Jump to content
Annons

Billig mellanregister absortion bakom monitorer...


Martin

Recommended Posts

Annons

Det du behöver dämpa bakom högtalarna, är egentligen bas, eftersom basen börjar bli rundstrålande från omkring 500Hz och är i stort sett helt rundstrålande vid ca 100Hz (oavsett var basreflexrören sitter).

Med den bakgrunden så är det alltså bas som borde dämpas - men det beror lite på. Vad man vill komma åt med dämpningen av den väggen, är de frekvenser som kommer att interferera med direktljudet (SBIR). Ju längre bort från väggen högtalarna står, desto lägre frekvens blir det som behöver behandlas. Det brukar rekommenderas att man har ca 2m mellan högtalare och bakomliggande vägg, men det är oftast inte särskilt praktiskt om man har studion i hemmet. Det behövs däremot inte så farligt tjockt material om man placerar högtalarna väldigt nära väggen, eftersom problemfrekvenserna hamnar högre i registret då - och det kan räcka med 70-100mm porösa absorbenter (akustikskum, mineralull eller liknande)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det skulle vara en budgetlösning, så är mitt förslag glasrull, inklätt i genomsläppligt tyg.

För utseendets skull (och för att det går snabbt och enkelt att få upp) hade jag själv valt akustikskum, men det blir ju betydligt dyrare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har obegränsat med glasfiberplattor från ett jobb. Jag tar och trycker ihop dessa 10x4 cm, så blir det 40 cm tjocka plattor, och ställer bakom monitorerna? på höjden, så dämpar dom lite högre upp på väggen också.... så målar jag den yttersta i nån fräsch färg och så VIPS klart.... vet du hur glasfiber dämpar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har obegränsat med glasfiberplattor från ett jobb. Jag tar och trycker ihop dessa 10x4 cm, så blir det 40 cm tjocka plattor, och ställer bakom monitorerna? på höjden, så dämpar dom lite högre upp på väggen också.... så målar jag den yttersta i nån fräsch färg och så VIPS klart.... vet du hur glasfiber dämpar?

Glasullens absorptionsvärde kommer kicka igång vid ca 250 Hz för att nå full absorption från 500 Hz och uppåt. Lämnar du en luftspalt bakom absorbenten kommer du lägre ner i absoptionfrekvens.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej chickennuggets =D VARFÖR?

Mer luft i än pressad glasfiber.

Inte hela sanningen i och för sig.

Glasfiber sitter ihop med nåt lim oxå vilket ökar absorbtion ytterligare via vibrationshämning då luftpartiklarna stöter emot glasfiberns trådar.

Lite enkel praktisk test.

Ta en skiva med glasull och sätt framför högtalaren. Lyssna!

Ta en kudde och sätt framför högtalaren. Lyssna!

Men nu verkar du ju ha tillgång till massa isolering så varför inte knacka ihop ett par ramar och gör lite snygga absorbenter.

Går snabbt och är enkelt med gott resultat.

Jag hade inte pressat samman flera skivor dock.

Tänk i stället att partiklarna ska kunna röra sig igenom absorbenten så pass lätt att de i sin resa igenom, stöter mot så många glasfibertrådar de kan.

Jag utgår från att du förstår hur en absorbent fungerar.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...