Jump to content
Annons

Förfulningen av forumet...


Claes Holmerup

Recommended Posts

Tråkigt nog så blev kritiken i den förra tråden i stort sett helt fruktlös på grund av att det blev en massa ovidkommande tjafsande i den - men snälla, gör åtminstone något åt den ultrahemska layouten som man får när man väljer "Visa nytt innehåll" - för det är verkligen gräsligt, med en ämneskolumn som är löjligt smal och andra kolumner som är omotiverat breda:

post-393-0-23378400-1318633556_thumb.jpg

Passar på att upprepa önskemålet om att reklamblaffan som ligger utanför forumdelen, borde flyttas in så att den ligger i samma kolumn som den andra reklamen. Det ser dumt ut just för att den ligger utanför resten och när man scrollar ner en bit, så ser det ännu fulare för att det blir så mycket tomt utrymme i högersidan...

EDIT: Såg nu en sak till, som jag också har reagerat på. Jag har ett minne att bilder alltid tidigare har justerats till rätt bredd - men numera klipps det av - ännu en förfulning som helst skulle fixas till, så att det ser vettigt ut...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä va fan, ändra inget ! sätt istället reklam på hela min datorskärm, det räcker ju där är en kvadratcentimeter av skärmen kvar. så bara sätt in mer reklam varför inte barnblöjor,mat,bilar,resor,porr,bygg,mobiltelefoner,spel,systembolaget mm .

Tex , Alla här vet att man letar upp studioforum för att köpa en jävla värmepump eller ? Man får ju åtminstonde ha reklam som passar till forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det frågan om? AdBlocker funkar ju finfint.

Japp. Adblocker funkar fint. Men sidans layout verkar numera vara statisk. Så även om adblocker tar bort reklamen är innehållet ihoptryckt i vänster marginal.

Jag antar att man får mer betalt för annonsplats högst upp på sidan och att det är därför den extra kolumnen kom till. Men jag tror tyvärr det motverkar sitt eget syfte. Vi som väljer adblocker störs av den ihoptryckta sidan och dom som läser reklam verkar inte direkt nöjda med dispositionen i sidled heller.

Lägg all reklam i en kolumn, cry once. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga problem med smala vänsterkolumner, blaffiga reklamblock eller liknande. Adblocker och Firefox fixar sånt.

Det enda som stör mig är när radbrytningen i rubriker flyttar på sig för att den lilla förhandsgranskningsikonen tittar fram när man ställer pekaren på rubriken. Det gör sidan ganska "hoppig".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen skillnad alls när jag hoppar in i Visa nytt innehåll exempelvis.

Om man går in på en forumavdelning så ser det mer normalt ut, men klicka på "Visa nytt innehåll", så blir det som på bilden jag bifogade - extremt störigt. Likadant i både IE, Firefox och Chrome, så det är inte browsern som bråkar heller, utan det måste ligga i forumets layout.

En större skärm med högre upplösning är nog lösningen för Claes. 😉

Ja - min pyttiga skärm med 2560*1440 pixlar är ju alldeles för liten... 😉 Det är klart, att om jag drar ut browserfönstret över typ 2/3 av skärmen så börjar ämnes-kolumnen bli lagom bred, ungefär som den är när man går in på forumavdelningarna och bara låter fönstret vara kring halva skärmbredden, men min poäng är att det borde vara samma layout i tabellen på båda ställena. Som det ser ut nu så är det skitfult.

Jag har inga problem med smala vänsterkolumner, blaffiga reklamblock eller liknande. Adblocker och Firefox fixar sånt.

Det enda som stör mig är när radbrytningen i rubriker flyttar på sig för att den lilla förhandsgranskningsikonen tittar fram när man ställer pekaren på rubriken. Det gör sidan ganska "hoppig".

Det är ju precis det jag pratar om. Det är inte samma som när man går in på en formavdelning och ser listan över ämnen där.

Det är inte reklamen i sig som stör mig, utan sättet som den gör forumet fulare. Det borde finnas snyggare sätt att lägga in den på.

Angående att bilderna skärs av istället för att förminskas, så upptäckte jag nu att hela bilden blir synlig i IE om man väljer kompatibilitetsläget - men då går bilden å andra sidan ut och täcker delvis annonserna, så det är inte heller så snyggt... 😉 Bilderna borde istället, som tidigare, dras ner i storlek så att de passar in i rutan.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju precis det jag pratar om.

Njäe, du pratar om onödigt smala respektive breda kolumner och reklamblaffor.

Det upplever jag inget problem med.

EDIT: Jag ser för övrigt inte heller nån större layoutskillnad mellan "Visa nytt innehåll" och avdelningarna.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att irritera vissa som tycker att man inte ska klaga, så lägger jag mer ved på brasan - alltid retar det någon... 😉

När jag editerade det förra inlägget, så var layouten så här "snygg":

post-393-0-67241800-1318674836_thumb.jpg

Om man sedan aktiverar silies också, så ser det verkligen löjligt ut:

post-393-0-66016100-1318674858_thumb.jpg

Hoppas att något kan göras åt de mest katastrofala bristerna, men annars får man ju förstås leva med det ändå. Jag tycker däremot inte, som vissa verkar tycka, att man ska "gilla läget" och "knyta näven i fickan", när det har skett försämringar på detta sätt. Om alla håller tyst om sådant, så blir de som bestämmer ju kanske aldrig medvetna om att saker har blivit sämre i samband med förändringarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Njäe, du pratar om onödigt smala respektive breda kolumner och reklamblaffor.

Det upplever jag inget problem med.

EDIT: Jag ser för övrigt inte heller nån större layoutskillnad mellan "Visa nytt innehåll" och avdelningarna.

Reklam blafforna i sig har jag inget problem alls med, utan jag bortser från deras innehåll utan att behöva någon adblocker, men den senast tillkomna blaffan förfular som sagt forumet rejält - och det är lite synd, tycker jag.

Ingen skillnad? En så grundläggande sak som tabellfältens bredd borde väl vara samma genomgående...? Du säger ju själv att det blir hoppigt i "Visa nytt innehåll" eftersom ämnesraden blir radbruten - något som inte händer på andra ställen.

Visa nytt innehåll:

post-393-0-99520500-1318675418_thumb.jpg

Avdelningen Nyheter:

post-393-0-42983700-1318675450_thumb.jpg

Jag vill nog påstå att det är en ganska rejäl skillnad där, eller...? 😉

Tycker inte att man ska behöva köra med adblocker för att forumet ska se vettigt ut. Då försvinner dessutom all mening med reklamen, eftersom ingen kommer att se den och risken är att annonsörerna försvinner så att finansieringen blir för dålig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man går in på en forumavdelning så ser det mer normalt ut, men klicka på "Visa nytt innehåll", så blir det som på bilden jag bifogade - extremt störigt.

Inte för mig, precis som jag skrev i inlägget du citerade.

Jag kör FF7 och AdBlockerPlus...inga problem alls.

Ja - min pyttiga skärm med 2560*1440 pixlar är ju alldeles för liten... 😉 Det är klart, att om jag drar ut browserfönstret över typ 2/3 av skärmen så börjar ämnes-kolumnen bli lagom bred, ungefär som den är när man går in på forumavdelningarna och bara låter fönstret vara kring halva skärmbredden, men min poäng är att det borde vara samma layout i tabellen på båda ställena. Som det ser ut nu så är det skitfult.

Så din irritation beror på att du inte kan sitta med ett förminskat browserfönster på skärmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för mig, precis som jag skrev i inlägget du citerade.

Jag kör FF7 och AdBlockerPlus...inga problem alls.

Som sagt, så tycker jag inte att man ska behöva köra med en adblocker för att forumet ska se ok ut i grunden - och jag får som sagt samma utseende i både IE, Firefox och Chrome.

Så din irritation beror på att du inte kan sitta med ett förminskat browserfönster på skärmen?

Hade jag haft en 17"-skärm så hade jag inte kunnat välja, eller hur...? 😉

Jag vill inte behöva fylla hela skärmen med ett forum. Det är liksom inte därför jag har skaffat en så stor skärm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så tycker jag inte att man ska behöva köra med en adblocker för att forumet ska se ok ut i grunden - och jag får som sagt samma utseende i både IE, Firefox och Chrome.

Acceptera verkligheten, skippa principen i detta fallet och installera AdBlocker...

Hade jag haft en 17"-skärm så hade jag inte kunnat välja, eller hur...? 😉

Det är väl rätt många 17" skärmar som kommer med 1600 pixlars upplösning på bredden idag så det borde väl inte bli ett större problem...särskilt inte med AdBlocker.

Jag vill inte behöva fylla hela skärmen med ett forum. Det är liksom inte därför jag har skaffat en så stor skärm...

Alt-tabba eller maximera...vad är problemet egentligen?

Den här tråden är definitionen av I-landsproblem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Acceptera verkligheten, skippa principen i detta fallet och installera AdBlocker...

Jag har svårt att tänka mig att ledningen vill att alla ska installera adblocker för att få tillbaks ett snyggt forum. Då blir ju annonserna meningslösa till slut och utan annonsvisningar så försvinner till slut finansieringen av forumet. Det är därför jag fortsätter argumentera MOT att behöva köra med adblocker.

Det är väl rätt många 17" skärmar som kommer med 1600 pixlars upplösning på bredden idag så det borde väl inte bli ett större problem...särskilt inte med AdBlocker.

De flesta 17"-skärmar har 1280*1024 pixlar, så det är ett dåligt argument - men det spelar egentligen ingen roll i diskussionen. Att det förekommer vissa skärmar med högre upplösning gör ingen skillnad på grundproblemet.

Alt-tabba eller maximera...vad är problemet egentligen?

Den här tråden är definitionen av I-landsproblem...

Visst kan man se allting som "dagens i-landsproblem" om man vill, för att försöka bagatellisera och förlöjliga sådant som man själv inte ser som ett problem - men när forumet har haft en mycket välfungerande layout tidigare och plötsligt ändras och det blir mycket sämre på vissa bitar, så tycker jag att användare av forumet är i sin fulla rätt att klaga på de delar som har blivit sämre, så att ledningen uppmärksammas på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta 17"-skärmar har 1280*1024 pixlar, så det är ett dåligt argument

Sitter man med en 17" skärm till sin stationära dator i dagens läge får man skylla sig själv, många websidor designas med tanke på större skärmar och högre upplösning.

Mitt exempel på 17" skärm hänvisas till bärbara datorer så det argumentet håller.

Visst kan man se allting som "dagens i-landsproblem" om man vill, för att försöka bagatellisera och förlöjliga sådant som man själv inte ser som ett problem - men när forumet har haft en mycket välfungerande layout tidigare och plötsligt ändras och det blir mycket sämre på vissa bitar, så tycker jag att användare av forumet är i sin fulla rätt att klaga på de delar som har blivit sämre, så att ledningen uppmärksammas på det.

Visst har man rätt att klaga på saker och ting men man får också vara beredd på kritik från andra.

Och, ja, jag tycker ditt klagomål mot just detta är löjligt, särskilt när det finns lösningar på "problemet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara du Claes som tycker att det här är ett problem. Det funkar för oss andra.

Vad grundar du det på? Bara för att inte alla öppet klagar betyder inte det att det fungerar bra för alla. Jag tycker Claes gör rätt som lyfter upp frågan, att lindra symptomet med en Adblocker är knappast samma sak som att lösa problemet enligt mig...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara du Claes som tycker att det här är ett problem. Det funkar för oss andra.

Nej. Det är inte bara Claes som tycker att det är ett problem.

Jag som ibland lånar sambons 13" MBP när jag inte vill kuska runt på min egen 15", tycker att det är värdelöst.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man med en 17" skärm till sin stationära dator i dagens läge får man skylla sig själv, många websidor designas med tanke på större skärmar och högre upplösning.

Mitt exempel på 17" skärm hänvisas till bärbara datorer så det argumentet håller.

Nej. Om man tycker att det funkar bra med en 17"-skärm till allt annat man gör, så kvittar det om du tycker att man får skylla sig själv. Då är det ju bara detta forumet som det blir kasst med. Sitter man med två 17"-skärmar, som jag gjorde innan jag skaffade min 27", så blir det inte heller något vidare - för om man behöver förstora forumet till större bredd än på en skärm, så börjar det verkligen bli hemskt utseende på det.

Visst har man rätt att klaga på saker och ting men man får också vara beredd på kritik från andra.

...och med den inställningen kan man se ditt behov av att kritisera mina inlägg som "dagens i-landsproblem" också, eller hur...? 😉

Och, ja, jag tycker ditt klagomål mot just detta är löjligt, särskilt när det finns lösningar på "problemet".

Det är ingen lösning med adblock - utan en nödlösning. En lösning är att göra grundlayouten så att det ser vettigt ut utan tillägg i browsern. Det är som jag har upprepat flera gånger inte reklamen i sig jag kritiserar, utan sättet som det pajar forumlayouten efter att layouten tidigare har varit mycket bra under mycket lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nej. Det är inte bara Claes som tycker att det är ett problem.

Jag som ibland lånar sambons 13" MBP när jag inte vill kuska runt på min egen 15", tycker att det är värdelöst.

Jag använder adblocker och det funkar perfekt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Om man tycker att det funkar bra med en 17"-skärm till allt annat man gör, så kvittar det om du tycker att man får skylla sig själv. Då är det ju bara detta forumet som det blir kasst med. Sitter man med två 17"-skärmar, som jag gjorde innan jag skaffade min 27", så blir det inte heller något vidare - för om man behöver förstora forumet till större bredd än på en skärm, så börjar det verkligen bli hemskt utseende på det.

Om allt man gör framför datorn funkar med en 17" skärm med upplösning 1280x1024 kanske man inte gör så mycket framför datorn...kan jag känna, men nu var jag nog bara elak. 😉

...och med den inställningen kan man se ditt behov av att kritisera mina inlägg som "dagens i-landsproblem" också, eller hur...? 😉

Visst kan man se allting som "dagens i-landsproblem" om man vill

😉

Det är ingen lösning med adblock - utan en nödlösning.

På vilket sätt är AdBlock en nödlösning?

Den har fungerat för mig i ett antal år nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är AdBlock en nödlösning?

Den har fungerat för mig i ett antal år nu.

Tycker du verkligen inte att det är en nödlösning i detta fallet, när formet ser gräsligt ut med en standardbrowser? Det är ju ungefär som att tycka att kontaktspray inte är en nödlösning för utslitna potentiometrar eller att gaffatejp är en bra lösning för reparation av avgasrör, typ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade nu adblocker men det löser ju inte problemet

rubriken är fortfarande ihoptryckt och det blir svårläst och även jag tycker det ser extremt fult ut

fast det är klart om man heter Frekvensspektrumanalysator(inget ont menat) så tycker man kanske det är ok;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Hade jag haft en 17"-skärm så hade jag inte kunnat välja, eller hur...? 😉

Jag vill inte behöva fylla hela skärmen med ett forum. Det är liksom inte därför jag har skaffat en så stor skärm...

Här ska du få ett tips Claes: Ctrl++

Sedan drar du listen i nederkant åt vänster så ska du se att spalten till höger försvinner.

🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du verkligen inte att det är en nödlösning i detta fallet, när formet ser gräsligt ut med en standardbrowser? Det är ju ungefär som att tycka att kontaktspray inte är en nödlösning för utslitna potentiometrar eller att gaffatejp är en bra lösning för reparation av avgasrör, typ... 😉

En nödlösning är en tillfällig lösning tills man fixat det ordentligt.

För mig fungerar AdBlockPlus hela tiden och det perfekt.

Det är inte en nödlösning utan en lösning på problemet.

Lite OT: Vad är en standardbrowser? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade nu adblocker men det löser ju inte problemet

rubriken är fortfarande ihoptryckt och det blir svårläst och även jag tycker det ser extremt fult ut

fast det är klart om man heter Frekvensspektrumanalysator(inget ont menat) så tycker man kanske det är ok;)

Jag går all-in på att Frekvensspektrumanalysator hanterar sin adblocker bättre än du hanterar din...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...