Jump to content
Annons

dela upp trummor på olika spår


staxxon

Recommended Posts

Hur gör ni när ni skall dela upp era trummor på olika spår? Som det är nu så ligger allt på ett spår. Ser att det finns något som heter multichanneling, men greppa inte det. Vill alltså lägga bastrumm på ett spår, snare på ett annat osv för att kunna lägga enskilda effekter.?? Cub 4

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Hur gör ni när ni skall dela upp era trummor på olika spår? Som det är nu så ligger allt på ett spår. Ser att det finns något som heter multichanneling, men greppa inte det. Vill alltså lägga bastrumm på ett spår, snare på ett annat osv för att kunna lägga enskilda effekter.?? Cub 4

Multi channeling i ett vsti (vst instrument) ger dig den möjligheten du vill ha. För att det ska funka så måste du först se till att den trumplug du använder delar upp ljuden, tilldelade till olika kanaler. Sen anger du i vst-instrumentet i Cubase hur många kanaler du vill ha, så skapas de i projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ponderrosa: det är ezdrummer

strummindude: ja, men jag tycker att den har gjort det och sedan så ser jag dom sk kanalerna i själva cubase, under midispåret, men allting ligger på 1 spår.

Du assignar om de individuella trumljuden i EZDrummers mixer, underst i varje kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

I VST Instruments-listan (F11) i Cubase har du namnet på ditt VSTi. Precis till vänster om namnet finns det en liten box med en pil mot höger. Klickar du på den så kan du välja vilka av pluggens utgångar som ska användas. Default är att det bara är en stereoutgång som är aktiverad, så välj att aktivera alla utgångar, så får du upp dem i audio-delen av mixern och kan mixa separat efter att ha ställt in i pluggen vilka trummor som ska skickas ut på vilka utgångar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag tror jag har fått in dom nu, ser dom i mixern, men......det verkar som att det ligger ett trumljud under det sk mixerljudet, dvs skruvar man ner ex virveln till noll, så hör man en virvel svagt i bakgrunden. Som att takten läcker in på något sätt. Känns som att mixern bara förstärker ljudet. Förmodar jag har glömt någon inställning någonstans. Vad säger ni?

Redigerat av staxxon
Link to comment
Dela på andra sajter

Överhänget måste också ha en egen kanal och sen minns jag inte om det går att ställa in läcket mellan mickarna i EZDrummer...

Link to comment
Dela på andra sajter

D200: överhänget?? Hur/vad menar du då?

Claes: ah..alltså det låter riktigt om det, kan inte vara läckage, verkar ju konstigt. Skurvar man ner allting så låter det ju som en egen takt nästan. Kan det inte vara nån knapp någonstans, man har glömt?

Redigerat av staxxon
Link to comment
Dela på andra sajter

post-17288-0-52818900-1313993900_thumb.gif

Jag menar att om du vrider ner virveln helt men har överhängsmicken kvar så hör du ju fortfarande virveln?

Kolla bilden ovanför: Står överhänget på ON och är uppvridet så hörs ju allt dessa mickar hör även om allt annat är nervridet...så menade jag.

Läcket tror jag bara nån mick har i EZDrummer...Superior däremot har läck i alla har jag för mig, som går att ställa in mer omfattande...

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...