Jump to content
Annons

Högerfattad mandolin > Vänsterfattad


Taus

Recommended Posts

Har spelat på en högerfattad mandolin (dropformad) ett tag nu och inser att det är rättså kul. Känner att jag behöver ett mindre instrument när jag vilar från de andra. Problemet är ju som vanligt för mig att jag är vänsterhänt! Jag är ju van vid att gå in i en musikaffär och inte kunna känna på tex gitarrer "på riktigt"

Men härom veckan så var jag inne på 4Sound för att strosa runt lite och tänkte att jag kanske skulle fråga vad dem tog för beställa hem en mandolin till mig. Fick som vanligt svaret att det skulle vara för dyrt och att det bara var att "vända på stallet" på en höger :S

Efter att ha kollat lite på nätet och hittat sidor som säljer riktigt fina vänsterfattade mandoliner för en mindre förmögenhet så tänkte att kanske man ska ge sig på att fixa om en höger variant. Men om jag ska göra det så är det ju lite som ska klaffa. Till exempel så ska ju stall/stallben (Samma sak på mandolin?), sadel och eventuellt plektrumskydd vändas.

Finns det någon här som har någon erfarenhet utav detta och FINNS det några fler vänsterhänta musiker här på forumet?

Tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svar. Jo det vara så på vissa. Jag vill bara försäkra mig om detta innan jag går och köper en höger. Har dock hittat ett par hyffsat billiga lösningar via adirondackguitar.com. Dennis där kunde skicka den som gåva sa han. Återstår bara att slåss mot beslutångesten nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

borde ju bara vara att ändra stall och sadel. kanske du kan hitta nån begagnad att testa på.

har du kollat southpaw guitars i usa? de säljer bara vänster gitarrer!

http://www.southpawguitars.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...