Jump to content
Annons

Hardtrance med lyssningsbehov..


Dansant?  

7 röster

  1. 1. Dansant?

    • Ja så in i hel**te
      0
    • Absolut
      1
    • Jodå
      1
    • Nja
      3
    • Nej du
      0
    • Absolut inte
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Foked op

ARTIST/GRUPP: the[PHL]sound

GENRE: Hardtrance

LÅTLÄNGD: ej klar

KOMPOSITÖR: Per-Henrik

PRODUCENT: Per-Henrik

EV. MEDVERKANDE: Röstsampling från en 666 låt.

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3@192

STORLEK: 4.3mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Låten

Efter ett tags frånvaro från musiken blev jag lite sugen och började pilla med denna komposition.

Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker om låten och mixningen, kul att få lite synpunkter innan jag gör den helt klar.

Den har nu ett abrupt slut, detta för att den ej är färdig.

Tack på förhand

// Per-Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Inte så pjåkigt.

Bassyntljudet som komer in vid 20 sek känns lite dominerande. Känns som att nivåerna är lite ojämna. Känns inte färdigmixat riktigt.

Krashcymballjudet dör väldigt snabbt. Men huvudet gungade lite.... 😉

Tack för kritik!

Ska hem och lyssna på bassynthen.

Det är inte färdigmixat än, men med såna här bra tips så hoppas jag att jag ska komma närmare en färdig mix 🙂

"Huvudet gungaade lite".. - härliga tider 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite hängmatta... Dvs. mycket bas och diskant men inte så fylligt däremellan.

Vad gäller låten och soundet är det rätt bra. Och dansant, såklart!

Ja det kan nog stämma med "hängmattan", jag ska försöka få till det, kanske öka ambientsynthen en aning i mellanregistret.

Tack för kritik!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara hardtrance så måste jag säga att det är rätt snällt 🙂

Skaffa en trasigare kagge, dista till basgången och ladda upp en hel del knastriga percussions för att få fram ett sjuhelsikes driv.

Vocal grejen kan du skippa också. Om du nu inte trashar den och använder den mer sparsamt, som att fylla ut fill's och likande, ge den lite mer eko också, och sänk den så den hamnar i mixen och inte ovanpå.

Leadet är inte heller det så hemskt spännande.

Överlag, så känns låten enformig, mest beroendo på att trummorna är så stela.

Lek vidare, våga ha sönder mer ljud. Var inte rädd ljuden kan inte slå tillbaks (om du nu inte lyckas skapa en härlig rundgång som tjuter sönder dina trumhinnor 😎 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

är lite inne på patriks linje.. lessen om jag är lite dålig på det där med konstruktiv kritik nu då.. 🙁

introt är det ballaste, tycker jag.. tro det eller ej.. jag lyssnar oftast inte på sånt här iofs, jag lyssnar gärna på klubbmusik, men då är det mer techno och liknande, det närmaste jag kommer det här normalt är astral projection och nån kompis eller så som gör liknande.. alltså, jag kanske inte är den mest idealiske kritikern.. 😎

jag skulle skippa den där röstsamplingen.. det låter.. ja, jag vet inte, lite oproffsigt kanske man kan säga, lite för mycket nittital. men om du vill behålla den, fixa den!! slakta den, ordentligt.. 😎 Men missförstå mig rätt, DEN samplingen innebär inte att du inte kan använda en annan röst. det kan nämligen göra med fördel i mina öron. o ja! kanske en kvinnlig röst om du kan lägga vantarna på en sån, som inte är så korthuggen.. 🙂

låten känns förutsägbar och den känns inte nyskapande.. detta är dock inte av ondo, det är ju fortfarande gött med feta leads och tunga basar på dansgolvet, så om du gör den mer kaxig så håller det absolut.. 🙂

men ljuden, typ leaden är ju sjysst. och basen fungerar. inte dåligt rent intrumentalmässigt.. och vad gäller den där crashen, alltså jag tycker det funkar, kanske lite längre, men den är inte fel ute.. men, de där hihatsen.. jag vet inte alltså, den där oh:n som ligger och hamrar.. byt ut den, eller dista den till ogienkännlighet..🙂 kanske ska du lyfta fram de där körerna eller padsen eller vad det nu är som ligger i bakgrunden? de är ju rätt sjyssta men de behöver inte va så "slappa" jag tycker du kunde dragit ner på attacken, eller heter det kanske upp? (lär mig aldrig 😎)

och gör det hela lite mer dansant genom att feta till trummorna, mer rytmik och kanske lite mer punsch i resten (inte bara i kicken) ...

lycka till! //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...