Jump to content
Annons

Ombyggnad av garage.


Nystrom

Recommended Posts

Hejsan allihoppa, har under lång tid spanat runt och följt massa byggtrådar här på forumet och av det blivit sjukt inspirerad att bygga mitt egna lilla kryp-in.

Så efter mycket om och men och planering så har jag kommit fram till att bygga om vårat garage till en hemstudio/amatörstudio.

Projektet är planerat att ske under denna vecka (höstlov), samt när tid finns efter det.

Lite information om projektet:

Ombyggnaden kommer ske i vårat garage som ligger vägg i vägg med våra grannar (Jag har ingen aning om vad för slags rum som finns på andra sidan väggen).

Rummet kommer anpassas som kontrollrum, men samt inspelning. (Bror på vad som ska spelas in/hur seriös inspelningen är)

Jag bor hemma med min mor och svärfar och studerar på gymnasienivå så detta sker så ekonomiskt som möjligt samt att allt som görs i projektet kommer att behövas att godkännas av chefen (Mor min ☺️ ).

Jag har ganska bra koll på att snickra då jag bor på landet med min far, där huset är under ständig renovering.

Eftersom att garaget tidigare har använts som lagringutrymme så behövdes allting som stod i garaget hitta en annan plats att samla dam på.

Detta löste jag och en kompis nästan helt genom att lägga tak på vinden (som ligger ovanpå garaget).

Byggplanen i kort:

Att röja hela rummet och bygga ett rum där jag kan få plats att göra en hemstudio/amatörstudio.

Byggplanen i detalj:

Röja undan alla saker och ta ner alla hyllor från väggarna.

Bygga en garderob där saker som måste finnas kvar ska vara.

Sätta upp ett draperi över garageporten (En temporär men dock visuellt bra lösning).

Täta garagedörren.

Sätta en hylla över garagedörren som ska fyllas med böcker. (Kan detta vara ett bra komplement till draperiet?)

Bygga ett stort skrivbord med monitor "pallar".

Måla om några väggar samt lägga in heltäckningsmatta.

Inreda samt koppla in den lilla teknik jag äger för tillfället.

Bygga en gitarr-krok-mojäng och sätta upp den på väggen.

Akustik-plan:

Eftersom detta inte kommer vara ett bra rum att "hardcore-super-akustera" så tänker jag prioritera bort hela mätningen när det gäller akustik.

Detta även för att jag också saknar kunskap.

Det som dock tänker göra är att köra spegelmetoden när jag köper monitorer samt sätta någon slacks dämpning bakom monitorerna.

Jag tänker även göra lite småknep och ghetto lösningar när det gäller akustiken efter rummet är "klart".

Tips här uppskattas jättemycket, kommer nog även ha 1000-frågor när jag tar ut tummen ur röven och tar tag i detta.

Veckoplanering v.44 (Höstlov)

Måndag:

Dagsplanering: Plocka undan, ta ner hyllorna från väggarna, rensa hela rummet.

Kvällsplanering: Åka till bauhaus åka köpa saker, skruva upp hyllan som ska vara i den blivande garderoben samt börja spackla.

Tisdag:

Dagsplanering: Fixa klart det som inte blev klart på måndagen sen börja med skrivbordet om tid finns.

Kvällsplanering: Klassfest!

Onsdag:

Dagsplanering (eftermiddagplanering): Måla eller bygga skrivbord.

Kvällsplanering: Måla eller bygga skrivbord.

Torsdag:

Dagsplanering: Måla eller bygga skrivbord.

Kvällsplanering: Måla eller bygga skrivbord

Fredag:

Ingen planering ännu.

Just nu/Projektstart

Just nu så har jag plockat ner en hel del massa från väggarna och rensat en hel del, jag har även skissat på garderoben och skrivbordet, tänkte lägga upp dessa skisser imorgon vid lunch och skulle gärna vilja ha feedback!

Även slipat och dragit ur pluggar från hyllskenorna som suttit på väggen.

Så här ser rummet ut i nuläget:

sndag.jpg

En annan vinkel:

sndag2.jpg

Gavin DeGraw och en kopp té är ett måste under allt pillande 🥰

För och efter skisser på rummet:

Före

innan.jpg

Efter

efter.jpg

Skulle vara kul med feedback eller tips eller frågor om min planering/skisser. Eller vad som helst!

😄

Ps. Du kommer kunna klicka på alla fotografier för en större upplösning.

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måndag

​Hejsan allihopa!

Idag har det varit full rulle med pulandet igen.

Började med att rensa ur en del skit som stod på golvet och tod sedan ner den sista hyllan som satt fast på väggen. (Ändå mycket jävla bråte kvar som måste slängas/köras iväg till mormor!)

Efter det så slog jag in de pluggar som ska vara kvar på väggen och fixade iordning för att kunna börja spackla!

En tur till Bauhaus fick det bli för att köpa lite grejjer..

Efter en riktigt snabb vända så kom vi ut med en hel del pryttlar, ganska precist följande:

1 stycke MDF-skiva 22mm som ska bli skrivbord och "monitorpallar".

1 stycke gummilist för tätning av garageporten.

6 Liter mörkgrå färg

2 Burk svart färg till skrivbordet/"monitorpallarna".

1 stycke rollersett.

1 stycke markeringstejp.

1 tub med snabbtorkande spackel.

1 påse molly-gippsplugg

mndaginkp.jpg

Kalaset gick på cirkus tusenlappen.

Under kvällen så fick ja hjälp av en kompis att spackla som skedde i 2omgångar. Fyllning av hål/grovspackling och finspackling.

Vi satt även upp MDF-skivan där skivbordet ska stå och skissade upp design och "monitropallar".

Rummet just nu

mndag2.jpg

Annan vinkel

mndag.jpg

Så här ser färdiga skissen på monitorpallen ut. I skala

mndagmonitorskiss.jpg

Vad tycks? Feedback is appreciated!

Jag är supernöjd med resultated, det svarta hålet kommer att vara något rör. Hade tänk mig köpa ett sånt rör som man har på baslådor. (Där luften trycks ut?... Har ingen aning om vad det heter..)

Här är skissen på "monitorpallen" i full skala på skrivbordet.

mndagmonitorskiss2.jpg

Har man inga monitorer så får man improvisera... Detta är en kompostpåse med exakta mått på millimetern som ett par Adam 7'or.

En rolig slump att dom stämde överens nästan till 100%

🙂

Nu ska ja hoppa till bingen för att gå upp tidigt. Imorgon blir det slipning och början till målning!

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nystrom, jag undrar över en sak och det är på blid nr. 2 i ditt 1:a inlägg där man ser en glugg in mot sovrummet eller vad det nu är, där ser det ut som om vinkeln med dörren är rätvinklig dvs 90 grader men på din skiss har du ritat en diagonal vinkel med det partiet???

Rummet ser rektangulärt ut därför råder jag dig till att ha din mixplats/skrivbord med högtalarna på den andra väggen istället för din nuvarande plan/placering så du får det längre avståndet bakom dig om du förstår, det är en av de få saker som du kan göra för att överhuvudtaget få det någorlunda schysst rumsmässigt, man gör så helt enkelt!

Dämpning/reflekterande ytor får vi ta senare men med denna grundförutsättning får du det bättre, vad har du för takhöjd samt mått på rummet???

Link to comment
Dela på andra sajter

ps är skissen i sista inlägget på huset eller själva skrivbordet? i så fall spricker hela planen om du har tänkt att ha det i hörnet no good!!! ds

Var lite otydlig där, my bad. Det är skissen på monitorpallen!

Hej Nystrom, jag undrar över en sak och det är på blid nr. 2 i ditt 1:a inlägg där man ser en glugg in mot sovrummet eller vad det nu är, där ser det ut som om vinkeln med dörren är rätvinklig dvs 90 grader men på din skiss har du ritat en diagonal vinkel med det partiet???

Rummet ser rektangulärt ut därför råder jag dig till att ha din mixplats/skrivbord med högtalarna på den andra väggen istället för din nuvarande plan/placering så du får det längre avståndet bakom dig om du förstår, det är en av de få saker som du kan göra för att överhuvudtaget få det någorlunda schysst rumsmässigt, man gör så helt enkelt!

Dämpning/reflekterande ytor får vi ta senare men med denna grundförutsättning får du det bättre, vad har du för takhöjd samt mått på rummet???

Wow, du har helt rätt. Ser nu att vinkeln på fotona ser rätvinkliga ut.

Så är inte fallet iaf! Det är precis som skissen på första inlägget, jag skulle med ögonmått uppskatta att vara ca 45grader.

Photo%202011-11-01%2011%2002%2012.jpg

Här syns det nog lite bättre iaf 🙂Edit: (Varning för nackspärr)

Angående mixnings-platsen så visst menar du att man ska sitta på kortsidan?

Eller fick jag allt om bakfoten?

Byter jag vägg för mixningposition så får jag en lite mindre än en halv långsida till höger/vänster..

Mått på rummet återkommer jag med här:

Längd:

Bredd:

Höjd:

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

...och där tog klassfesten vid.. 😉

Haha :rolleyes:

nej, du ska sitta mot den vägg som du kan ha en hel vägga framför dig och sitter mitt mellan sidoväggarna, att ha Kyl/frys väggen bakom dig är att föredra.

Wow, attans bananer.. Tror det kan bli svårt men får fundera och planera på det när rummet i sig är klart.

Ett alternativ kan väl vara att bara flytta skrivbordet helt enkelt, kanske inte behöver vara svårare.

Tisdag

Lite sen uppdatering... Men bättre sent än aldrig som det allt för vanliga och tråkiga ordspråket säger.

Igår, tisdag, blev en intensiv men kort dag då jag sov alldeles förlänge och slutande ganska tidigt.

Det som gjordes var att jag började med att handslipa spacklet, vilket var ett rent helvete.

Det verkar som vi köpt något superspackel, och efter läsning så fick jag det till att det var först och främst till för att fylla upp sprickor i trä.

Hur som så lik fan så skulle det bli plant, fick bli att ta fram slipmaskinen och efter en mindre bekväm dans på rosor så vart det relativt plant. Egentligen skulle ett lager tunt finspackel behövas men varken tid eller ork fanns så fick nöjja mig med det resultated som var.

Efter det så borstades och maskerades väggarna och en vägg han bli målad.

Photo%202011-11-02%2000%2044%2028.jpg

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

nej, du ska sitta mot den vägg som du kan ha en hel vägga framför dig och sitter mitt mellan sidoväggarna, att ha Kyl/frys väggen bakom dig är att föredra.

??? med mitt tips som också är baserat på allmän akustisk fysisk grundkunskap om hur man utnyttjar ett kontrollrum bäst så får han givetvis en helvägg att placera sin mixplats på även om den är den kortare men bättre som sagt, varför skulle den ena väggen inte vara en helvägg likaväl som den andra menar du???

Link to comment
Dela på andra sajter

ligger vägg i vägg med våra grannar (Jag har ingen aning om vad för slags rum som finns på andra sidan väggen).

för allt i världen - fråga dom!

det sista du vill är att bygga klart bara för att upptäcka att du stör deras nyfödda kolikbebis som ligger på andra sidan väggen...

Link to comment
Dela på andra sajter

för allt i världen - fråga dom!

det sista du vill är att bygga klart bara för att upptäcka att du stör deras nyfödda kolikbebis som ligger på andra sidan väggen...

Jovars men jag har en plan!

Huset är ett parhus.

Våra grannar i nuläget är kanonschyssta och jag tror det är en hall, eftersom att det finns en ytterdörr där på utsidan. Och att vägg i vägg med sovrummet (som syns lite granna på skissen) sover en grabb runt 10-12 år.

Från sovrummet kan jag ha relativ hög volym utan att dom dunkar av glädje i väggen.

Nu till planen!

Deras del av huset är sålt och en ny familj kommer flytta in dit i en snar framtid. Då tänker jag berätta för dom hur det ser ut.

Efter detta så är det bara luta sig tillbaka och sen kommer dom anpassa sig för att vi bodde här först! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Måndag

Idag har det varit en jobbig dag, och varit otroligt lat. Hur som helst så har jag målat alla väggar, men minst en omgång kär behövas.

Jag har kommit på en lösning på skrivbordsproblemet dock. Jag sätter upp 2 stycken stänger som redan nu finns där skrivbordet är planerat att stå, fast på långväggen. Då kan jag flytta skrivbordet om det blir bättre i mixningsynpunkt.

Dock så var det lite delade meningar om den saken, så jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att lista ut vilket som är bättre än det andra. 🙂

Rummet just nu

onsdag1.jpg

Och en annan vinkel

onsdag.jpg

Ps. bilderna blev inte så bra, men att färgen är pågång syns iaf!

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lita på mig ;-) kolla med vilken akustiker som helst om du tvivlar, jag har sagt mitt, lycka till!!!

Jag litar på dig helt klart, men är riktigt förvirrad vad du menar angående ditt första inlägg då du råder mig att ha skrivbordet så jag får så långt bakom mig till nästa vägg.

Har jag förstått dig rätt då?

Eller tycker du som adrumdrum att jag ska byta plats så jag sitter på en långsida men dock får 2 hela kortsidor på varsin sida?

En sak att tänka på är att fotona är tagna med s.k fuskpanorama, perspektivet blir helt åt skogen men man får med väldigt mycket.

Jag återkommer med en skiss med exakta mått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet målartips!

Som det ser ut på bilderna så använder du för lite färg...

En grundregel är att om det går "trögt" att måla och om man måste trycka hårt för att få färg på

väggen så använder man för lite färg. Då är det dags att ta mera, det ska inte vara jobbigt att rolla en vägg.

Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag menar som så att du skall placera din mixplats på den vägg där du får längst avstånd bakåt i det rektangelformade rummet och inte på den breda väggen med kortare avstånd bakåt!

Vad du sen gör med kylskåp och annat ski så, borde dessa flyttas på helt klart...man vill även ha symmetri i rummet tänk på det när det gäller prylar och möblemang, hur du sen dämpar och reflekterar tar vi sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

??? med mitt tips som också är baserat på allmän akustisk fysisk grundkunskap om hur man utnyttjar ett kontrollrum bäst så får han givetvis en helvägg att placera sin mixplats på även om den är den kortare men bättre som sagt, varför skulle den ena väggen inte vara en helvägg likaväl som den andra menar du???

nej det är bättre absorbera bort starka reflektioner från bakredelen av rummet, det blir problem även med ett lägre avståd(i det här rummet). det blir betydligt bättre stereo symetri så som jag mena att placera mix position oavsätt om tidiga reflektioner absorberas eller inte så blir det bättre. jag baserar detta på att det inte ska byggas någon avancerad studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej och jo och njae eller hmmmm...nu har vi nog lyckats förvilla den stackars trådskaparen ordentligt tror jag men ok du kan ha en poäng här adundrum, jag bortsåg ju ifrån det där soprummet tex i mitt ex, å andra sidan kan man kompensera för det och placera kylen i motstående bakhörn...i ditt exempel blir det säkert bra men samtidigt har du ju den där diagonala väggen som viker av och sabbar symmetrin, knepigt rum hur man än vänder på rumpan alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet målartips!

Som det ser ut på bilderna så använder du för lite färg...

En grundregel är att om det går "trögt" att måla och om man måste trycka hårt för att få färg på

väggen så använder man för lite färg. Då är det dags att ta mera, det ska inte vara jobbigt att rolla en vägg.

Bedlam.

Du har så rätt så! Dock så var detta bara första strykningen, efter andra så blev det riktigt bra! Men tack för tipset, ska tänka på det nästa gång. 🙂

nej och jo och njae eller hmmmm...nu har vi nog lyckats förvilla den stackars trådskaparen ordentligt tror jag men ok du kan ha en poäng här adundrum, jag bortsåg ju ifrån det där soprummet tex i mitt ex, å andra sidan kan man kompensera för det och placera kylen i motstående bakhörn...i ditt exempel blir det säkert bra men samtidigt har du ju den där diagonala väggen som viker av och sabbar symmetrin, knepigt rum hur man än vänder på rumpan alltså...

*Pekar motvilligt uppåt* 😊

Kylen/frysen kommer inte att flyttas och garderoben som blir bredvid kommer att vara lika djup (65cm).

Det gör att det blir som en liten vägg där, och det hjälper att rummet bli lite mer symetriskt.

Jag gjorde en bild med lite mått så kanske det blir lättare att hitta en mindre dålig lösning eller kanske t.o.m en "Okej" lösning ☺️

skribord.jpg

Som ni ser så skiljer endast 5cm på vilken sida som är längst osv, dock kommer det ju bli omöjligt att sätta upp några som helst absorbenter eller dylikt på kylen och frysen...

Riktigt förvirrad, men börjar på skrivbordet imorgon. Kanske hjälper att se hur det blir också.

Hur går tankarna nu 🙂?

Och tack för hjälpen frästen! Uppskattas massor!

Torsdag

Idag blir det ett kort inlägg, men en stor makover!

Idag har jag målat klart rummet, tagit bort all maskeringstejp, röjt undan och sätt till att efter en färd till Ikea så börjas det på skrivbordet!

Rummet just nu

tosdag2.jpg

Annan vinkel:

torsdag.jpg

Vad tycks 🙂 ? Jag tycker det bli kanonbra!

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Nyström, det blir ju snyggt det där, för att återknyta till toerierna så inbillar jag mig ändå med mitt sätt att se det såvida din skiss stämmer skalenligt att du får en aningen bättre mixposition som jag sa ifrån början även om sophuset kommer sticka ut lite jämfört med kylen osv så är detta mer försumbart, du kommer ju att köra med småmonitorer eller hur och inte fullrangehögtalare???

I vilket fall så kunde du ju klä sophusväggen/hörnet med byggisolering typ mellanhårda stenullsplattor15-20 cm tjocka som en basfälla och även på motstående sida alltså mittemot där den vinklade väggen börjar för att få symmetri det verkar finnas plats för ett litet väggvinkelskärmbasfällebygge (nytt ord ;-).

Det där att klä in den bakre väggen med absorbeneter är absolut inte det viktigaste utan det skulle i min värld räcka med ovan nämnda basfällor från golv till tak sen får resten utgöra reflekterande ytor där bak och så satsar du på lite absorbeneter och basfällor i de främre hörnen bakom/bredvid dina monitorer så har du en god, mest symmetrisk och billig förutsättning för ditt framtida mixande!!!

🙂

Redigerat av Florian le Sage
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att bestämma placering av mixplats innan man gjort en plan för hur akustikbehandlingen ska göras blir lite fel ordningsföljd. Allt hör liksom ihop och påverkar varandra. I ditt fall skulle jag ställa högtalarna mot 345-väggen precis som adrumdrum säger. Det ger dig en bra symmetri och bästa förutsättningarna till akustikbehandling.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...