lÄngt bakom mig till nÀsta vÀgg. Har jag förstÄtt dig rÀtt dÄ? Eller tycker du som adrumdrum att jag ska byta plats sÄ jag sitter pÄ en lÄngsida men dock fÄr 2 hela kortsidor pÄ varsin sida? En sak att tÀnka pÄ Àr att fotona Àr tagna med s.k fuskpanorama, perspektivet blir helt Ät skogen men man fÄr med vÀldigt mycket. Jag Äterkommer med en skiss med exakta mÄtt.
Bedlam Postat 3 november 2011 Postat 3 november 2011 Ett litet mÄlartips! Som det ser ut pÄ bilderna sÄ anvÀnder du för lite fÀrg... En grundregel Àr att om det gÄr "trögt" att mÄla och om man mÄste trycka hÄrt för att fÄ fÀrg pÄ vÀggen sÄ anvÀnder man för lite fÀrg. DÄ Àr det dags att ta mera, det ska inte vara jobbigt att rolla en vÀgg. Bedlam.
Florian le Sage Postat 3 november 2011 Postat 3 november 2011 Jo jag menar som sÄ att du skall placera din mixplats pÄ den vÀgg dÀr du fÄr lÀngst avstÄnd bakÄt i det rektangelformade rummet och inte pÄ den breda vÀggen med kortare avstÄnd bakÄt! Vad du sen gör med kylskÄp och annat ski sÄ, borde dessa flyttas pÄ helt klart...man vill Àven ha symmetri i rummet tÀnk pÄ det nÀr det gÀller prylar och möblemang, hur du sen dÀmpar och reflekterar tar vi sen!
adrumdrum Postat 3 november 2011 Postat 3 november 2011 ??? med mitt tips som ocksÄ Àr baserat pÄ allmÀn akustisk fysisk grundkunskap om hur man utnyttjar ett kontrollrum bÀst sÄ fÄr han givetvis en helvÀgg att placera sin mixplats pÄ Àven om den Àr den kortare men bÀttre som sagt, varför skulle den ena vÀggen inte vara en helvÀgg likavÀl som den andra menar du??? nej det Àr bÀttre absorbera bort starka reflektioner frÄn bakredelen av rummet, det blir problem Àven med ett lÀgre avstÄd(i det hÀr rummet). det blir betydligt bÀttre stereo symetri sÄ som jag mena att placera mix position oavsÀtt om tidiga reflektioner absorberas eller inte sÄ blir det bÀttre. jag baserar detta pÄ att det inte ska byggas nÄgon avancerad studio.
Florian le Sage Postat 3 november 2011 Postat 3 november 2011 nej och jo och njae eller hmmmm...nu har vi nog lyckats förvilla den stackars trÄdskaparen ordentligt tror jag men ok du kan ha en poÀng hÀr adundrum, jag bortsÄg ju ifrÄn det dÀr soprummet tex i mitt ex, Ä andra sidan kan man kompensera för det och placera kylen i motstÄende bakhörn...i ditt exempel blir det sÀkert bra men samtidigt har du ju den dÀr diagonala vÀggen som viker av och sabbar symmetrin, knepigt rum hur man Àn vÀnder pÄ rumpan alltsÄ...
Nystrom Postat 4 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 4 november 2011 (redigerat) Ett litet mĂ„lartips! Som det ser ut pĂ„ bilderna sĂ„ anvĂ€nder du för lite fĂ€rg... En grundregel Ă€r att om det gĂ„r "trögt" att mĂ„la och om man mĂ„ste trycka hĂ„rt för att fĂ„ fĂ€rg pĂ„ vĂ€ggen sĂ„ anvĂ€nder man för lite fĂ€rg. DĂ„ Ă€r det dags att ta mera, det ska inte vara jobbigt att rolla en vĂ€gg. Bedlam. Du har sĂ„ rĂ€tt sĂ„! Dock sĂ„ var detta bara första strykningen, efter andra sĂ„ blev det riktigt bra! Men tack för tipset, ska tĂ€nka pĂ„ det nĂ€sta gĂ„ng. đ nej och jo och njae eller hmmmm...nu har vi nog lyckats förvilla den stackars trĂ„dskaparen ordentligt tror jag men ok du kan ha en poĂ€ng hĂ€r adundrum, jag bortsĂ„g ju ifrĂ„n det dĂ€r soprummet tex i mitt ex, Ă„ andra sidan kan man kompensera för det och placera kylen i motstĂ„ende bakhörn...i ditt exempel blir det sĂ€kert bra men samtidigt har du ju den dĂ€r diagonala vĂ€ggen som viker av och sabbar symmetrin, knepigt rum hur man Ă€n vĂ€nder pĂ„ rumpan alltsĂ„... *Pekar motvilligt uppĂ„t* đ Kylen/frysen kommer inte att flyttas och garderoben som blir bredvid kommer att vara lika djup (65cm). Det gör att det blir som en liten vĂ€gg dĂ€r, och det hjĂ€lper att rummet bli lite mer symetriskt. Jag gjorde en bild med lite mĂ„tt sĂ„ kanske det blir lĂ€ttare att hitta en mindre dĂ„lig lösning eller kanske t.o.m en "Okej" lösning âșïž Som ni ser sĂ„ skiljer endast 5cm pĂ„ vilken sida som Ă€r lĂ€ngst osv, dock kommer det ju bli omöjligt att sĂ€tta upp nĂ„gra som helst absorbenter eller dylikt pĂ„ kylen och frysen... Riktigt förvirrad, men börjar pĂ„ skrivbordet imorgon. Kanske hjĂ€lper att se hur det blir ocksĂ„. Hur gĂ„r tankarna nu đ? Och tack för hjĂ€lpen frĂ€sten! Uppskattas massor! Torsdag Idag blir det ett kort inlĂ€gg, men en stor makover! Idag har jag mĂ„lat klart rummet, tagit bort all maskeringstejp, röjt undan och sĂ€tt till att efter en fĂ€rd till Ikea sĂ„ börjas det pĂ„ skrivbordet! Rummet just nu Annan vinkel: Vad tycks đ ? Jag tycker det bli kanonbra! Redigerat 4 november 2011 av Nystrom
Florian le Sage Postat 4 november 2011 Postat 4 november 2011 (redigerat) Hej igen Nyström, det blir ju snyggt det dĂ€r, för att Ă„terknyta till toerierna sĂ„ inbillar jag mig Ă€ndĂ„ med mitt sĂ€tt att se det sĂ„vida din skiss stĂ€mmer skalenligt att du fĂ„r en aningen bĂ€ttre mixposition som jag sa ifrĂ„n början Ă€ven om sophuset kommer sticka ut lite jĂ€mfört med kylen osv sĂ„ Ă€r detta mer försumbart, du kommer ju att köra med smĂ„monitorer eller hur och inte fullrangehögtalare??? I vilket fall sĂ„ kunde du ju klĂ€ sophusvĂ€ggen/hörnet med byggisolering typ mellanhĂ„rda stenullsplattor15-20 cm tjocka som en basfĂ€lla och Ă€ven pĂ„ motstĂ„ende sida alltsĂ„ mittemot dĂ€r den vinklade vĂ€ggen börjar för att fĂ„ symmetri det verkar finnas plats för ett litet vĂ€ggvinkelskĂ€rmbasfĂ€llebygge (nytt ord ;-). Det dĂ€r att klĂ€ in den bakre vĂ€ggen med absorbeneter Ă€r absolut inte det viktigaste utan det skulle i min vĂ€rld rĂ€cka med ovan nĂ€mnda basfĂ€llor frĂ„n golv till tak sen fĂ„r resten utgöra reflekterande ytor dĂ€r bak och sĂ„ satsar du pĂ„ lite absorbeneter och basfĂ€llor i de frĂ€mre hörnen bakom/bredvid dina monitorer sĂ„ har du en god, mest symmetrisk och billig förutsĂ€ttning för ditt framtida mixande!!! đ Redigerat 4 november 2011 av Florian le Sage 1
wellness music Postat 4 november 2011 Postat 4 november 2011 Att bestÀmma placering av mixplats innan man gjort en plan för hur akustikbehandlingen ska göras blir lite fel ordningsföljd. Allt hör liksom ihop och pÄverkar varandra. I ditt fall skulle jag stÀlla högtalarna mot 345-vÀggen precis som adrumdrum sÀger. Det ger dig en bra symmetri och bÀsta förutsÀttningarna till akustikbehandling. HÀlsningar / Björn
Florian le Sage Postat 4 november 2011 Postat 4 november 2011 men det Ă€r ju det jag har sagt hela tiden... đ
wellness music Postat 4 november 2011 Postat 4 november 2011 Sorry Florian, du han före och jag lĂ€ste inte igenom hela trĂ„den ordentligt đ
Nystrom Postat 4 november 2011 TrÄdstartare Postat 4 november 2011 HÄller pÄ med monitorpallarna och har massa hjÀrnspöken.. Har nÄgon nÄgot tips pÄ att mÀta hur höga monitorpallarna ska vara? à terkommer med svar pÄ övriga inlÀgg sen dÄ jag skriver frÄn mobilen..
Florian le Sage Postat 4 november 2011 Postat 4 november 2011 du lÀr vilja ha dom sÄ att dina monitorer ligger i fas horisontellt med dina öron...
Nystrom Postat 4 november 2011 TrÄdstartare Postat 4 november 2011 (redigerat) RÀknat frÄn frÄn mitten av höjden av monitorn typ? Redigerat 4 november 2011 av Nystrom
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.