Jump to content
Annons

Ombyggnad av garage.


Nystrom

Recommended Posts

vad var det för monitorer du skulle ha???

jag brukar vilja ha diskantelementen i öronhöjd eller en kompromiss av diskant + midrange om det är 3-vägs, du måste laborera själv för att förstå vad som händer med ljudet om du rör dig själv sakta upp och ner i höjdled så fattar du!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej igen Nyström, det blir ju snyggt det där, för att återknyta till toerierna så inbillar jag mig ändå med mitt sätt att se det såvida din skiss stämmer skalenligt att du får en aningen bättre mixposition som jag sa ifrån början även om sophuset kommer sticka ut lite jämfört med kylen osv så är detta mer försumbart, du kommer ju att köra med småmonitorer eller hur och inte fullrangehögtalare???

I vilket fall så kunde du ju klä sophusväggen/hörnet med byggisolering typ mellanhårda stenullsplattor15-20 cm tjocka som en basfälla och även på motstående sida alltså mittemot där den vinklade väggen börjar för att få symmetri det verkar finnas plats för ett litet väggvinkelskärmbasfällebygge (nytt ord ;-).

Det där att klä in den bakre väggen med absorbeneter är absolut inte det viktigaste utan det skulle i min värld räcka med ovan nämnda basfällor från golv till tak sen får resten utgöra reflekterande ytor där bak och så satsar du på lite absorbeneter och basfällor i de främre hörnen bakom/bredvid dina monitorer så har du en god, mest symmetrisk och billig förutsättning för ditt framtida mixande!!!

🙂

Jag förstår precis nu! Kommer bli kanonbra! Och det är ju blir ju inte lika mycket som kommer läcka in till grannarna heller 🙂

Tusen tack för besväret! Som du sa innan, vi återkommer till akusteringen senare, men lät kanon de du gav exempel på dock. (riktigt intressant, ska passa på att läsa påmig tills dess.)

Och japp, jag kommer köra med småmonitorer eller om jag kommer ihåg rätt "Närfältsmonitorer?"

vad var det för monitorer du skulle ha???

jag brukar vilja ha diskantelementen i öronhöjd eller en kompromiss av diskant + midrange om det är 3-vägs, du måste laborera själv för att förstå vad som händer med ljudet om du rör dig själv sakta upp och ner i höjdled så fattar du!!!

Okej! Har kommit på en lösning till detta innan jag inhandlar mina monitorer som du kan se innan på bilden nedan. Jag satsar på att få tag på ett par begagnade Adam7:or, eller har du något annat billigare förslag 🙂 ?

Helgen!

Under helgen har det inte hänt så fruktansvärt mycket.

I fredags så lunchade jag och mor på Ikea och köpte lite grejjer.

Hyllmoduler, hyllplan, ett riktigt snyggt lila drapperi samt en gardinstång.

Stannade även en vända på Biltema för att köpa ett par handtvingar och en regeldetektor.

Efter detta så satte jag igång med skrivbordsbyggandet, samt formen på monitorpallarna, det var inte så lätt som jag trodde att få ut rätt vinklar på dom där förbaskade pallarna, men efter ett flertal utbrott så fick jag med en del hjälp av några vänner rätisida på pankakan.

Skrivbordskivan grundades efter det för att summera fredagen.

Under lördagen så slipades skivan och målades två gånger, vi satte även upp hyllorna till garderoben och röjde rummet.

Målandet på skrivbordskivan är dock inte klar, färgen flyter ut som den ska men olyckligtvis så var inte mdf-skivan riktigt mättad, så vissa fläckar har sugit åt sig en hel del färg vilket resulterar i oblanka gropar.

Tänker prova att fylla hålen men om det inte funkar så är planen att slipa skivan superplan och lacka med sprayburk.

Idag (Söndag) så har ingenting hänt då jag vart i Stockholm och kolla på Petter med fler. Trevligt trevligt!

Byggandet kommer ligga på Is till nästa helg för att jag måste fixa en hel del i skolan som börjar imorgon (peppar peppar).

Bilder ifrån helgen.

Rummet just nu

Photo%202011-11-06%2000%2003%2039.jpg

Photo%202011-11-06%2000%2003%2056.jpg

Fredagsbilder:

fredag2.jpg

Sakerna som köptes

fredag.jpg

Summeringen efter fredagskvällen.

fredag1.jpg

Iden på monitorpallen (Tills riktiga monitorer köpts)

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny helg!

Ännu en helg har passerat och jag har hunnit få en del saker gjort, börjar gå långsamt nu, och är dags att köpa nya "förbrukningsvaror" eller vad man ska säga, penslar & sandpapper m.m

Det som är gjort är iaf att :

I fredags så satt jag upp gardinstången, och försökte rädda finishen på skrivbordskivan. Tyvärr var det ett hopplöst fall och jag satsar på plan 2. Sneglar på föregående updatering.

Under lördagen så sågades monitorpallarna klart som jag sedan slipade, och grundmålade två gånger. Nu är även dessa klara för målning!

Jag han även börjat mäta och ritat ut hur och var hyllorna ska sitta ovan för draperiet.

Ingen högprestation denna helg inte, men jag får skylla på en hård skolgång kombinerat med fallet lat tonåring.

Vad är då planen i nuläget?

*Sätta upp och fylla hyllorna med böcker.

*Sätta upp och sy draperiet.

*Slipa monitorpallarna och skrivbordskivan.

*Sprutlacka monitorpallarna och skrivbordskivan + annat lulllull.

*Bygga klart och "installera" skrivbordet+monitorpallarna.

*Bygga och måla garderoben.

*Lägga heltäckningsmattan.

*Möblera och installera alla grejjer.

-Det är allt jag kan komma på för nu, kanske ett tråkigt inlägg men kan lägga till en bild senare ikväll som komplement!

Over and out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Miniupdate

Idag (söndag) så har jag och farsan vart och rotat i hans gamla musikgrejjer, letade inte så mycket men vi ska fortsätta en annan dag. Lite grejer hittade vi iaf, skrot eller gamla vintage prylar?

Vad vet jag, är tok för ung för att ens ha en aning.

* Ibanez Phase-tone, försökte hitta den på nätet men verkar för gammal. Dock något företag med namn Maxon som har gjort nya liknande pedaler.

En sån här för att vara exakt!

*Airon Metal Master, säljs tydligen fortfarande av Airon för ett bara 45 usd. En distpedal.

*Morley deluxe phaser, en nyare phaser-pedal.

*Colorsound supa wah wah, En wah wah-pedal från (70-talet?)

*Shure bg 1.0, En dynamisk arbethäst.

Även några patch-kablar, xlr-kablar och tele kablar. Ett fyrtal hela på 10m och några kortare. Även en drös avkapade kablar och pluggar.

Kanonbra!

Photo%202011-11-13%2016%2051%2026.jpg

Redigerat av Nystrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...