Jump to content
Annons

Helt otroligt! Handlar om filer som råkats raderas...


crys

Recommended Posts

Hejsan allihop,

Undrar om det är någon annan som råkat ut för det jag råkade ut tidigare idag. Det är så här att jag hade en fil jag har kallad för "track7". Idag bestämmde jag mig för att bara behålla vissa spår i filen, och raderade övriga kanaler/spår i projektet, för att sedan SPARA SOM för att det ska bli en ny fil.....! OCH INTE spara på nytt bara, då jag ville behålla den cubasefilen. Tydligen så när man sparar SOM till ny fil genom aktuella fil, så är det samma sak....? :S. Just nu är mina filer raderade, verkar så i alla fall, och kvar är det spår jag behöll för att sedan spara i en annan fil.

Alltså det spåren jag hade kvar för att spara i en annan fil, är också nu bara kvar i den ursprungliga filen! Detta är väldigt kasst, om det faktiskt har hänt tycker jag. Dessa sp[r som Är raderade nu och inte återfunna, är gitarrspår inspelade i programmet, som inte fanns i någon annan map. Jag är riktigt förvånad. Handlar detta bara om att det händer på ett DAW program som Cubase kanske, eller vad handlar det om...?

Någon som varit med om följande beskrivning?

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen som vet här nej, det var ju synd. passar på att förklara mitt "problem" kortfattat igen ändå. Även om det nu när jag tänker efter inte gjorde så mycket att dessa filer raderades i nuläget då det inte kommer användas ändå nu.....

Så, det jag gjorde var att i en projektfil radera samtliga spår för att spara till en ny fil med återstående filer, menat för en ny låt då alltså. Det skapades en ny projektfil, som jag valde göras i en ny mapp. Jag sparade aldrig den aktuella filen efter att jag tagit bort samtliga spår för jag ville behålla den som den var då, med audioclip och sådant då. Men ÄNDÅ dock så raderas dessa samtliga filer, för alltid och var borta nästa gång jag öppnade projektfilen på nytt..... 🙁...Nåja

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om de kanske "delas" i två projekt då om du sparat i ett nytt och tar du bort dem i det nya sparade så försvinner de helt?

Kollat poolen för båda projekten OCH i utforskaren?

Har du egna mappar för alla projekt eller ligger audiofilerna huller om buller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar med att svara på din sista mening då det känns bäst så...😉. Jag har egna mappar för ett helt projekt(album eller vad man ska kalla det...)

Alla audiofiler i den projektfilsmappen(projektfilen jag pratade om) låg i en och samma folder - Audio vanligtvis heter den. Alla låtar hade varsin mapp i en huvudmapp då om du förstår hur jag menar.

Jag hade kollat i Pool, och där visades de bara, fast som tomma filer då. Eventen syns (eller rättare syndes då jag har raderat hela den filen nu) fast tomma utan ljud. Utforskaren har jag inte kollat med, men jag vet med mig att filerna bara i låg i mappen jag använder för cubase. Nu är det är det så att språket på min laptop är på engelska, så jag vet inte vad utforskaren heter där hehe.

Av att läsa din första fråga så tror jag nog att du missuppfattat lite på vad d e jag gjort. Jag raderade alltså de spår jag inte ville ha med i den aktuella öppnade filen, och sparade SOM där i samma projekt, (jag flyttade varken spår eller audiofiler till ett nytt projektfönster, utan sparade SOM! SOM! SOM! 😄) - till en ny fil en ny mapp. Då tänker man ju att filerna sparas i ett nytt och allt sådant. Sedan ångrade jag aldrig tillbaka raderingen i det aktuella projektet avd et filer jag hade raderat, utan jag stängde ner direkt, då jag inte hade sparat någon ändring i det alls. FAST nu när jag tänker efter! är det mycket möjligt att jag kan ha gjort det, för om filerna raderats på det sätt jag förklart på så är ju inte det bra, bugg kanske? Det mest logiska jag kan komma nu angående detta är jag troligen hade sparat det som(ctrl-s) bara rakt av så där....så dum som jag är.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Explorer kanske... 😎 Explore om du högerklickar på My Computer på Desktopen (Skrivbordet)...

Nej någon sådan länk fanns inte där när jag högerklickade, däremot sökte jag upp explorer istället 🙂. Där fann jag faktiskt vad jag tror mig vara dessa filer, alltås dom kom upp i lsitan, men spelades inte eftersom jag ahde raderat filerna. Kanske skulle ha testat med explorer innan, men jag tror ändå att de bara var i den mappen jag kände till och att jag troligen var så dum att råka, råka kanske heh, och göra ett snabbt "spara" klick. Jag är däremot mer säker i % på att jag inte hade sparat på det viset, (eller råka spara). Ska testa på nytt med ett expiriment senare tänkte jag...........God kväll pojkar och barn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...