Jump to content
Annons

Ljud begränsar annat ljud!


jonhas1

Recommended Posts

Annons

Kan inte FL Studio alls, men det där låter som ett problem som definitivt borde kunna lösas. De finns ytterst få verkliga begränsningar i moderna DAW:s!

Fungerar det inte om du har två likadana synthar med samma ljud? Har nämligen aldrig upplevt något sånt där problem i Reason (med det inte sagt att du ska byta program, utan att problemet garanterat går att lösa). I värsta fall borde du kunna "bounca ned" ljudet och importera det som en wave/aiff-fil (en klassisk problemlösning om inget annat hjälper).

Om du beskriver problemet lite mer utförligt kanske du kan få hjälp av dem på forumet som kan FL Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ska försöka förtydliga.

Om jag har gjort en låt, och vi säger att huvudriffet är skapat av 5 olika instrument så kommer, när allting kickar in, dvs baskicken, så kommer kicken hamna i skymundan jäntemot de andra ljuden. Stänger jag av de 5 instrumenten så märker jag en markant skillnad i basstryka hos kicken. Så vid ett eventuellt breakdown där vi säger att baskicken är det enda som är igång under en viss tid, så låter den mäktig och stor, för att sedan, vid droppet sjunka till en nivå så att man knappast hör den.

Enklast att förstå är väl att, om jag sparar min låt med baskicken avstängd, öppnar en ny fl studio file och slänger in den sparade mp3:n (eller annat format) och nu lägger på baskicken, så låter den jämt och mäktigt hela låten. Därav känns det som att flera ljud begränsar ett annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan prova att höja och sänka volymen på dom olika spåren så man kan urskillja dom, sen finns det även left och right höger och vänster på varje spår som du kan trixa med. Är du missnöjd med hur baskicken låter kan du duplicera det spåret och lägga på en annan effekt på det spåret som förstärker badkicken. Så här brukar jag göra när det grötar ihopa sig

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som något som antingen går att lösa med kompressor eller att du får EQa lite annorlunda. Du kan inte testa att sänka volymen övergripande på hela låten, lägga max på typ -3dB och justera upp kick och liknande då? Bättre att lägga sig på en jämnare, lägre nivå och sedan i efterhand när du exporterat kan du göra mastering.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 4 månader senare...

En bra grej om du inte redan vet det är att bocka ur fruity limiter på masterkanalen så att ljuden inte blockeras av en limiter.

Yes, 99% säker på att detta är vad som händer. Många starka ljud in i en limiter medför att de slåss med varandra. De flesta vst-synthar låter alldeles för högt direkt vid start och måste sänkas i volym för att kunna användas.

TS: stäng av limitern! Klipper det (röd lampa) så sänk volymen på alla ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp...som alla säger. du måste ge plats åt alla olika ljud annars tävlar de om frekvensutrymmet och det blir grötigt och det gör du med volym, EQ, sidechaining, limiters och gates mm. Kolla YT för tutorials, finns hur mycket som helst. Det är detta som kallas mixning :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara så att du har full bas på alla ljud också, basen och kicken ska ha alla de lägre områderna, som tydligast ska kicken vara vid 50Hz om jag inte minns fel(säger inte att det MÅSTE vara just 50).

Allt annat drar du bort som regel så att ingen annan bas slår ut den tänkta kickstyrkan.. hoppas du förstår vad jag menar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, 99% säker på att detta är vad som händer. Många starka ljud in i en limiter medför att de slåss med varandra. De flesta vst-synthar låter alldeles för högt direkt vid start och måste sänkas i volym för att kunna användas.

TS: stäng av limitern! Klipper det (röd lampa) så sänk volymen på alla ljud.

Exakt, när man gör ett nytt projekt ska aldrig starta med limiter utan bara "Basic".
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Läs på om kompressor. Du kan skicka vissa ljud som "överröstar" till mixerkanaler och slänga in kompressor/multibandskompressor där. Någon sade att du skulle bocka ur Limiter på mastern. Gör inte det, men Fruity Limiter har också en kompressor i sig, så jag skulle växla om den till en kompressor och sätta den på 0 db. Du kanske slänga in en TLs_Maximizer om du vill. Men det du letar efter är en kompressor. Läs på om det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressor_(ljudteknik)

Edit; Som sagt, bocka inte ur Limitern. Ett alternativ för just det kan vara att använda en såkallad "Master Limiter". Det är ett plugin för FL Studio med bara en enda "knob" som du kan vrida på. Sätt den på mastern så "pushar" du allt till max.

Redigerat av Fexell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

fick ett tips att börja använda mig av Stereo Enchancer, separera ljuden lite så kanske det blir bättre, Kanske också leka runt me compressorn lite?

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

vi säger att huvudriffet är skapat av 5 olika instrument så kommer, när allting kickar in, dvs baskicken, så kommer kicken hamna i skymundan jäntemot de andra ljuden.
Spelar de fem instrumenten unisont? Då är det mixningen som behöver ändras. Förmodligen har du mycket basenergi i instrumenten som hindrar basen i kicken. Rensa upp och EQ:a därefter så att du skapar utrymme för de olika instrumenten.
Link to comment
Dela på andra sajter

att det låter skit tillsammans men låter ok när man sparar ner separat och sen lägger ihop menar jag pekar på tidigare nämnt jox på masterkanalen

alla som råder att slänga på ännu mera jox på mastern pratar skit och detta i nattmössan - det förstår ju var å en är en dålig kombo

sen att slänga in "lite eq å sidechain" - på måfå - måste vara veckans sämsta hjälp

jo skillnad lär man kanske höra - men bättre?

ts: vad har du på mastern idag?

om du tar bypassar detta - hur högt slår masternivån?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...