Jump to content
Annons

Windows 7 OEM till Retail


JohanElfstrom

Recommended Posts

Annons

Det borde funka. Med XP har det funkat hur bra som helst.

Att få tag på precis samma modell av moderkort ett halvår efter att datorn är byggd, är oftast helt omöjligt - så om det inte går att byta till annat moderkort när det går sönder, borde det bli ett solklart fall för KO eftersom man ju har betalat för en licens att kunna använda operativet på den datorn. Det är ju samma dator så länge det sitter i sama skal, typ - eftersom man ska sätta klisterlappen med licensnumret utanpå skalet.

Tidigare har det varit så (vet inte om det har ändrats på senare tid), att M$ har sparat aktiveringarna i 3 månader, så om återaktivering av en licens inte sker oftare än så, så borde det inte behöva bli några problem med den automatiska aktiveringen...

Link to comment
Dela på andra sajter

KO lär inte hjälpa då Microsoft uppenbarligen valt att låsa OEM till just moderkortet. Men kollade lite trådar hos Microsoft om detta och tydligen om man ringer deras aktiveringstjänst så går dom med på att aktivera även om du bytt moderkort. Fast bökigt är det förstås 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

KO lär inte hjälpa då Microsoft uppenbarligen valt att låsa OEM till just moderkortet.

Det är ju detta som är så sjukt , då moderkortet kan gå sönder veckan efter/dag efter ,och garantin gäller bara för moderkortet . Även om man skulle köpa samma moderkort, så hjälper inte detta för chipet har olika nr, mao skulle man först behöva samma moderkort och sen lödda över chipet från det gammla moderkortet för att kunna sätta detta på det nya.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

KO lär inte hjälpa då Microsoft uppenbarligen valt att låsa OEM till just moderkortet. Men kollade lite trådar hos Microsoft om detta och tydligen om man ringer deras aktiveringstjänst så går dom med på att aktivera även om du bytt moderkort. Fast bökigt är det förstås 🤪

...men då är det ju precis som det alltid har fungerat tidigare också; Om den automatiska aktiveringen inte funkar, så får man ringa upp dem och tala om att man har varit tvungen att byta moderkort för att det gick sönder.

Man ska dock se till att bygga ihop maskinen innan det blir för sent på kvällen - för annars finns det ingen bemanning där... Jag har själv gjort det misstaget en gång, så jag fick snopet vänta till nästa dag med att få igång datorn igen. Senare fick jag reda på att man också kan ringa till deras nummer i USA, där det finns bemanning dygnet runt, men då var det så dags... 😉

Om det ändå skulle bli trassel så anser jag definitivt att det är ett fall för KO, eftersom ingen tillverkare kan garantera att precis samma moderkort kommer att finnas i flera år (en dator brukar vara någorlunda ok i sådär 3 år eller något ditåt, men den kan ju gå sönder under tiden...) - och man har köpt sin Windows-licens för att kunna använda i den aktuella datorn, inte bara för en specifik komponent i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt det brukar funka med XP, men egentligen så är OEM-licensen låst till datorn. Byter du dator (där moderkort får anses vara en rätt så central del) så får du fixa nya licens. Så är det (den STORA nackdelen med OEM-licenser).

Sen om du ringer och Microsoft släpper igenom det så var bara glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om man kanske har en Win XP licens så går ju även den att uppgradera till Win 7 så det kan nog vara en bra idé att i största möjliga mån undvika OEM. Priset för en uppgradering ligger lite under 1000 lappen om jag inte minns fel och en OEM är väl inte så väldigt mycket billigare. Man behöver inte ens göra den traditionella uppgraderingen utan det går att installera även med en uppgraderings skiva som en ren ny version och även auktorisera den om man googlar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kanske har en Win XP licens så går ju även den att uppgradera till Win 7 så det kan nog vara en bra idé att i största möjliga mån undvika OEM. Priset för en uppgradering ligger lite under 1000 lappen om jag inte minns fel och en OEM är väl inte så väldigt mycket billigare. Man behöver inte ens göra den traditionella uppgraderingen utan det går att installera även med en uppgraderings skiva som en ren ny version och även auktorisera den om man googlar lite.

Går det verkligen? Jag har bara hittat uppgraderingar från Vista till W7 - men inga från XP...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

okej! tack för alla svar, men det blev så att jag ringde microsoft och flyttade OEM licencen till nya moderkortet, så det blev väl en nödlösning antar jag!

men svaret på frågan är hur som helst nej... enligt microsoft så kan man inte köpa ett uppgraderingspaket för att låsa upp en OEM licens. Men det var inga problem att få dem att flytta den till ett annat moderkort i alla fall.

EDIT: freddy hade rätt, det är bara att ringa deras automatiska telefon så flyttas OEM licensen till det nya moderkortet

Redigerat av JohanElfstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...