Jump to content
Annons

Ersätta mitt ESI Juli@


dj christian

Recommended Posts

Finns det verkligen någon ersättare till mitt ESI Juli@? Jag inköpte kortet 2005 och än tycker jag det inte finns någon självklar ersättare till kortet och då pratar jag inte om något som nödvändigt måste ha något pci-interface. Mitt Juli@ låter väldigt bra i mina öron tillsammans med mina ADAM A8X (som är relativt nya högtalare) men har utvecklingen gått så långt sedan ljudkortet lanserades att det verkligen är någon idé o kolla runt lite efter en värdigt ersättare om man nu är beredd och lägga ut max 5000kr?

Blir lite irriterad av tanken att man på MAC-sidan har Apogees ljudkort som ett något mer eller mindre självklart val om man inte vill lägga ut alltför mycket pengar men däremot verkar det inte finnas någon motsvarighet på pc-sidan.

Några tips!?

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ljudmässigt kommer du sannolikt inte uppleva någon dramatisk skillnad mellan ett nytt ljudkort och Julia. Är det nya funktioner som du är ute efter så gå på funktioner som du behöver och gillar. Alla ljudkort låter bra idag, i princip.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

men har utvecklingen gått så långt sedan ljudkortet lanserades att det verkligen är någon idé o kolla runt lite efter en värdigt ersättare
Nej. Prylar är alltid roligt, men har du inte behov av andra funktioner än du redan har (t ex ett portabelt interface, är tvunget att ha inbyggda mikpreamps eller ADAT-portar etc.) finns det inget skäl att byta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudmässigt kommer du sannolikt inte uppleva någon dramatisk skillnad mellan ett nytt ljudkort och Julia. Är det nya funktioner som du är ute efter så gå på funktioner som du behöver och gillar. Alla ljudkort låter bra idag, i princip.

Okej är inte direkt i behov av funktioner egentligen så jag får nog lägga ner tanken på att köpa nytt. 🙂

Nej. Prylar är alltid roligt, men har du inte behov av andra funktioner än du redan har (t ex ett portabelt interface, är tvunget att ha inbyggda mikpreamps eller ADAT-portar etc.) finns det inget skäl att byta.

Ja likt det förra svaret så är jag inte behov av nya funktioner men är d/a ljudkretsen på Juli@ kortet tillräckligt bra i dagens läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

är d/a ljudkretsen på Juli@ kortet tillräckligt bra i dagens läge?
Jag lovar att DAC:en inte är den svagaste länken i din setup. 🙂

Förresten, har du kopplat monitorerna direkt på ljudkortet eller styr du volymen en monitorkontroller/passiv volymkontroll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar att DAC:en inte är den svagaste länken i din setup. 🙂

Förresten, har du kopplat monitorerna direkt på ljudkortet eller styr du volymen en monitorkontroller/passiv volymkontroll?

Kopplat direkt till ljudkortet med balanserade kablar. Jag hoppas det inte finns någon svag länk på vägen?

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...