Jump to content
Annons

Ipad 2 + Apogee Jam - mick


BGGuitar

Recommended Posts

Hejsan, har inte varit inne på forumet på länge. Jag sökte på ämnet, men såg inget så jag frågar själv.

Häromdagen fick jag en IPad 2. Tänkte att då får jag skaffa Garageband så kan jag kanske spela in på Ipaden.

Hade läst om IRig och Apogee Jam för att koppla in Gitarr. Apogee Jam skulle ha bäst kvalitet läste jag.

Åkte till musikaffären och kollade på IRig, Apogee Jam och IRig mic. Jag frågade om man kunde koppla en mick i Apogee Jam, men de sa att det inte gick, bara gitarr.

Jag köpte Apogee Jam och tänkte att jag kan vänta lite med IRig Mic tills jag vet mer.

Fungerade bra att spela in gitarr i Garageband med Apogee Jam tyckte jag. Sen kunde jag inte låta bli att testa en mick i alla fall.

Kopplade in en vanlig mick i min preamp (LR Baggs Para DI) för att få tillräcklig signal. Kopplade in i Apogee Jam och valde mikrofon inspelning i Garageband. Jag tyckte att det lät helt ok! Så det verkar inte som jag behöver någon IRig mic. Har någon annan testat? Vad tycker ni?

Jag fick höja gain i Apogee Jam när jag använde mick, men ljudet lät helt naturligt tyckte jag.

Mvh Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du bara vill göra monoinspelningar verkar produkterna ok. Om du vill spela in i stereo, eller t o m fyra kanaler samtidigt så finns MultiTrack DAW från Harmonicdog.

Jag använder den billigaste 75kr varianten som ger mig upp till 8 stereospår att klippa och klistra i. Men upp till 24 stereokanaler är möjligt om man betalar mer.

Om man planerar att finlira på dator efterråt verkar 8 kanalersvarianten räcka då det går även att exportera oanvända tagningar. Då får man obegränsat antal kanalers inspelning. Men då är det bäst att spela in från tidpunkten noll så slasktagningarna enkelt kan läggas in i ett dator-DAW.

Om du går till deras hemsida så diskuteras vilka ljudkort som funkar till IPAD för 4-kanalers inspelning.

Jag kör med en Ipod Touch och "Monsters" nedan är inspelat med Multitrack Daw.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Jag är nöjd med mono inspelningar för stunden. Jag har "riktig" studio utrustning kopplad till min PC, så jag tänkte mest använda IPaden för skojs skull eller när man är ute och reser.

Men jag ska kolla på MultiTrack DAW, den var ju inte dyr heller.

Om jag förstod det rätt så måste man ha en Apogee ONE om man ska kunna spela in flera spår samtidigt?

Alla andra interface ser ut att vara mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee håller ju på med en ren stormembransmikrofon också som du pluggar rakt in i din iPad, iPhone eller Mac. http://www.apogeedigital.com/products/mic.php

Men den har inte kommit än...

Själv valde jag att köra med en USB-mikrofon då jag sällan spelar in elgitarr när jag reser utan mer vad som finns akustiskt runt omkring. Det blir ju mer en demo att arbeta vidare på när man kommer hem.

Så då kör jag Camera Connection Kit tillsammans med en Blue Snowball http://www.bluemic.com/snowball/ och det funkar fint.

Sen snackar ju Erik dP om stereo och det är ju något annat då han kör in typ hela bandet och 4-kanals lösningen. Det är fräckt och visar ju hur mycket en iPad kan göra egentligen. Vi får se när det kommer mer dedikerade lösningar för vi kör mycket med det idag är ju entusiaster som hittar lösningar med produkter som de inte är tänkta för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv valde jag att köra med en USB-mikrofon då jag sällan spelar in elgitarr när jag reser utan mer vad som finns akustiskt runt omkring. Det blir ju mer en demo att arbeta vidare på när man kommer hem.

Så då kör jag Camera Connection Kit tillsammans med en Blue Snowball http://www.bluemic.com/snowball/ och det funkar fint.

Jag läste om det på nätet, fast då stod det att man måste koppla genom en sk. powered USB hub för att få tillräckligt med ström.

Då tyckte jag att det blev för mycket prylar. Räcker det med bara Camera Connection Kit?

Ser på deras sida att det kräver viss nivå på OS, jag kanske har sett gamla instruktioner.

Eftersom min IPad 2 är ny så borde det ju fungera med bara Camera Connection Kit 🙂

Redigerat av BGGuitar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste om det på nätet, fast då stod det att man måste koppla genom en sk. powered USB hub för att få tillräckligt med ström.

Då tyckte jag att det blev för mycket prylar. Räcker det med bara Camera Connection Kit?

Ser på deras sida att det kräver viss nivå på OS, jag kanske har sett gamla instruktioner.

Eftersom min IPad 2 är ny så borde det ju fungera med bara Camera Connection Kit 🙂

Jag använder ingen hub för min Blue Snowball.

Det finns flera mickar som funkar bra med Camera Connection Kit. Googla!

Jag testade dock med ett gammalt USB-ljudkort men då fick jag har USB-hubb. Men det går ju lite emot idén med en iPad tycker jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...