Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan allihoppa, har under lÄng tid spanat runt och följt massa byggtrÄdar hÀr pÄ forumet och av det blivit sjukt inspirerad att bygga mitt egna lilla kryp-in.

SÄ efter mycket om och men och planering sÄ har jag kommit fram till att bygga om vÄrat garage till en hemstudio/amatörstudio.

Projektet Àr planerat att ske under denna vecka (höstlov), samt nÀr tid finns efter det.

Lite information om projektet:

Ombyggnaden kommer ske i vÄrat garage som ligger vÀgg i vÀgg med vÄra grannar (Jag har ingen aning om vad för slags rum som finns pÄ andra sidan vÀggen).

Rummet kommer anpassas som kontrollrum, men samt inspelning. (Bror pÄ vad som ska spelas in/hur seriös inspelningen Àr)

Jag bor hemma med min mor och svĂ€rfar och studerar pĂ„ gymnasienivĂ„ sĂ„ detta sker sĂ„ ekonomiskt som möjligt samt att allt som görs i projektet kommer att behövas att godkĂ€nnas av chefen (Mor min â˜ș ).

Jag har ganska bra koll pÄ att snickra dÄ jag bor pÄ landet med min far, dÀr huset Àr under stÀndig renovering.

Eftersom att garaget tidigare har anvÀnts som lagringutrymme sÄ behövdes allting som stod i garaget hitta en annan plats att samla dam pÄ.

Detta löste jag och en kompis nÀstan helt genom att lÀgga tak pÄ vinden (som ligger ovanpÄ garaget).

Byggplanen i kort:

Att röja hela rummet och bygga ett rum dÀr jag kan fÄ plats att göra en hemstudio/amatörstudio.

Byggplanen i detalj:

Röja undan alla saker och ta ner alla hyllor frÄn vÀggarna.

Bygga en garderob dÀr saker som mÄste finnas kvar ska vara.

SÀtta upp ett draperi över garageporten (En temporÀr men dock visuellt bra lösning).

TÀta garagedörren.

SÀtta en hylla över garagedörren som ska fyllas med böcker. (Kan detta vara ett bra komplement till draperiet?)

Bygga ett stort skrivbord med monitor "pallar".

MÄla om nÄgra vÀggar samt lÀgga in heltÀckningsmatta.

Inreda samt koppla in den lilla teknik jag Àger för tillfÀllet.

Bygga en gitarr-krok-mojÀng och sÀtta upp den pÄ vÀggen.

Akustik-plan:

Eftersom detta inte kommer vara ett bra rum att "hardcore-super-akustera" sÄ tÀnker jag prioritera bort hela mÀtningen nÀr det gÀller akustik.

Detta Àven för att jag ocksÄ saknar kunskap.

Det som dock tÀnker göra Àr att köra spegelmetoden nÀr jag köper monitorer samt sÀtta nÄgon slacks dÀmpning bakom monitorerna.

Jag tÀnker Àven göra lite smÄknep och ghetto lösningar nÀr det gÀller akustiken efter rummet Àr "klart".

Tips hÀr uppskattas jÀttemycket, kommer nog Àven ha 1000-frÄgor nÀr jag tar ut tummen ur röven och tar tag i detta.

Veckoplanering v.44 (Höstlov)

MÄndag:

Dagsplanering: Plocka undan, ta ner hyllorna frÄn vÀggarna, rensa hela rummet.

KvĂ€llsplanering: Åka till bauhaus Ă„ka köpa saker, skruva upp hyllan som ska vara i den blivande garderoben samt börja spackla.

Tisdag:

Dagsplanering: Fixa klart det som inte blev klart pÄ mÄndagen sen börja med skrivbordet om tid finns.

KvÀllsplanering: Klassfest!

Onsdag:

Dagsplanering (eftermiddagplanering): MÄla eller bygga skrivbord.

KvÀllsplanering: MÄla eller bygga skrivbord.

Torsdag:

Dagsplanering: MÄla eller bygga skrivbord.

KvÀllsplanering: MÄla eller bygga skrivbord

Fredag:

Ingen planering Ànnu.

Just nu/Projektstart

Just nu sÄ har jag plockat ner en hel del massa frÄn vÀggarna och rensat en hel del, jag har Àven skissat pÄ garderoben och skrivbordet, tÀnkte lÀgga upp dessa skisser imorgon vid lunch och skulle gÀrna vilja ha feedback!

Även slipat och dragit ur pluggar frĂ„n hyllskenorna som suttit pĂ„ vĂ€ggen.

SÄ hÀr ser rummet ut i nulÀget:

sndag.jpg

En annan vinkel:

sndag2.jpg

Gavin DeGraw och en kopp tĂ© Ă€r ett mĂ„ste under allt pillande đŸ„°

För och efter skisser pÄ rummet:

Före

innan.jpg

Efter

efter.jpg

Skulle vara kul med feedback eller tips eller frÄgor om min planering/skisser. Eller vad som helst!

😄

Ps. Du kommer kunna klicka pÄ alla fotografier för en större upplösning.

Redigerat av Nystrom
Annons
Postat (redigerat)

Reserverat för Akustikprojekt/ritningar samt uppdateringar pÄ rummet efter projektslut, nÀr nya prylar/ombyggnationer tilkommer.

Redigerat av Nystrom
Postat

Vinsamlingen fÄr stanna kvar va? Den kommer definitivt att behövas vid mixningen...

Vinsamlingen fÄr stanna! Fast i den blivande garderoben som stÄr bredvid kyl/frys.

Postat (redigerat)

MÄndag

​Hejsan allihopa!

Idag har det varit full rulle med pulandet igen.

Började med att rensa ur en del skit som stod pĂ„ golvet och tod sedan ner den sista hyllan som satt fast pĂ„ vĂ€ggen. (ÄndĂ„ mycket jĂ€vla brĂ„te kvar som mĂ„ste slĂ€ngas/köras ivĂ€g till mormor!)

Efter det sÄ slog jag in de pluggar som ska vara kvar pÄ vÀggen och fixade iordning för att kunna börja spackla!

En tur till Bauhaus fick det bli för att köpa lite grejjer..

Efter en riktigt snabb vÀnda sÄ kom vi ut med en hel del pryttlar, ganska precist följande:

1 stycke MDF-skiva 22mm som ska bli skrivbord och "monitorpallar".

1 stycke gummilist för tÀtning av garageporten.

6 Liter mörkgrÄ fÀrg

2 Burk svart fÀrg till skrivbordet/"monitorpallarna".

1 stycke rollersett.

1 stycke markeringstejp.

1 tub med snabbtorkande spackel.

1 pÄse molly-gippsplugg

mndaginkp.jpg

Kalaset gick pÄ cirkus tusenlappen.

Under kvÀllen sÄ fick ja hjÀlp av en kompis att spackla som skedde i 2omgÄngar. Fyllning av hÄl/grovspackling och finspackling.

Vi satt Àven upp MDF-skivan dÀr skivbordet ska stÄ och skissade upp design och "monitropallar".

Rummet just nu

mndag2.jpg

Annan vinkel

mndag.jpg

SÄ hÀr ser fÀrdiga skissen pÄ monitorpallen ut. I skala

mndagmonitorskiss.jpg

Vad tycks? Feedback is appreciated!

Jag Àr supernöjd med resultated, det svarta hÄlet kommer att vara nÄgot rör. Hade tÀnk mig köpa ett sÄnt rör som man har pÄ baslÄdor. (DÀr luften trycks ut?... Har ingen aning om vad det heter..)

HÀr Àr skissen pÄ "monitorpallen" i full skala pÄ skrivbordet.

mndagmonitorskiss2.jpg

Har man inga monitorer sÄ fÄr man improvisera... Detta Àr en kompostpÄse med exakta mÄtt pÄ millimetern som ett par Adam 7'or.

En rolig slump att dom stÀmde överens nÀstan till 100%

🙂

Nu ska ja hoppa till bingen för att gÄ upp tidigt. Imorgon blir det slipning och början till mÄlning!

Redigerat av Nystrom
Postat

Hej Nystrom, jag undrar över en sak och det Àr pÄ blid nr. 2 i ditt 1:a inlÀgg dÀr man ser en glugg in mot sovrummet eller vad det nu Àr, dÀr ser det ut som om vinkeln med dörren Àr rÀtvinklig dvs 90 grader men pÄ din skiss har du ritat en diagonal vinkel med det partiet???

Rummet ser rektangulÀrt ut dÀrför rÄder jag dig till att ha din mixplats/skrivbord med högtalarna pÄ den andra vÀggen istÀllet för din nuvarande plan/placering sÄ du fÄr det lÀngre avstÄndet bakom dig om du förstÄr, det Àr en av de fÄ saker som du kan göra för att överhuvudtaget fÄ det nÄgorlunda schysst rumsmÀssigt, man gör sÄ helt enkelt!

DÀmpning/reflekterande ytor fÄr vi ta senare men med denna grundförutsÀttning fÄr du det bÀttre, vad har du för takhöjd samt mÄtt pÄ rummet???

Postat (redigerat)

ps Àr skissen i sista inlÀgget pÄ huset eller sjÀlva skrivbordet? i sÄ fall spricker hela planen om du har tÀnkt att ha det i hörnet no good!!! ds

Var lite otydlig dÀr, my bad. Det Àr skissen pÄ monitorpallen!

Hej Nystrom, jag undrar över en sak och det Àr pÄ blid nr. 2 i ditt 1:a inlÀgg dÀr man ser en glugg in mot sovrummet eller vad det nu Àr, dÀr ser det ut som om vinkeln med dörren Àr rÀtvinklig dvs 90 grader men pÄ din skiss har du ritat en diagonal vinkel med det partiet???

Rummet ser rektangulÀrt ut dÀrför rÄder jag dig till att ha din mixplats/skrivbord med högtalarna pÄ den andra vÀggen istÀllet för din nuvarande plan/placering sÄ du fÄr det lÀngre avstÄndet bakom dig om du förstÄr, det Àr en av de fÄ saker som du kan göra för att överhuvudtaget fÄ det nÄgorlunda schysst rumsmÀssigt, man gör sÄ helt enkelt!

DÀmpning/reflekterande ytor fÄr vi ta senare men med denna grundförutsÀttning fÄr du det bÀttre, vad har du för takhöjd samt mÄtt pÄ rummet???

Wow, du har helt rÀtt. Ser nu att vinkeln pÄ fotona ser rÀtvinkliga ut.

SÄ Àr inte fallet iaf! Det Àr precis som skissen pÄ första inlÀgget, jag skulle med ögonmÄtt uppskatta att vara ca 45grader.

Photo%202011-11-01%2011%2002%2012.jpg

HĂ€r syns det nog lite bĂ€ttre iaf 🙂Edit: (Varning för nackspĂ€rr)

AngÄende mixnings-platsen sÄ visst menar du att man ska sitta pÄ kortsidan?

Eller fick jag allt om bakfoten?

Byter jag vÀgg för mixningposition sÄ fÄr jag en lite mindre Àn en halv lÄngsida till höger/vÀnster..

MÄtt pÄ rummet Äterkommer jag med hÀr:

LĂ€ngd:

Bredd:

Höjd:

Redigerat av Nystrom
Postat

nej, du ska sitta mot den vÀgg som du kan ha en hel vÀgga framför dig och sitter mitt mellan sidovÀggarna, att ha Kyl/frys vÀggen bakom dig Àr att föredra.

Postat (redigerat)

...och dĂ€r tog klassfesten vid.. 😉

Haha :rolleyes:

nej, du ska sitta mot den vÀgg som du kan ha en hel vÀgga framför dig och sitter mitt mellan sidovÀggarna, att ha Kyl/frys vÀggen bakom dig Àr att föredra.

Wow, attans bananer.. Tror det kan bli svÄrt men fÄr fundera och planera pÄ det nÀr rummet i sig Àr klart.

Ett alternativ kan vÀl vara att bara flytta skrivbordet helt enkelt, kanske inte behöver vara svÄrare.

Tisdag

Lite sen uppdatering... Men bÀttre sent Àn aldrig som det allt för vanliga och trÄkiga ordsprÄket sÀger.

IgÄr, tisdag, blev en intensiv men kort dag dÄ jag sov alldeles förlÀnge och slutande ganska tidigt.

Det som gjordes var att jag började med att handslipa spacklet, vilket var ett rent helvete.

Det verkar som vi köpt nÄgot superspackel, och efter lÀsning sÄ fick jag det till att det var först och frÀmst till för att fylla upp sprickor i trÀ.

Hur som sÄ lik fan sÄ skulle det bli plant, fick bli att ta fram slipmaskinen och efter en mindre bekvÀm dans pÄ rosor sÄ vart det relativt plant. Egentligen skulle ett lager tunt finspackel behövas men varken tid eller ork fanns sÄ fick nöjja mig med det resultated som var.

Efter det sÄ borstades och maskerades vÀggarna och en vÀgg han bli mÄlad.

Photo%202011-11-02%2000%2044%2028.jpg

Redigerat av Nystrom
Postat

??? med mitt tips som ocksÄ Àr baserat pÄ allmÀn akustisk fysisk grundkunskap om hur man utnyttjar ett kontrollrum bÀst sÄ fÄr han givetvis en helvÀgg att placera sin mixplats pÄ Àven om den Àr den kortare men bÀttre som sagt, varför skulle den ena vÀggen inte vara en helvÀgg likavÀl som den andra menar du???

Postat
ligger vÀgg i vÀgg med vÄra grannar (Jag har ingen aning om vad för slags rum som finns pÄ andra sidan vÀggen).

för allt i vÀrlden - frÄga dom!

det sista du vill Àr att bygga klart bara för att upptÀcka att du stör deras nyfödda kolikbebis som ligger pÄ andra sidan vÀggen...

Postat

för allt i vÀrlden - frÄga dom!

det sista du vill Àr att bygga klart bara för att upptÀcka att du stör deras nyfödda kolikbebis som ligger pÄ andra sidan vÀggen...

Jovars men jag har en plan!

Huset Àr ett parhus.

VÄra grannar i nulÀget Àr kanonschyssta och jag tror det Àr en hall, eftersom att det finns en ytterdörr dÀr pÄ utsidan. Och att vÀgg i vÀgg med sovrummet (som syns lite granna pÄ skissen) sover en grabb runt 10-12 Är.

FrÄn sovrummet kan jag ha relativ hög volym utan att dom dunkar av glÀdje i vÀggen.

Nu till planen!

Deras del av huset Àr sÄlt och en ny familj kommer flytta in dit i en snar framtid. DÄ tÀnker jag berÀtta för dom hur det ser ut.

Efter detta sĂ„ Ă€r det bara luta sig tillbaka och sen kommer dom anpassa sig för att vi bodde hĂ€r först! 😄

Postat (redigerat)

MÄndag

Idag har det varit en jobbig dag, och varit otroligt lat. Hur som helst sÄ har jag mÄlat alla vÀggar, men minst en omgÄng kÀr behövas.

Jag har kommit pÄ en lösning pÄ skrivbordsproblemet dock. Jag sÀtter upp 2 stycken stÀnger som redan nu finns dÀr skrivbordet Àr planerat att stÄ, fast pÄ lÄngvÀggen. DÄ kan jag flytta skrivbordet om det blir bÀttre i mixningsynpunkt.

Dock sĂ„ var det lite delade meningar om den saken, sĂ„ jag skulle vara mycket tacksam om nĂ„gon kunde hjĂ€lpa mig att lista ut vilket som Ă€r bĂ€ttre Ă€n det andra. 🙂

Rummet just nu

onsdag1.jpg

Och en annan vinkel

onsdag.jpg

Ps. bilderna blev inte sÄ bra, men att fÀrgen Àr pÄgÄng syns iaf!

Redigerat av Nystrom
Postat

Du kan lita pÄ mig ;-) kolla med vilken akustiker som helst om du tvivlar, jag har sagt mitt, lycka till!!!

Jag litar pÄ dig helt klart, men Àr riktigt förvirrad vad du menar angÄende ditt första inlÀgg dÄ du rÄder mig att ha skrivbordet sÄ jag fÄr sÄ lÄngt bakom mig till nÀsta vÀgg.

Har jag förstÄtt dig rÀtt dÄ?

Eller tycker du som adrumdrum att jag ska byta plats sÄ jag sitter pÄ en lÄngsida men dock fÄr 2 hela kortsidor pÄ varsin sida?

En sak att tÀnka pÄ Àr att fotona Àr tagna med s.k fuskpanorama, perspektivet blir helt Ät skogen men man fÄr med vÀldigt mycket.

Jag Äterkommer med en skiss med exakta mÄtt.

Postat

Ett litet mÄlartips!

Som det ser ut pÄ bilderna sÄ anvÀnder du för lite fÀrg...

En grundregel Àr att om det gÄr "trögt" att mÄla och om man mÄste trycka hÄrt för att fÄ fÀrg pÄ

vÀggen sÄ anvÀnder man för lite fÀrg. DÄ Àr det dags att ta mera, det ska inte vara jobbigt att rolla en vÀgg.

Bedlam.

Postat

Jo jag menar som sÄ att du skall placera din mixplats pÄ den vÀgg dÀr du fÄr lÀngst avstÄnd bakÄt i det rektangelformade rummet och inte pÄ den breda vÀggen med kortare avstÄnd bakÄt!

Vad du sen gör med kylskÄp och annat ski sÄ, borde dessa flyttas pÄ helt klart...man vill Àven ha symmetri i rummet tÀnk pÄ det nÀr det gÀller prylar och möblemang, hur du sen dÀmpar och reflekterar tar vi sen!

Postat

??? med mitt tips som ocksÄ Àr baserat pÄ allmÀn akustisk fysisk grundkunskap om hur man utnyttjar ett kontrollrum bÀst sÄ fÄr han givetvis en helvÀgg att placera sin mixplats pÄ Àven om den Àr den kortare men bÀttre som sagt, varför skulle den ena vÀggen inte vara en helvÀgg likavÀl som den andra menar du???

nej det Àr bÀttre absorbera bort starka reflektioner frÄn bakredelen av rummet, det blir problem Àven med ett lÀgre avstÄd(i det hÀr rummet). det blir betydligt bÀttre stereo symetri sÄ som jag mena att placera mix position oavsÀtt om tidiga reflektioner absorberas eller inte sÄ blir det bÀttre. jag baserar detta pÄ att det inte ska byggas nÄgon avancerad studio.

Postat

nej och jo och njae eller hmmmm...nu har vi nog lyckats förvilla den stackars trÄdskaparen ordentligt tror jag men ok du kan ha en poÀng hÀr adundrum, jag bortsÄg ju ifrÄn det dÀr soprummet tex i mitt ex, Ä andra sidan kan man kompensera för det och placera kylen i motstÄende bakhörn...i ditt exempel blir det sÀkert bra men samtidigt har du ju den dÀr diagonala vÀggen som viker av och sabbar symmetrin, knepigt rum hur man Àn vÀnder pÄ rumpan alltsÄ...

Postat (redigerat)

Ett litet mÄlartips!

Som det ser ut pÄ bilderna sÄ anvÀnder du för lite fÀrg...

En grundregel Àr att om det gÄr "trögt" att mÄla och om man mÄste trycka hÄrt för att fÄ fÀrg pÄ

vÀggen sÄ anvÀnder man för lite fÀrg. DÄ Àr det dags att ta mera, det ska inte vara jobbigt att rolla en vÀgg.

Bedlam.

Du har sĂ„ rĂ€tt sĂ„! Dock sĂ„ var detta bara första strykningen, efter andra sĂ„ blev det riktigt bra! Men tack för tipset, ska tĂ€nka pĂ„ det nĂ€sta gĂ„ng. 🙂

nej och jo och njae eller hmmmm...nu har vi nog lyckats förvilla den stackars trÄdskaparen ordentligt tror jag men ok du kan ha en poÀng hÀr adundrum, jag bortsÄg ju ifrÄn det dÀr soprummet tex i mitt ex, Ä andra sidan kan man kompensera för det och placera kylen i motstÄende bakhörn...i ditt exempel blir det sÀkert bra men samtidigt har du ju den dÀr diagonala vÀggen som viker av och sabbar symmetrin, knepigt rum hur man Àn vÀnder pÄ rumpan alltsÄ...

*Pekar motvilligt uppĂ„t* 😊

Kylen/frysen kommer inte att flyttas och garderoben som blir bredvid kommer att vara lika djup (65cm).

Det gör att det blir som en liten vÀgg dÀr, och det hjÀlper att rummet bli lite mer symetriskt.

Jag gjorde en bild med lite mĂ„tt sĂ„ kanske det blir lĂ€ttare att hitta en mindre dĂ„lig lösning eller kanske t.o.m en "Okej" lösning â˜ș

skribord.jpg

Som ni ser sÄ skiljer endast 5cm pÄ vilken sida som Àr lÀngst osv, dock kommer det ju bli omöjligt att sÀtta upp nÄgra som helst absorbenter eller dylikt pÄ kylen och frysen...

Riktigt förvirrad, men börjar pÄ skrivbordet imorgon. Kanske hjÀlper att se hur det blir ocksÄ.

Hur gĂ„r tankarna nu 🙂?

Och tack för hjÀlpen frÀsten! Uppskattas massor!

Torsdag

Idag blir det ett kort inlÀgg, men en stor makover!

Idag har jag mÄlat klart rummet, tagit bort all maskeringstejp, röjt undan och sÀtt till att efter en fÀrd till Ikea sÄ börjas det pÄ skrivbordet!

Rummet just nu

tosdag2.jpg

Annan vinkel:

torsdag.jpg

Vad tycks 🙂 ? Jag tycker det bli kanonbra!

Redigerat av Nystrom
Postat (redigerat)

Hej igen Nyström, det blir ju snyggt det dÀr, för att Äterknyta till toerierna sÄ inbillar jag mig ÀndÄ med mitt sÀtt att se det sÄvida din skiss stÀmmer skalenligt att du fÄr en aningen bÀttre mixposition som jag sa ifrÄn början Àven om sophuset kommer sticka ut lite jÀmfört med kylen osv sÄ Àr detta mer försumbart, du kommer ju att köra med smÄmonitorer eller hur och inte fullrangehögtalare???

I vilket fall sÄ kunde du ju klÀ sophusvÀggen/hörnet med byggisolering typ mellanhÄrda stenullsplattor15-20 cm tjocka som en basfÀlla och Àven pÄ motstÄende sida alltsÄ mittemot dÀr den vinklade vÀggen börjar för att fÄ symmetri det verkar finnas plats för ett litet vÀggvinkelskÀrmbasfÀllebygge (nytt ord ;-).

Det dÀr att klÀ in den bakre vÀggen med absorbeneter Àr absolut inte det viktigaste utan det skulle i min vÀrld rÀcka med ovan nÀmnda basfÀllor frÄn golv till tak sen fÄr resten utgöra reflekterande ytor dÀr bak och sÄ satsar du pÄ lite absorbeneter och basfÀllor i de frÀmre hörnen bakom/bredvid dina monitorer sÄ har du en god, mest symmetrisk och billig förutsÀttning för ditt framtida mixande!!!

🙂

Redigerat av Florian le Sage
  • Gilla 1
Postat

Att bestÀmma placering av mixplats innan man gjort en plan för hur akustikbehandlingen ska göras blir lite fel ordningsföljd. Allt hör liksom ihop och pÄverkar varandra. I ditt fall skulle jag stÀlla högtalarna mot 345-vÀggen precis som adrumdrum sÀger. Det ger dig en bra symmetri och bÀsta förutsÀttningarna till akustikbehandling.

HÀlsningar / Björn

Postat

HÄller pÄ med monitorpallarna och har massa hjÀrnspöken..

Har nÄgon nÄgot tips pÄ att mÀta hur höga monitorpallarna ska vara?

Återkommer med svar pĂ„ övriga inlĂ€gg sen dĂ„ jag skriver frĂ„n mobilen..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.