Jump to content
Annons

Tips på Ljudkort


Taffy

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att uppgradera min studio rejält, och behöver tips på ljudkort!

Axplock av min utrustning:

Genelec 8030

Peluso le 2247 (Tack för tipset STUDIO HAGA, magisk microfon)

Sennheiser md421

Shure sm7b

Neve 1073

Aphex 230

mytec ad-omvandlare

shure 57 (så klart)

Pro tools 9

Övrig utrustning är gibson gitarrer, Fender bas, Marshall stärkare, Roland td-6kv

Jag spelar in blandad musik, dock mest punk...

Jag har även akustikbehandlat studio samt kontrollrum, så den biten är klar...

Jag använder midi till keyboard samt trummor...

Jag kommer i stort sätt bara använda 2 i/o, men skadar ju inte med fler.

Kommer använda separat preamp och AD-omvandlare, dock har jag ingen DA-omvandlare till min nya satsning, så det får gärna finnas i ljudkortet.

Håller digi 003 måttet till min övriga utrustning? Tycker att jag skapat en bra signal-kedja som jag är grymt nöjd med, och vill inte göra en tabbe med ljudkortet, vilket jag inte har en susning om vad jag ska välja...

Tror jag har fått med det mesta som brukar efterfrågas i sånna här sammanhang, annars kompleterar jag gärna...

TACKSAM FÖR SVAR!!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då tolkar jag det som att du behöver ett ljudkort med digitalingång och ialla fall, stereo analogt ut? Vad är det för digital standard på din A/D-omvandlare? Är det en stereo A/D eller deras 8-kanals version?

Vad är det för dator? USB/Firewire?

Egentligen borde du kunna köpa vilket USB-kort som helst om det är stereoversionen av A/D-omvandlaren du har.

Allt från: http://www.thomann.de/se/esi_u24_xl.htm

till: http://www.thomann.de/se/avid_pro_tools_mbox_pt9.htm

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!

Ja, det är stereoversionen, Mytek Digital Stereo96 ADC...

Jag tänkte köra firewire, och hålla mig till PC tills den visar sin negativa sida, då jag aldrig haft problem med det förut.

Jag är också inne på att det nästan kvittar viket ljudkort jag införskaffar, så länge det har midi och digitalingång... Men jag vill ju dock ha en bra DA-omvandlare till min lyssning!

Tacksam för tips som ni tror skulle passa mina "kompromisslösa krav", hehe...

//Taffy

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är redan sagt. Var på väg att skriva ett inlägg innan jag såg att Engineer frågade precis det jag undrade om din A/D.

Jag tänkte köra firewire
Är det en bärbar? Eller är det för att att ha frihet att kunna koppla ljudkortet till en bärbar dator?

Jag hade också föreslagit ett kort från RME.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för visat intresse!!!

Anledningen till firewire är bara den att jag alltid har använt mig av det, aldrig USB!

Det har ju alltid hetat att det ska va bättre, men idag är det väl vilket som...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en stationär PC som jag har fått byggd till studiosammanhang...

Sådana kort har jag ingen erfarenhet av, det måste jag kolla upp!

Där kan vi kanske ha en vinnare med tanke på min övriga rigg med externa preamps och AD

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamendåså! Har den PCI Express-plats ledig ska du ha RME HDSPe AIO, eller om du har PCI-plats RME Hammerfall DSP 9632. Antingen kopplar du SPDIF eller AES ut från A/D:n. Sedan kan du köpa till ett expansionskort med WordClock om du vill att Mytecs klocka ska slava till RME-kortet eller tvärtom.

Du har en utmärkt A/D och D/A i RME-kortet också så du får ytterligare två analoga kanaler in. Till det finns 8 kanaler via optisk ADAT in/ut också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...