Jump to content
Annons

Tempo-fråga :)!


crys

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har en fråga som jag känner på mig är en funktion som säkert går att fixa rätt snabbt. Jag har personligen inte använt något av just Tempo biten i någon DAW innan(Cubase), men däremot i ett mjukvaru trummprogram som jag använder. Så där är jag bekant med tempoändringar. I alla fall, till mitt säkert enkla problem:

Har gjort en audio extract på en låt(inte fullständigt klar) för att pröva och lägga in den på separat på nytt i cubase(Cubase elements 6) i en kanal då. Nu är det så att tempot av någon anledning har gjort låten snabbare i tempot, dvs tempot har trappats upp och låten då förminskats i tidslängd. Så vill jag inte ha det, utan som det var inspelat från början! Hur tar man "bort" eller ändrar den tempo grejen så den försvinner? Jag gissar på att detta forumet är snabbast på svar.

tacksam för svar.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

A jag läste något liknande nyss kring det ämnet. Jag har bouncat audiofilen i 44 khz/ 24 bit. I projektet hade jag det i 48 khz däremot. Jag förstår inte hur det hänger ihop med vad det är för sample rate, med tempot att göra...? Om det nu är det...

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

samplerate är antalet samples/sekund och om ljudfilen du spelar upp har 44100 samples/sekund och din daw spelar upp 48000 samples/sek så går det ju fortare.

vet inte riktigt hur man ska förklara samples, men typ som länkar i en kedja.. om du zoomar in så mycket du kan på en ljudfil i cubase så kan du till och med se samplingarna. jag tror du hittar mest och bäst info om det här om du googlar det faktiskt... eller frågar någon som verkligen vet, jag tror inte jag kan förklara bättre än så här 🙂

Redigerat av JohanElfstrom
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

OBS! Nytt igen! Ska förklara så bra det går nu.

Iaf så satte jag projektet i programmet till 44 khz som låten är på. MEN denna gången är det som följande skumt som hänt. När jag spelar både låten genom Cubase och utanför i windows media player märker jag ATT när jag jämför vid olika lägen i låten så stämemr den ihop nu med hur den är genom cubase. FAST i cubase så låter den FORTFARANDE snabbare i tempot än vad den gör externt så som den ska vara! Alltså, vid t ex 1 min och 30 sek är den i cubase identisk med låten externt på tidspunkten, fast i Cubase låter den alltså snabbare fortfarande igen. Tillägger även att där det står "record format" i cubase, så är texten markerad med gul färg nu också, av någon anledning...och den är...?

Hoppas jag fick det förklarat så bra som möjligt, men jag förstår det inte heller. Men jag inbillar mig inte att låten genom cubase fortfarande igen har lite mer upptrappat tempo, som jag inte vill ha då som jag sa förut. Någon förklaring på detta 🤪

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Jag görstår inte riktigt hur den synkas i tidssträckan med den externa som sagt, men jag gissar på att i cubase så går väl sekunderna snabbare också kanske om jag förståt det rätt...? Jag tror jag vet var problemet är, jag tror....ska testa om det är det också. Det externa ljudkort är inställd på 48 khz, kan det ha med det att göra också kanske....?

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså jag har ingen aning vad som är problemet faktiskt... kan kanske vara så att visa ljudfiler är 44.1 och vissa är i 48? om du öppnar poolen (Ctrl + P) och sen öppnar mappen audio så kan du se vilken sample rate olika ljudfiler har, gå igenom dem och kolla så att alla ljudfiler har samma sample rate.

Lyckta till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inget problem längre. Nej det handlar inte om vissa ljudfiler. Det är bara en track! Den tracken som var i 44 och den spelades i snabbare tempo, med snabbre tidsgång i sekunder i DAWprogrammet (ÄVEN FAST JAG ÄNDRADE INSTÄLLNINGARNA I CUBASE TILL 44), fast normalt utanför i en spelare. Jag bouncade den i 48 sedan igen(som det även är isntällt på i programmet då)och det låter som jag vill ha det nu, det var det som jag borde gjort....

Det är även sekunderna som går snabbt om man har det på 48(på kortet tror jag, och även i programet) och filen är på 44. Det var det jag ville ha sagt, och undrar även varför det är så igen, men det är väl än mer en annan mer invecklad fråga just nu...men jag löste mitt problem iaf.

Min fråga var handla mest om varför den spelade det med snabbt tempo och tid, och om jag skulle behöva ändra ljudkortet till 44 för att spela filen korrekt, istället för att bara bounca filen i 48 khz igen (vilket i sig tar lika lång tid säkert när man tänker på att starta om datorn och allt, som det går att göra en audio extarct på nytt) Nog om det nu ial. Tack för hjälpen ändå. Jag har en en annan tråd angående en vst plug här i forumet, som jag undrar över...om någon vet svaret.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar om samplingsfrekvens. Du måste se till att bestämma dig en gång för alla för om du ska köra med 44.1 eller 48kHz och det måste alltid vara samma inställning både i ljudkortet och i Cubase - för annars kommer du att råka ut för samma "oförklarliga" strul i all framtid. Om du inte har koll på det så kan du till slut ha skapat bouncade filer som är markerade som en frekvens, men egentligen har ljudinnehåll i den andra.

Bäst är i de flesta fall att alltid köra med 44.1kHz, eftersom det är den samplingsfrekvensen som gäller för audio-CD, så det blir enklast att köra med det.

Gör man mycket musik till film, så är däremot 48kHz oftast att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Jag ville göra det med 48 kzh den här gången (för skoj och testande skull också.....), så det blev så nu. En liten avvikande fråga på mitt lösta problem bara, om du orkar svara siste man där som svarat 😉....Varför(vilket jag också läst innan tidigare...) är det att 'föredra' att använda 48 på film och inte 44? Har det med att göra på insättning till film eller vadå...?

Link to comment
Dela på andra sajter

48kHz har blivit standard för att det fungerar bättre med tanke på framerate i film.

48000 kan nämligen delas jämnt med både 24, 25 och 30 - men det är lite besvärligare med 44100... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...