Jump to content
Annons

Är CD-Text säkert att använda?


Masselito

Recommended Posts

Annons

CD-text har jag aldrig haft problem med. Det är inte alla spelare som visar texten, och det kan vara lite pyssel med teckenuppsättningar, men ljudet har alltid gått att spela.

Men alla brända skivor fungerar inte i alla CD-spelare. En orsak är att äldre spelare inte alltid fixar 80 minuters skivor utan kräver de äldre 74 minuters skivorna. Såna kan vara svåra att få tag på. Det brukar stå 650 MB kapacitet på 74 minuters skivorna. Jag tror att problemet är att spåren är smalare och att läsaren inte klarar av de yttre spåren (spåren läses inifrån centrum och utåt).

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man måste veta med CD text är att det inte är det som visas i itunes, vlc eller vad du nu använder, det använder nästan alltid en databas, itunes är gracenote vet jag i alla fall. Jätte lätt att fixa det, importera i itunes sen kan man skriva in i itunes att de spåren ska heta vad det nu heter och så läggs de i databasen efter nån dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid (i alla fall de senaste 10 åren) bränt cd-skivor med cd-text, och har aldrig haft problem med att spela upp dem. Tyvärr är det få cd-spelare och liknande som klarar av att läsa av texten (dock är det som sagt inga problem med musiken!). Den är ju som sagt inte standardiserad, som den är på minidiscar.

(Vad som däremot verkar vara ett klassiskt bekymmer är när man bränner cd som innehåller både musik och data. Det verkar gå käpprätt för alla som försöker, men det var ju inte det du frågade om.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det beror på, En del presserier är väldigt kinkiga när det kommer till cd text. De måste verkligen få det på ett visst sätt om de ska göra en glasmaster, en del uppmanar en ju nästan till att låta dem sköta det, enligt deras webbsida. Menar du brända cd hemma? Gör bara som det står i programmet och hoppas på det bästa. Nog inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

är det verkligen det som man måste veta om cd text - särskilt med tanke på frågan?

Inte "det man måste veta" - men jag tycker ändå att kommentaren har relevans. När jag diskuterat CD-Text med andra har 90% blandat ihop det med CDDB.

Link to comment
Dela på andra sajter

mer relevant info:

å ä ö kanske visas knasigt i vissa cd spelardisplayer

Annan info:

Vissa displayer scrollar långa titelnamn, medan några andra visar de få tecken som får plats och hugger av resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hur texten visas i olika displayer går inte att påverka, men det har ju inte med cd-text i sig att göra. Även om cd-text inte är en del av cd-standarden tycker jag att det är konstigt att det inte används oftare. "Track 01" känns väldigt mycket 1992, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
aztrael (oregistrerad)

Hej.

Är lite ny på området, men vad lägger man för innehåll på CD texten? Låttittlar, tid eller?

Az

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Är lite ny på området, men vad lägger man för innehåll på CD texten? Låttittlar, tid eller?

Az

Artist och låttitel brukar i regel vara det som syns på displayen på de cd-spelare som stöder cd-text. Du ser där du fyller i informationen vad som går att fylla i, kommer inte ihåg det utantill.

Tiden står i PQ-koden, så den behöver du inte tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...