Jump to content
Annons

Ge ut cd, vilken stil är bäst för framtiden?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jaha jaja! Himla du med "ögonen"...

Vilken är din egen erfarenhet av att trycka upp och i försäljningssyfte ge ut egenproducerad CD-Audio på "egen label"? Har du gått med vinst? OCH - har det varit bra ur marknadsföringssynpunkt jämfört med de nyare teknikerna? OCH - har du lyckats sälja slut på hela lagret?

Nä, just det!

En "Weekend i Oslo" istället för ekonomisk förlust, undermålig marknadsföring, sitta på ett lager som bara dammar?

Jag tar Oslo-resan anytime!

Det ÄR passé att som privatperson ge ut CD-skivor.

Tror jag inte alls. Det nya nu är att man kan sälja via reklam på Facebook. Reklam som inte kostar ett öre... Dessutom är mina låtar så bra att de går att sälja. Jag var nyss med på en ideell psalm-cd som såldes för 100 kr för att stödja hemlösa här i trakten, det var Svenska Kyrkan som sålde genom mackar, studieförbund mm här i Söderhamn. Vi tryckte 1000 ex först, de såldes på nån vecka, sen trycktes 1000 till upp som även de snart var sålda.

Och Oslo? När det finns Ljusne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här verkar ju jäkla vettigt att sälja själv, bättre än de förbannade plastaskarna som halkar i golvet och spricker första dan. Och bättre att läsa på än att pilla ut ett litet vikt papper ur den spräckta plastasken, ett litet tunt papper som antingen går sönder när man ska dra ur det ur plastasken, eller också tappar man bort det så fort man tittat lite på det. Pappasken är ju helt enkelt mycket bättre. Som ett litet LP-konvolut! En flik kan man kosta på sig så det blir lite som en bok att öppna med plats för lite bilder o text. Gör jag 300 st behöver jag bara sälja ca 40 - 50 st för att få igen pengarna, beroende på moms och annat, tull kanske...

Gör jag bara 150 ex kan jag ge ut både en cd med de svenska låtarna samt 150 till av bluesplattan. Slipper välja vad jag ska ge ut... Skulle jag sälja slut finns det fler att köpa.

Brända med bläckstråletryck:

http://www.basementa...hp?id_product=7

De har även pressade cd i pappficka. Verkar mkt trevligare än de plastaskar jag svurit ve och förbannelse över många ggr. Tänk när det är dubbel-cd med en liten extra jävla extratunn "dörr" inuti. Hur många sekunder tar det innan skiten är trasigt? Leve pappen!

http://www.basementa...p?id_product=14

Hipp papp hurra!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag inte alls. Det nya nu är att man kan sälja via reklam på Facebook. Reklam som inte kostar ett öre... Dessutom är mina låtar så bra att de går att sälja. Jag var nyss med på en ideell psalm-cd som såldes för 100 kr för att stödja hemlösa här i trakten, det var Svenska Kyrkan som sålde genom mackar, studieförbund mm här i Söderhamn. Vi tryckte 1000 ex först, de såldes på nån vecka, sen trycktes 1000 till upp som även de snart var sålda.

Och Oslo? När det finns Ljusne?

😉

Ja, och det beror också mycket på vilken åldersgrupp vi pratar om, ifall man köper fysisk cd eller laddar ned i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här verkar ju jäkla vettigt att sälja själv, bättre än de förbannade plastaskarna som halkar i golvet och spricker första dan. Och bättre att läsa på än att pilla ut ett litet vikt papper ur den spräckta plastasken, ett litet tunt papper som antingen går sönder när man ska dra ur det ur plastasken, eller också tappar man bort det så fort man tittat lite på det. Pappasken är ju helt enkelt mycket bättre. Som ett litet LP-konvolut! En flik kan man kosta på sig så det blir lite som en bok att öppna med plats för lite bilder o text. Gör jag 300 st behöver jag bara sälja ca 40 - 50 st för att få igen pengarna, beroende på moms och annat, tull kanske...

Gör jag bara 150 ex kan jag ge ut både en cd med de svenska låtarna samt 150 till av bluesplattan. Slipper välja vad jag ska ge ut... Skulle jag sälja slut finns det fler att köpa.

Brända med bläckstråletryck:

http://www.basementa...hp?id_product=7

De har även pressade cd i pappficka. Verkar mkt trevligare än de plastaskar jag svurit ve och förbannelse över många ggr. Tänk när det är dubbel-cd med en liten extra jävla extratunn "dörr" inuti. Hur många sekunder tar det innan skiten är trasigt? Leve pappen!

http://www.basementa...p?id_product=14

Hipp papp hurra!

Det var du som var HELT inne på pappficka istället för plastaskar i en annan tråd va?! Ja, då tycker jag du ska köra på det!

Moms 25% och tullavgift 3.5% tillkommer väl på de där priserna? Men det blir snyggt med sån pappficka och man kan ju få plats med

en hel del information!

Pressade cd behåller informationen längre än brända cd.

Pressade cd känns mer på riktigt, enligt konsumenterna.

Pressade cd tas in av Grammofonarkivet, Sveriges Radio och kan sedan önskas av folk i dylika program.

Pressade cd tas lättare in av en hel del fysiska butiker för försäljning, jämfört med hur de ser på brända cd.

Brända cd blir billigare.

Brända cd kan vara ett alternativ om du inte vet hur mycket du kommer att sälja och vill undvika större förlust.

Plus en matnyttig länk:

Skivproducent

☺️

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha jaja! Himla du med "ögonen"...

Vilken är din egen erfarenhet av att trycka upp och i försäljningssyfte ge ut egenproducerad CD-Audio på "egen label"? Har du gått med vinst? OCH - har det varit bra ur marknadsföringssynpunkt jämfört med de nyare teknikerna? OCH - har du lyckats sälja slut på hela lagret?

Nä, just det!

En "Weekend i Oslo" istället för ekonomisk förlust, undermålig marknadsföring, sitta på ett lager som bara dammar?

Jag tar Oslo-resan anytime!

Det ÄR passé att som privatperson ge ut CD-skivor.

Du har en lustig förmåga att svara på dina egna frågor.

Återstår att se, det är mitt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En flik kan man kosta på sig så det blir lite som en bok att öppna med plats för lite bilder o text. Gör jag 300 st behöver jag bara sälja ca 40 - 50 st för att få igen pengarna, beroende på moms och annat, tull kanske...

Gör jag bara 150 ex kan jag ge ut både en cd med de svenska låtarna samt 150 till av bluesplattan. Slipper välja vad jag ska ge ut... Skulle jag sälja slut finns det fler att köpa.

Hipp papp hurra!

Låt säga att du bestämmer dig för pressad/tryckt cd hos dem du länkade till. 7116 kr kostar 500 st inkl allt. Jag tror du slipper n©b-avgiften på runt 4500 kr (styrs av fsg-pris på skivan), förutsatt att det är dina egna låtar och/eller dina gruppmedlemmars.

Säljer du 150 cd av dessa 500, till priset 100 kr styck?

Du får då in 15000 kr, vilket täcker vad cd-produkten i bluesgenren kostat och kan satsa samma summa, 7116 kr på pop-plattan.

**********************

Ett annat alternativ är att själv bränna cd-r-variant av skivan och peta med egenutskriven trycksak allteftersom den efterfrågas/beställs. Då slipper du "oroa dig" för att ha ett lager av skivan som kostat och kostar.

Nackdelen är att få det snyggt med pappficka då... det får väl bli klisterlapp i så fall!? Inte lika kul.

Om nu pappficka är så viktigt.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en lustig förmåga att svara på dina egna frågor.

Återstår att se, det är mitt svar.

Goes by the name of retorisk fråga.

Inget återstår att se. Att som privatperson trycka upp och i försäljningssyfte ge ut egenproducerad CD-Audio på "egen label" är inte bara passé, det har i stort sett aldrig lönat sig. (Men som jag sa ovan, har man inga problem med olönsamhet, vad gäller både ekonomi och marknadsföring, så är det bara att tuta och köra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Ja, och det beror också mycket på vilken åldersgrupp vi pratar om, ifall man köper fysisk cd eller laddar ned i första hand.

De äldre vill helt klart ha riktiga skivor. Sen kanske det är så som jag tror att det är lättare att sälja cd här i min hemtrakt, Ljusne; litet industrisamhälle, och Söderhamn; liten småstad, där alla mer eller mindre känner varann. Hyr vi den gamla vackra Teatern drar vi drygt 100 pers en vardag och kan då sälja nästan lika många cd på samma kväll.

Så SR´s skivarkiv tar inte in kopierade CD, bara pressade? Lite synd.

Undrar om ev köpare tycker det verkar sopigt med kopierade cd? Om det är snyggt bläckstråletryck på dem skulle inte jag tänka på det. Det är sargigt att man är så j-a fattig. Snacka om att jag redan gjort av med pengar på ljudprylar sista åren. Fast kul är det. Mycket roligare än att glo på TV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om ev köpare tycker det verkar sopigt med kopierade cd? Om det är snyggt bläckstråletryck på dem skulle inte jag tänka på det.

De som köper CD från "privat label" är oftast vänner/grannar/familj som i första hand köper skivan för att visa sitt stöd, även om du så hade kört joddlar-låtar på hela skivan. Här spelar det ringa roll om du har "bränt" och designat själv; är det snyggt gjort kan du dock ta betalt utan att skämmas – lägre pris dessutom än om du hade sålt CD-Audio, och ändå tjäna en liten slant (åtminstone för arbetet plus materialet).

Debatt har säkert en och annan nyttig info att komma med. Kom bara ihåg att han har varit i färd med att trycka "sin platta" i – hur länge är de nu, debatt? – tre år, typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

De som köper CD från "privat label" är oftast vänner/grannar/familj som i första hand köper skivan för att visa sitt stöd, även om du så hade kört joddlar-låtar på hela skivan. Här spelar det ringa roll om du har "bränt" och designat själv; är det snyggt gjort kan du dock ta betalt utan att skämmas lägre pris dessutom än om du hade sålt CD-Audio, och ändå tjäna en liten slant (åtminstone för arbetet plus materialet).

Valle, f-n trot men jag tror du har (delvis rätt!).

Dock, eftersom Nilsson spelar live så har han en kundgrupp framför sig som garanterat vet VEM/VAD det är dom köper (vilket annars är ett av problemen för "hempulare", oavsett hur djävla bra/dåligt/fint/fult det hela är).

Jag har själv köpt ett stort antal skivor vid konserter (och en hel del har jag sen aldrig lyssnat på 😊 ).

Men, om man spånar vidare lite på detta. Det finns massor med små/sunkiga vinyl/CD-butiker där ute i landet. De drivs knappast för att ägaren tjänar speciellt mycket pengar utan hankar nog sig fram (min fördommar kommer nu) på bidrag och diverse fusk (moms, arbetsgivaravgifter mm mm).

De här butikerna säljer i huvudsak begagnat och det mesta är "billigt" (de brukar även ha några "samlingsskivor som är något dyrare).

Anyhow, vad jag vill komma fram till är:

OM det finns folk som vill jobba med detta och om det finns folk som handlar i dessa butiker, borde det inte då även finnas utrymme för att i dessa butiker sälja "lokal musik från hempulare/osignade lokala band" (!BILLIGT!)?

Det skulle då finnas en hylla med billig "lokalproducerat" (lokalproducerat ligger ju i tiden 😛 ). När jag skriver BILLIGT menar jag max 50:- (ex. 20 till bandet, 30 till butiken).

F-n vad flummigt det blev nu. Måste jobba istället...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

....

Pressade cd tas in av Grammofonarkivet, Sveriges Radio och kan sedan önskas av folk i dylika program...

Hm, stämmer detta? Utan att veta något om saken så antar jag att sådant går via ncb, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, stämmer detta? Utan att veta något om saken så antar jag att sådant går via ncb, eller?

1995 gav vi ut en cd; "GUITAR 66 Windjammer", av den skickade jag två ex till SR. När jag långt senare valdes till sommarpratare och var i radiohuset fick jag gå på rundtur, bla nere i det gigantiska skivarkivet, världens största, och kunde med egna ögon se skivan där på en hylla. De har även spelat den några ggr, så jag fått nån avräkning. Den cd´n har ncb-stämplar, vad det kostade och så kommer jag inte ihåg, men att hela summan för 1000 ex var hela 30.000 kr. Jag betalade en liten del själv och hade resten sponsat av ett företag. Folk vill fortfarande köpa den cd´n fast jag har slut på den.

Undrar vad skivarkivet säger om pappfodral? Kan det stå nåt på den smala ryggen? Det viktigaste på nåt vis är nog ändå att bli spelad i radio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pressade cd tas in av Grammofonarkivet, Sveriges Radio och kan sedan önskas av folk i dylika program.

Så SR´s skivarkiv tar inte in kopierade CD, bara pressade? Lite synd.

Hm, stämmer detta? Utan att veta något om saken så antar jag att sådant går via ncb, eller?

1995 gav vi ut en cd; "GUITAR 66 Windjammer", av den skickade jag två ex till SR. När jag långt senare valdes till sommarpratare och var i radiohuset fick jag gå på rundtur, bla nere i det gigantiska skivarkivet, världens största, och kunde med egna ögon se skivan där på en hylla. Undrar vad skivarkivet säger om pappfodral? Kan det stå nåt på den smala ryggen? Det viktigaste på nåt vis är nog ändå att bli spelad i radio...

Jag fick ett personligt brev av dem och de vill ha pressade cd pga att brända cdr inte klarar kraven på arkivering.

Man kan skicka in skivorna till dem själv.

Nu finns det inte så många önskeprogram i radion förvisso.

Det kostar ju inget att stå med i arkivet.

Pappersfodral som sådana säger de nog inte så mycket om, det viktiga är ju att

all information är med som ska stå. Lägg dem gärna i en plastwrap med limsträng som försluts.

Att ryggen är smal är enda minuset egentligen med såna där pappfickor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga ner allt detta jobb o pengar utan att ha möjlighet till radiospelande känns dåligt. Får nog satsa på dyrare pressade cd ändå, med pappficka. Tror pappfickan kan göra skivan lite udda o intressantare än plastaskarna. Ingen fler än jag som retar mig på plast som ramlar i fler och fler bitar? Ge mig fan på att plastasken som pajar för minsta lilla har en liten del i att folk inte vill ha cd-skivor längre.

Nu ska jag iväg o repa med Nilsson, Persson & Hammarlund. Ska höra vad de tror om en cd med blandat svenskt o engelsksjungen tunggung. Mina svenska låtar är ganska tunga de med. Att blanda så tror jag går hur bra som helst...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

själv tycker jag att pappkonvoluten man kan vika upp är dom snyggaste för cd

brukar hålla bra också

Liten_DigipakCDexJN.gif

tror dom kallas digipacks

Digipaks heter de, men de har en bricka (tray) i plast, vilket enligt GuitarNilsson är djävulens påfund.

Det som han är ute efter är en hård pappficka med ett utvik i ena sidan. Sådana kallas Digifiles (w one fold).

DIGIFILE one fold

Nackdelen med bägge dessa alternativ som jag ser det är att det inte finns plats för en booklet.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Efterssom flera här verkar intresserade av att köpa din CD så kanske du skulle kunna finansiera den genom förhandsbeställningar (signerade). Alternativt bränna en liten serie själv.

GuitarNilsson är med i STIM. Nackdelen med att bränna en liten serie själv först, det är att rätten till att slippa betala n©b-avgift för en upplaga ryker.

Låt säga att han gör 50 i cd-r. Sedan tar han de 5000 kronorna som de ger och satsar på en pressad cd, i 500 ex. Denna utgåva räknas då som den andra upplagan. För dessa måste han betala n©b-avgift på 4500 kr [om han tar 100 kr styck är det 9 kr i avgift/styck].

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man pappfodralen kan man ju, om man är mån om sina fans, skriva ut texter o lite annat på ett A4 som man själv viker och stoppar in i varje skiva. Och ha mestadels bilder på konvolutet.

NCB-avgiften, den får jag väl tillbaka om det är bara mina låtar?

Covers på tex Hendrix låtar kan vi ju spela in några och ha enbart på Soundcloud/Youtube. Tyvärr är det ju så att en cover på Red House eller Wind Cries Mary hittas av massor av youtube-letare jorden runt, men inte en jäkel letar efter min egen "Mirror Man" som vi började repa på igår. Men hittar de först Wind Cries Mary och gillar den så ser de kanske Mirror Man i listan bredvid på tex Youtube, och lyssnar och tycker den är bättre ändå. Då får vi lite draghjälp till våraa egna låtar av den gode Jimi där uppe i de sälla jaktmarkerna.

Edit: Den här plastcentrumgrejen på digipacks är npg inte alls så känslig som gångjärnen på de vanliga plastaskarna så det funkar nog bra. Men de är lite dyrare än de helt i papp tror jag. Och trycket blir ju inte lika snyggt med en plastplutt där...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man pappfodralen kan man ju, om man är mån om sina fans, skriva ut texter o lite annat på ett A4 som man själv viker och stoppar in i varje skiva. Och ha mestadels bilder på konvolutet.

NCB-avgiften, den får jag väl tillbaka om det är bara mina låtar?

ja när dom säljs får du den tillbaka

(egentligen ett jävla underligt system när man trycker själv)

det finns pappfodral med plats för booklet också - men då går väl priset upp förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes. Och så här kan de se ut - Calumet Cartons modell i ekologiskt brunt eller vitt - för den som pillar själv.

Men visst finns det även hos cd-presserierna. En ficka för skiva, en ficka för trycksak.

Vet inte om jag hittade dylika hos Basementality eller Mobineko dock.

[krångel med bild]

Man ser att ryggen inte är alltför tunn på Calumet Cartons modell, Illinois US.

Annars går det ju naturligtvis bra att göra som GuitarNilsson säger, stoppa in ett blad med text/texter i samma ficka som skivan ligger i.

ALLT... för likheten med en LP - man har ju en och annan sådan LP, med instoppat text-blad. Och den tanken är inte alls illa.

Jag läste förresten på två ställen att "pappficka med utvik är mest iögonfallande" och "förpackningen gör 50% för konsumenternas köpbeslut

vad avser skivor". För att dra det ännu längre i likheten med LP, så föreslår jag att det ska vara en liten tunn vit innerpåse med fönster till

cd-skivan också som den stoppas in i först. Och sedan kan man ju göra cd-"etiketten" sådan att den ser ut som en LP också, med spår och allt.

Blooooosss....

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man pappfodralen kan man ju, om man är mån om sina fans, skriva ut texter o lite annat på ett A4 som man själv viker och stoppar in i varje skiva. Och ha mestadels bilder på konvolutet.

NCB-avgiften, den får jag väl tillbaka om det är bara mina låtar?

Covers på tex Hendrix låtar kan vi ju spela in några och ha enbart på Soundcloud/Youtube. Tyvärr är det ju så att en cover på Red House eller Wind Cries Mary hittas av massor av youtube-letare jorden runt, men inte en jäkel letar efter min egen "Mirror Man" som vi började repa på igår. Men hittar de först Wind Cries Mary och gillar den så ser de kanske Mirror Man i listan bredvid på tex Youtube, och lyssnar och tycker den är bättre ändå. Då får vi lite draghjälp till våraa egna låtar av den gode Jimi där uppe i de sälla jaktmarkerna.

Edit: Den här plastcentrumgrejen på digipacks är npg inte alls så känslig som gångjärnen på de vanliga plastaskarna så det funkar nog bra. Men de är lite dyrare än de helt i papp tror jag. Och trycket blir ju inte lika snyggt med en plastplutt där...

Är det gångjärnen du har haft problem med. Jag minns att jag gjort sönder ett enda gångjärn en gång för några år sedan, men det var för att jag tappade asken i det stenhårda golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det gångjärnen du har haft problem med. Jag minns att jag gjort sönder ett enda gångjärn en gång för några år sedan, men det var för att jag tappade asken i det stenhårda golvet.

Ja gångjärnen går sönder först. Flera ggr har det hänt att den "inre dörren" på dubbel-cd har gått sönder trots mkt varsam behandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

NCB-avgiften, den får jag väl tillbaka om det är bara mina låtar?

Covers på tex Hendrix låtar kan vi ju spela in några och ha enbart på Soundcloud/Youtube. Tyvärr är det ju så att en cover på Red House eller Wind Cries Mary hittas av massor av youtube-letare jorden runt, men inte en jäkel letar efter min egen "Mirror Man" som vi började repa på igår.

Du behöver inte betala n©b-avgiften alls om det bara är dina egna låtar, eller dina och bandmedlemmarnas. Men det är annorlunda om du är soloartist - då får du pröjsa om någon inbjuden musiker skriver en liten del av en låt. Läs på stim/n©bs webbsida.

ja när dom säljs får du den tillbaka

(egentligen ett jävla underligt system när man trycker själv)

det finns pappfodral med plats för booklet också - men då går väl priset upp förstås

Får man tillbaka den från n©b, eller genom att man bakat in n©b-avgiften i cd-ns pris?

Calumet Carton, Illinois US, tar samma pris om det finns plats för booklet eller ej, men det är ju ett företag som säljer neutrala bara och inget cd-presseri...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förtydligande bara om ncb. Så fort en låt är verkanmäld hos Stim eller något annat sällskap så måste producenten (den som framställer fysiska exemplar) betala en mekanisk licens i förskott till ncb. Denna avgift fördelas sedan till respektive rättighetsinnehavare (förlag / kompositör / textförfattare). Avräkningen sker retroaktivt och Stim/ncb drar av runt 10 % för administrativa kostnader. De större skivbolagen har sk. enkelproducentavtal med ncb och betalar då retroaktivt på faktiskt försålda exemplar. Jag håller med Demonen att ncb borde ha detta system för alla eftersom det många gånger är svårt att förutbestämma försäljningspriset, vilket måste anges vid anmälan. Blir ju helfel om man bestämmer sig för att göra kampanjer , giveaways etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

De större skivbolagen har sk. enkelproducentavtal med ncb och betalar då retroaktivt på faktiskt försålda exemplar.

Wellness. Om man bestämmer sig att framställa on demand - vad gäller då? En och en...

Dvs. om man framställer allteftersom beställningar på ens skiva ploppar in, vad betalar man till n©b då och när, menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förtydligande bara om ncb. Så fort en låt är verkanmäld hos Stim eller något annat sällskap så måste producenten (den som framställer fysiska exemplar) betala en mekanisk licens i förskott till ncb. Denna avgift fördelas sedan till respektive rättighetsinnehavare (förlag / kompositör / textförfattare). Avräkningen sker retroaktivt och Stim/ncb drar av runt 10 % för administrativa kostnader.

Jag, som producent, STIM-medlem och kompositör förlorar alltså på det, eftersom jag helt själv betalar in alla slantarna avseende n©b-avgiften för cd-produktionen till n©b, men sedan så delas dessa pengar ut till samtliga medverkande komponerande musiker och sångare på skivan (rättighetsinnehavarna) - för alla dessa är med i STIM.

Vad surt.

😆

Verkar som om jag får kräva kompositörerna på n©b-avgifter med. Eller skriva alla som producent? 😕

[till ägg:] kaviar

Vet nån förresten hur det blir om en av alla de som medverkar och komponerar inte är med i STIM? Hur resonerar STIM/n©b då?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, som producent, STIM-medlem och kompositör förlorar alltså på det, eftersom jag helt själv betalar in alla slantarna avseende n©b-avgiften för cd-produktionen till n©b, men sedan så delas dessa pengar ut till samtliga medverkande komponerande musiker och sångare på skivan (rättighetsinnehavarna) - för alla dessa är med i STIM.

Vad surt.

😆

Verkar som om jag får kräva kompositörerna på n©b-avgifter med. Eller skriva alla som producent? 😕

[till ägg:] kaviar

Vet nån förresten hur det blir om en av alla de som medverkar och komponerar inte är med i STIM? Hur resonerar STIM/n©b då?

Det är alltså upphovsmännen (enl verkanmälan gjord till stim) till de inspelade låtarna som får ta del av NCBs utbetalning. Har man skrivit allt själv (och anmält verken till stim) får man tillbaks allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså upphovsmännen (enl verkanmälan gjord till stim) till de inspelade låtarna som får ta del av NCBs utbetalning. Har man skrivit allt själv (och anmält verken till stim) får man tillbaks allt.

Jo, det vet jag ju, men eftersom jag är ensam producent och bestämt att vi ska göra en cd, så är det jag som betalar in n©b-avgiften.

Får fundera på det... kanske att vi sätter oss allihop som producenter.

Annars blir det ju ett djävla krångel.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...