Jump to content
Annons

Ljudnivån på konserter nuförtiden?


JJRockford

Recommended Posts

Annons

Har slutat gå på konserter pga för dåligt ljud och hög volym. Svårt att njuta av konsert då.

.Använd öronproppar då!

Självklart använder jag öronproppar, men inte fan hjälper det, jo det dämpar ljudet. Men ljudet är ändå inte till min standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart använder jag öronproppar, men inte fan hjälper det, jo det dämpar ljudet. Men ljudet är ändå inte till min standard.

Nej, de som finns med mest dämpning dämpar väl generellt "för mycket" i diskanten, eller kanske ska man säga för lite i basen?

(Förvisso har ju många med tinnitus en ökad känslighet/olustkänsla/ibland förstärkning för diskantljud, varför en propp som ger en fallande kurva

blir precis lagom då).

Och går man då istället till de dyrare med filter, så dämpar väl dessa inte lika mycket överlag.

Någon som vet om det finns dyrare med rak frekvenskurva vad avser dämpning och med filter?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Metaltown iGBG har ju tyvärr också drabbats av den åkomman..., det är ju inte alltid man pallar att ta sej fram längst fram på konserterna, men om man står lite längre bak så hör man ju bara vad folk runt omkring snackar om och inte bandet alls...

Det borde gå att hitta en medelväg här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men säg att man spelar hårdrock på en liten klubb som tar max 250-300 personer. Vad är bästa tricket för att få ned ljudvolymen? Jag tänker att trummorna låter ju en hel del även omickat eller är det bara en dum fördom?

Bästa tricket är, som tidigare nämnts, att använda digitaltrummor. Det är inte alls ovanligt på mindre spelställen, och gör att trumljudet blir mer hanterbart. Utöver det är det bra eq som är "tricket", om ljudet är bra eq:at går det att spela tillräckligt högt för att allt ska höras samtidigt som ingen riskerar sin hörsel.

Så jävla egoistiskt! De som har sämre hörsel än vad du har, då?

Ja, att du hittar en massa saker att anmärka på i precis allt jag skriver är ju direkt inget nytt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Metaltown iGBG har ju tyvärr också drabbats av den åkomman..., det är ju inte alltid man pallar att ta sej fram längst fram på konserterna, men om man står lite längre bak så hör man ju bara vad folk runt omkring snackar om och inte bandet alls...

Det borde gå att hitta en medelväg här...

Det ultimata vore väl att inte ha mastodontspelningar inför så många åhörare och där ljudet dessutom kan fångas upp av vinden och styras bort.

Inte heller plågsamt höga ljudtryck inne i en liten beongbunker är det ideala.

Att alla spelningar skedde under ordnade former med bra sittplatser i konserthallar som rymde 1500-2000 personer vore nåt. 😉

Rock N Rååål!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Metaltown iGBG har ju tyvärr också drabbats av den åkomman..., det är ju inte alltid man pallar att ta sej fram längst fram på konserterna, men om man står lite längre bak så hör man ju bara vad folk runt omkring snackar om och inte bandet alls...

Det borde gå att hitta en medelväg här...

Å fan. Jag har inte varit på Metaltown sen 2006, men då minns jag speciellt giget med Tool, som oerhört kraftfullt och välljudande i basregistret. Det är inte ofta jag upplevt bastryck fysiskt såpass som då. Det mullrade i bröstet så jag nästan blev illamående.. fint;)

Det är någongång under de sista fem åren man sänkt ljudet? Kanske precis i år?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Å fan. Jag har inte varit på Metaltown sen 2006, men då minns jag speciellt giget med Tool, som oerhört kraftfullt och välljudande i basregistret. Det är inte ofta jag upplevt bastryck fysiskt såpass som då. Det mullrade i bröstet så jag nästan blev illamående.. fint;)

Det är någongång under de sista fem åren man sänkt ljudet? Kanske precis i år?

Nej det är några år sen....

Jag minns att jag kollade (och försökte lyssna) på Soilwork och Dimmu borgir men minns inte vilket år det var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wikin är bra på sånt här!

http://en.wikipedia.org/wiki/Line_array

X-array är en vidareutveckling av konventionell högtalar setup, gjord av Electro Voice.

För att inte felaktigt blandas med just Line array så valde Electro Voice att skapa ett eget namn för sitt flugna system. (Vad jag har förstått i alla fall...)

Lite sämre kastlängd men i gengäld bättre spridning i sidled bed bibehållet tryck.

Även i detta system så stackas lådor åvanpå varandra för att öka kardioideffekten och med detta skapa lite kastlängd för att kunna sänka volymen på ljudet.

Det låter bra som fasen utan tvekan men är obrukbart i mindre setuper.

Dessa riggar är framtagna för arenabruk!

FOH - Front Of House

Arbetsplats för bandets ljudtekniker, videotekniker och ljusförare.

Här står en salig blandning av allt från fjuniga klåpare till rena genier.

PA-tekniker - Ansvarig PA

Den person som riggar ljudanläggningen.

Oftast väldigt kunniga men ser mer till den tekniska aspekten av att förstärka musik.

Om du inte hör allt i en mix på en konsert så är det denna person du ska hänga i ett träd! Alternativt, acceptera att det blåser mycket vid utomhusgig.

Om inte PA:t är korrekt avvägt för ytan det avser att täcka, så finns det inte en enda FOH-tekniker som kan göra sitt jobb på ett bra sätt.

Dessvärre får vi FOH:are ofta skulden för sånt som andra inte klarar av att leverera.

Mohahahahah!!!

Tur det finns en hel del kompetent folk i alla fall!

Piiiz!

/Cruncharn'

Danke schön för svaret 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle väl främst vilja ta upp två saker.

Som FoH-tekniker: Plexi visst. Det fungerar oftast bra och man kan styra volymen som man vill.

Som musiker: Plexi fan heller. Det finns inget som förstör så mycket för kommunikationen på scen som ett plexi? Om man spelar i storband eller på tv eller efter noter. Men spelar du i ett vanligt band på en vanlig klubb? Självklart en vanesak.

Sen det här med digitaltrummor... Nu mixar jag inte mycket metall men i andra genrer så är ju halva trumljudet att få med ett helt kit? Att få med alla små anslag och snedträffar och kantträffar. Men också här en smaksak.

Jobbade med ett indieband som blev bötfällda för ljudnivån på en festival i Västergötland en gång pga nivån (inte jag som gjorde ljudet då, även fast jag antagligen hade råkat ut för samma sak) och dom blev rekommenderade av arrangören att använda sig av pod och digitaltrummor. MEN allt fungerar inte som lösning för alla. Det hade låtit fördjävligt.

Kul att alla tycker olika dock. Och gillar att det blir lite live-snack här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tilläggas att AC/DC's PA är moddat.

Det är EV X-array men är bestyckade med JBL-element.

Subbasarna är från EAW. Både topparna och subbarna är hornladdade.

Åh fan!

Vad säger EV om detta!!!

Ha ha ha!!

Då hajjar jag att du gillar trycket.

JBL för mig är väl så mycket rock n roll det går att få.

Maken till bra snärt i trummorna med PA från dom!!!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh fan!

Vad säger EV om detta!!!

Ha ha ha!!

Då hajjar jag att du gillar trycket.

JBL för mig är väl så mycket rock n roll det går att få.

Maken till bra snärt i trummorna med PA från dom!!!

Piiiz!

/Cruncharn'

Hehehe, ja det är ju lite "småhemlig information" 😉

OCH det ska tilläggas att EAW släppt nya basar, identiska lådor, fast med 21" element!.... tre... fyr... 😉

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe, ja det är ju lite "småhemlig information" 😉

OCH det ska tilläggas att EAW släppt nya basar, identiska lådor, fast med 21" element!.... tre... fyr... 😉

Infrasubbar alltså!!!

Var det inte det Mustasch åkte omkring med förra året!?

OT:

Digitala trummor...

Hmmm...

Jag har lirat trummor hela mitt liv.

Alltid varit en förespråkare av så jävla mycket oväsen det bara kan lämna ifrån sig.

Ju större trumma, desto mer svett och pulver i ljudet!

Idag behövs inte detta!!

Jag kan få större, bättre ljud live med en modul än jag någonsin kunde få fram med ett akustiskt.

Till och med så att vilken trummis som helst värd att kalla trumslagare, kan med lätthet sätta sig och lira på ett nätkit idag.

En rejäl subbas på golvet och bra in-ear får till och med ett akustiskt trumset att låta vekt!

Jag har totalvänt!

Kommer aldrig lira akustiskt igen.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncharn', av allt bra du skrivit i tråden är detta sista förmodligen det bästa inlägget.

Är det fler som är med på att starta en lobby-grupp som försöker få till en lagstiftning mot akustiska trummor? Eller, totalförbud kanske är att ta i, men man skulle ju kunna tänka sig att staten subventionerar digitaltrummor på något sätt, avdragsgillt, lägre moms, bidrag, eller något sånt.

Det här hade verkligen varit något att engagera sig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncharn', av allt bra du skrivit i tråden är detta sista förmodligen det bästa inlägget.

Är det fler som är med på att starta en lobby-grupp som försöker få till en lagstiftning mot akustiska trummor? Eller, totalförbud kanske är att ta i, men man skulle ju kunna tänka sig att staten subventionerar digitaltrummor på något sätt, avdragsgillt, lägre moms, bidrag, eller något sånt.

Det här hade verkligen varit något att engagera sig i.

Jag tror att en av de största orsakerna till varför det inte spelas på mer digitala trumset beror på följande.

Ett.

När digitala trumset introducerades så var de flesta ganska nyfikna på detta.

Det revolutionerande nya sättet att lira trummor på.

Ska sanningen fram.... Simons och Dixon är fortfarande än idag, inte specellt stora trumtillverkare!!

Det lät skit! Det kändes skit att lira på!

Två.

Alldeles för få trumslagare får chansen att verkligen sätta sig ned och testa att lira på ett digitalt kit av lite rang.

Det går inte, läs igen!!! Det går inte att jämföra ett Roland TD-4 med deras maxade TD-20.

Det är två vitt skilda saker. Det ena är leksaker och det andra är tillverkat med avsikt att faktiskt ersätta ett akustiskt trumset!

Kontenta.

Om fler fick chansen att pröva dessa "riktigta" digitala trumset från Roland eller 2Box, så har jag svårt att förstå varför de skulle vilja pynta 60.000:- för stommarna i ett bra akustiskt trumset!?

Om vi kan få till detta med hjälp av generalagenturer via instrumentförsäljare alt. via subventionerade inköp, kanske med hjälp från musikerförbundet!?, så kan vi nog få till stånd en förändring.

Detta kommer bli ett krav av allt fler arrangörer av mindre gig inomhus.

Våga testa säger jag till alla trumslagare.

Berätta sedan för mig varför du inte skulle kunna fortsätta din karriär som trumslagare på ett digitalt trumset.

Jag är så kaxig i min utmaning att jag tror, att de flesta utan tvekan skulle kunna tänka sig att lira på ett på heltid.

Dom är ju apsnygga idag dessutom!

td-20sx_stage_3_gal.jpg

Piiiz!!!

/Cruncharn'

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta sedan för mig varför du inte skulle kunna fortsätta din karriär som trumslagare på ett digitalt trumset.

Jag har träffat många trummisar som helt enkelt skulle svara "därför". Och sen hade man fått fortsätta att släpa runt på deras trätrummor...

Vad tycker ni som spelar trummor och mesh-skinn och plastcymbaler monterat på vanliga stommar? Även om det inte är gratis känns det som om det skulle kunna bli billigare än ett TD-20 i a f?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man inte har 60 papp att lägga på elektroniskt trumset kan man faktiskt sätta på Mesh-skinn och trigga sitt vanliga trumset tillsammans med en hjärna eller ett triggerinterface kopplat till datorn.

Japp!

Så har jag gjort!

Lagt krutet på ordentliga cymbaler och virveln.

Resten är som vilken trumma som helst fast plattare.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har träffat många trummisar som helt enkelt skulle svara "därför". Och sen hade man fått fortsätta att släpa runt på deras trätrummor...

Vad tycker ni som spelar trummor och mesh-skinn och plastcymbaler monterat på vanliga stommar? Även om det inte är gratis känns det som om det skulle kunna bli billigare än ett TD-20 i a f?

En musiker som svarar på det sättet ska ignoreras.

Totalt ointresse av helhetsbild.

Alla är ersättningsbara!

Det funkar kanon med meshheads på vanliga trumstommar med externa triggers.

Jag får inte fram samma känslighet i dom dock men visst fasen funkar det!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...