Jump to content
Annons

Vilket är ditt tuffaste sätt att variera en 12:a ?


pxm

Recommended Posts

Blues handlar om känsla och performance! Inte om medvetet krångliga ackord - då är man inne på jazz.

Medvetet krångliga ackord kan väl också vara exempel på känsla och performance? Jag kan beröras precis lika mycket av ett vackert jazzstycke som av gammal skitig träskblues. Diskussionen om teknik/krångel vs. känsla (ex. Slash spelar med känsla men inte John Petrucci osv. in absurdum...) är så oerhört daterad att jag inte trodde den skulle blossa upp igen i gitarrtrådar på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

(länken borttagen-uppdaterad version längre ned på sidan)

Här är den med trummor bas och solo..^^ (Jag skall mixa den imorgon och göra trummorna riktigt-men den är lyssningsbar redan nu) Låter riktigt bra när improvisationen kommer igång..Början är litet dryg....eller så är det bara för att jag gillar fria blowin´s till sköna 12:or ???? (Det går snabbt att göra en maskerad tolva och sedan göra en improvisation.Liksom.)

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå krångliga ackord ???Det måste väl ändå vara en vane sak..Jag kan tycka det är svårt med vanliga 3-stags ackord faktiskt-tycker det är enklare att räkna från 7:an och uppåt och att strunta i 5:an -den tillför ändå inget-det blir typ som ett rock ackord fast tersen anger dur eller moll i treklangen.

4-klanger är lättare.....Tycker jag.....-det är ju även en smaksak också...

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst (fan det hoppar till fet stil hela tiden,ursäkta..)var det väl Status Que som svarade:

Ja-men vi spelar ju de tre bästa ackorden !!! på frågan om de bara kunde tre ackord...

(och de var ju bra ju....)

🙂

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är den klar tror jag-om ingen har några synpunkter på mixen...

https://www.studio.se/index.php/files/file/11402-complete-little-melody/

Vill väldigt gärna höra vad ni tycker om den här. Om ni gillar den eller inte....

Tyckte att den här var väldigt rolig,spännande och intressant att spela-det var ju kul faktiskt.

Det mest spännande jag spelat in på länge-får hoppas att det låter okey också....

🙂

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

?

Hm, med risk för att vara oartig. Är den här tråden på allvar?

mmm-Jag vet ingenting om kompressorer och ohm och sådant (jag kan knappt skruva på min stärkare själv,he,he) skall jag erkänna (jag gör ganska taffliga inspelningar) men jag försöker lära mig-läser allt om sånt här på forumet och x-primenterar...Men tycker att vissa inspelningtekniska saker ni diskuterar ibland på forumet går över mittt huvud.Men musikteorin tycker jag är enklare att tillämpa (men nästan alla gör korrekt ändå på känsla och gehör liksom-man behöver inte kunna orden för att kunna spela det liksom) och spela än att spela in och mixa..Men det är kul !!(Hoppas att mina mixar blivit bättre..)!!..och spännande och man har möjlighet att testa hur sina idee´r låter.Det är därför jag gärna tar emot kritik på mixen och råd om vad jag kan göra bättre..Vill oftast veta just det....Men på den här undrar jag faktiskt vad ni tycker om just musiken.....och om maskeringar,substutitioner och andra variationer.......Blues är enkelt, spännande och befriande och kul att maskera och variera...Det går att göra det riktigt avancerat även om jag anser att 12:an i grunden innehåller ganska avancerade och snillrik teori i sig om man börjar forska i det....Oj-vad jag svammlar-klockan är typ 2 på natten idag igen!!!!

Hej....

🙂

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

(G#7-G#7-G7-G7)-(G#7-G#7-G7-G7)-(XXplocktonerX-CMaj9)-(Am9-CMaj9)-Bm7-5-Bm7-5-(G#7-G#7-G7-G7)-(A7-G#7-B#7-G7)-G13-Bm7-5-Cmaj9-Am9

tror jag att det var typ, men annars så stämmer det här också...det var de här ingredienserna i a f

Spelar alltså kompgitarren till en vanlig 12:a i Am.......Jag lät plankan och basen gå i den traditionella 12:an i Am så att man enklare kan följa med i 12-takters bluesen samt höra om variationerna och maskeringarna stämmer...

Det stämmer så här:

http://forum.studio....-little-melody/

Melodin och improvisationen går i går i C Thaischikochan (mycket användbar skala från Japan-min favvo), C dur Blues, E Blues, A Blues och E Frygisk och A Aeolisk såklart ( Am alltså)....

Det här är nog en av de roligaste 12:orna jag har spelat i a f.

Visst blev den okey ??????

🙂 Edit:

uppdaterade filen-ändrade slutet på låten...

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag vilat öronen och lyssnat på den en gång till.den blev kanske inte så värst , låter som om någon gjort rockfusion av en bluestolva...fast det beror nog mest på min spelstil och arr...jag gillar ju fusion i o f s....

(men den är ganska lyssningsbar och jag vill fortfarnde veta vad ni tycker om den.)

det var skojj i a f och jag bidrog med två ex. på bluestolvor och ljudexempel till tråden ändå..

mvh

kan vi kanske t tråden och diskutera vart skillnaden går mellan jazz och blues ang. 12-takters ????

det vore intressant om vi kunde klargöra litet där...jag tycker att det verkar vara litet av en gråzon..

🙂

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...