Jump to content
Annons

Jag styr min modular från Reason


eXode

Recommended Posts

Jag köpte nyligen en ny modul till min Eurorack modular. Expert Sleepers ES-3.

Vad har den med Reason+Record att göra kanske ni undrar nu? Jo det skall jag (försöka) förklara:

ES-3 modulen accepterar en optisk kabel från ett ljudkort med optisk utgång. I själva modulen konverteras sedan dess signaler till 8 stycken DC-kopplade CV utgångar.

Med anledning av att Reason användaren Kurt Kurasaki aka Peff lyckades med att styra en analog synth från Reason 4 med sitt MOTU kort (som har DC-kopplade utgångar) så tänkte jag att samma princip borde fungera även med ES-3 modulen.

Det jag gör är att aktivera alla ADAT utgångar i Reasons's inställningar. Jag använder sedan Thor som en MIDI till CV/GATE konverterare. Jag skickar t.ex. Key Note till Audio Out 3 och Key Gate till Audio Out 4 (Detta görs i Mod Matrix). Jag kopplar sedan Thor Audio Out 3+4 till de två första ADAT utgångarna på Reason Hardware Interface Device (Outputs som ligger högst upp, du ser vilka som är ADAT när du hoovrar med muspekaren). Om du bara har två analoga utgångar aktiverade och endast ADAT i övrigt så hamnar första ADAT paret på utgång 3+4. Om du kopplar bort alla filter och oscillatorer på Thor så kan du använda de två första ljudutgångarna också till CV, du kan alltså förutom CV/GATE kontrollera ytterligare 2 CV från en Thor.

De ljudkablar som du kopplar till ADAT utgångarna via Reason skickas alltså sen till ES-3 modulen och vidare till modularen. Det krävde en del jobb att få stämningen och skalan på oscillatorerna rätt men när det var gjort så fick jag en setup där jag kan sequenca min modular från Reason, det går att sequenca den från huvudsequencers, från RPG-8 arpeggiatorn, matrix pattern sequencern eller Thor step sequencern. Har jag Record så kan jag spela in samtidigt som jag sequencar och allting blir väldigt tight.

Vidare så kan jag nu automatisera grejer från Reason över CV. t.ex. kan jag automatisera filtret på min modular genom att t.ex. routa modwheel till en egen utgång och koppla den till en CV input på modularen. Jag kan också använda LFO's, Envelopes m.m. från Reason och låta dem påverka modularen på olika sätt.

Till sist så kan man också låta modularen spela flera grejer live, förutsatt att man har ett tillräckligt komplext system. Jag har t.ex. lyckats få modularen att spela både sequencad bas och arpeggiated lead samtidgt och sedan spelat in hela kalaset live.

Mer information om Expert Sleepers ES-3

Artikeln där Peff kontrollerar en SEM från Reason 4

En enorm fördel med Expert Sleepers ES-3 modulen är somsagt att du bara behöver en optisk kabel mellan datorns ljudkort och din modularsynth. Resten kopplar du på din modular.

Som både Reason- och modularanvändare så är jag grymt nöjd med ES-3. De två instrumenten vävs in på ett extremt flexibelt sätt som jag knappt hade kunnat drömma om. Är det något mer ni undrar så fråga gärna, jag förklarar så gott jag kan! 🙂

Redigerat av eXode
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, om du inte redan fastnat håll dig borta från "EuroCrack" det är en riktigt drog. Bara en modul till... fan måste köpa ny låda... 🙂

Aj...

Nu kom en sådan där obehaglig köplust över mig.

Jag vill inte ha mer hårdvara, jag vill inte...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 6 månader senare...

strålande nyheter! har du några kalibrerings/scaling tips , typ en video eller liknande?

Ledsen för sent svar. Jag tror jag svarade dig över PM eller mail senare men kan ju vara intressant för andra användare. Jag har tyvärr ingen video eller dylikt, mitt enda "tips" är att använda öronen och Reasons inbyggda stämapparat för att hitta rätt toner och framförallt rätt skala över keyboardet, det krävs lite meck i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ledsen för sent svar. Jag tror jag svarade dig över PM eller mail senare men kan ju vara intressant för andra användare. Jag har tyvärr ingen video eller dylikt, mitt enda "tips" är att använda öronen och Reasons inbyggda stämapparat för att hitta rätt toner och framförallt rätt skala över keyboardet, det krävs lite meck i början.

'S

Tack för hjälpen, fungerar jättebra. styr mina gamla ARP'S OCH ROLAND SYNTHAR med reason precis som om det fanns midi out...KANONBRA tips!!

Har en del synthar med hz/volt (istället för volt/octave) som dock inte fungerar lika bra då det är svårt med scaling. nån som har ett tips?

funderar på en avancerad lösning att köra cv out från ES-3 till en CV to midi (inte midi to CV) modul från exempelvis ANALOGUE SOLUTIONS, vidare till KENTON Pro midi to CV interface, vilken har HZ-scaling.

Känns dock som detta kan innebära en del latency med så många steg (men då får man verkligen, indirekt, midi out från Reason och kan kontrollera alla hårdvarusynthar..) nån som provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...