Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Det hÀr kanske hör mer hemma i ett datorforum men i och med vad jag redan vet vad datorvÀrlden tycker om den hÀr frÄgan sÄ vill jag veta vad andra mÀnniskor som faktiskt anvÀnder grÀnssnittet anser.

Jag pluggar just nu datortecknik pÄ ORU och ett litet avsnitt handlar om MIDI. Nu nÀr jag pluggar pÄ fjolÄrets tentor sÄ kommer ett sant/falst-pÄstÄende:

MIDI Àr ett grÀnssnitt och en komprimeringsmetod.

Och i facit Àr det pÄstÄendet sant.

Jag kan inte riktigt hÄlla med om det hÀr. Jag förstÄr hur han tÀnker. MIDI Àr i grund och botten noter som, nÀr de "packas upp" blir musik med hjÀlp av ljudkortets samplade ljud (eller FM-synten).

NÄgon som har nÄgra synpunkter?

Annons
Postat (redigerat)

Absolut inte, midi Àr ett dataprotokol, inget annat! Det förmedlar kontrollkommando och Àr lika mycket en komprimeringsmetod som en datormus.

Redigerat av stratsvante
  • Gilla 2
Postat (redigerat)

MIDI Àr ett grÀnssnitt (engelska Interface) det Àr sant men det Àr absolut inte en komprimeringsmetod. MIDI stÄr för inget annat Àn

Musical Instrument Digital Interface. Kan mycket vÀl liknas med t.ex RS-232. Kunde du inte bara titta hÀr t.ex? http://sv.wikipedia....gital_Interface

Redigerat av hegobald
Postat

MIDI Àr ett grÀnssnitt (engelska Interface) det Àr sant men det Àr absolut inte en komprimeringsmetod. MIDI stÄr för inget annat Àn

Musical Instrument Digital Interface. Kan mycket vÀl liknas med t.ex RS-232. Kunde du inte bara titta hÀr t.ex? http://sv.wikipedia....gital_Interface

Jojo, det har jag redan gjort. Men det Àr mest en tolkningsfrÄga. Visst kan man se det som en komprimeringsmetod, men jag skulle inte vÀlja att kalla det för det.

Postat

Jojo, det har jag redan gjort. Men det Àr mest en tolkningsfrÄga. Visst kan man se det som en komprimeringsmetod, men jag skulle inte vÀlja att kalla det för det.

Varför kan man se det som en komprimeringsmetod ?

Postat

Varför kan man se det som en komprimeringsmetod ?

SÀg att du spelar in en dator som spelar upp en midi-fil, dÄ blir det inspelade ljudet mycket större Àn sjÀlva midi-filen. Visst Àr det lÄngsökt, men jag kan förstÄ att en lÀrare i datateknik tÀnker sÄ.

Postat (redigerat)

Du mÄste skilja pÄ MIDI sjÀlva interfacet och en fil som innehÄller midi information (styrinformation). En midifil Àr i sig inget annat Àn en textfil innehÄllande styrkommandon till en synth eller annan enhet som kan tolka midi-signaler. MIDI anvÀnds Àven för att styra ljus pÄ scen etc. Om en lÀrare i datateknik tÀnker att MIDI Àr en komprimeringmetod sÄ ska han/hon inte arbtea som datalÀrare. Jag har jobbat med MIDI Ànda sedan det kom t.om utvecklat delar av interface och Àven utbildat professionellt inom MIDI teknik pÄ 80-talet.

Men skilj nu för guds skull mellan MIDI interfacet och sjÀlva filen som innehÄller midi-information.

Vill du verkligen lÀra dig allt om MIDI sÄ ska du lÀsa det som stÄr pÄ den hÀr sidan http://www.midi.org/aboutmidi/intromidi.pdf

Redigerat av hegobald
Postat

Du mÄste skilja pÄ MIDI sjÀlva interfacet och en fil som innehÄller midi information (styrinformation). En midifil Àr i sig inget annat Àn en textfil innehÄllande styrkommandon till en synth eller annan enhet som kan tolka midi-signaler. MIDI anvÀnds Àven för att styra ljus pÄ scen etc. Om en lÀrare i datateknik tÀnker att MIDI Àr en komprimeringmetod sÄ ska han/hon inte arbtea som datalÀrare. Jag har jobbat med MIDI Ànda sedan det kom t.om utvecklat delar av interface och Àven utbildat professionellt inom MIDI teknik pÄ 80-talet.

Men skilj nu för guds skull mellan MIDI interfacet och sjÀlva filen som innehÄller midi-information.

Vill du verkligen lÀra dig allt om MIDI sÄ ska du lÀsa det som stÄr pÄ den hÀr sidan http://www.midi.org/aboutmidi/intromidi.pdf

Tack! Det var ungefÀr det jag ville höra!

Postat

Konvertering och komprimering Àr olika saker ...

Postat

MIDI Àr bland annat ett elektriskt grÀnssnitt, ett protokoll och ett filformat, men komprimeringsmetod blir vÀldigt lÄngsökt.

MIDI Àr ungefÀr lika mycket komprimeringsmetod som ett notblad Àr en inspelning.

Jag ska inte pÄstÄ att jag kan filformatet, men Àven om det skulle ingÄ komprimering av filinnehÄllet i standarden (inte omöjligt), sÄ Àr jag villig satsa en rejÀl summa pengar pÄ att sjÀlva komprimeringsmetoden inte heter "MIDI".

TyvÀrr Àr MMA trÄkiga nog att inte dela med sig fritt av standarden, man mÄste köpa en fysisk bok (?!), sÄ jag kan inte överbevisa herr lÀraren. Verkar vara en pdf pÄ gÄng som beskriver sjÀlva filformatet dock.

/Andreas

Postat (redigerat)

MIDI Àr bland annat ett elektriskt grÀnssnitt, ett protokoll och ett filformat, men komprimeringsmetod blir vÀldigt lÄngsökt.

MIDI Àr ungefÀr lika mycket komprimeringsmetod som ett notblad Àr en inspelning.

Jag ska inte pÄstÄ att jag kan filformatet, men Àven om det skulle ingÄ komprimering av filinnehÄllet i standarden (inte omöjligt), sÄ Àr jag villig satsa en rejÀl summa pengar pÄ att sjÀlva komprimeringsmetoden inte heter "MIDI".

TyvÀrr Àr MMA trÄkiga nog att inte dela med sig fritt av standarden, man mÄste köpa en fysisk bok (?!), sÄ jag kan inte överbevisa herr lÀraren. Verkar vara en pdf pÄ gÄng som beskriver sjÀlva filformatet dock.

/Andreas

MIDI standarden finns pÄ nÀtet om du söker.

Nej det ingÄr ingen komprimering.

Om du spelar en ton sÄ kan i princip fem meddelanden skickas. Ton pÄ (vilken not), ton av, hur hÄrt anslag det var pitchbend som varierar tonhöjden och ev aftertuch som kan pÄverka tonen efter att anslaget.

Man kan ocksÄ skicka kommandon för att styra synthparametrar som filterinstÀllningar ADSR eller annat.

För multisamplade instrument kan man skicka kommandom som vÀljer olika spelsÀtt legato, staccato eller snabbt/lÄngsamt leslie pÄ en Hammond etc.

Allt detta Àr upp till synthen/samplern/ljudgeneratorn att tolka efter av hur programmeraren bestÀmt. I princip kan det tolkas hur som helst Àven om det oftast Àr vad som förvÀntas

Åke

Redigerat av ake
Postat
SÀg att du spelar in en dator som spelar upp en midi-fil, dÄ blir det inspelade ljudet mycket större Àn sjÀlva midi-filen. Visst Àr det lÄngsökt, men jag kan förstÄ att en lÀrare i datateknik tÀnker sÄ.
Men... det inspelade ljudet av vad? Midi-data kan aldrig mÀtas med inspelat ljud.

Lite som att sÀga att fÀrgnamnet rött Àr en komprimerad form av en bild som bestÄr av en röd yta.

Postat

InstÀmmer med övriga hÀr d3b0v0.

Jag har sjÀlv programmerat en hel del MIDI via WinAPI (Windows, en del low-level).

MIDI Àr ett grÀnssnitt, ett protokoll och ett filformat.

Det Àr absolut ingen komprimeringsmetod, varken via protokoll eller filformat.

Om din lÀrare framhÀrdar skulle jag gÀrna vilja höra motiveringen.

(Behöver ni lite info kan jag lÀgga upp ytterligare nÄgra bra lÀnkar.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.