Jump to content
Annons

FW Ljudkort har plötsligt börjat krångla


Fertan

Recommended Posts

För runt en vecka eller två sedan började mitt Profire 610 att "droppa ut", det verkar tappa kontakten med datorn helt enkelt. Har kört samma kombination av laptop och ljudkort i nästan ett år helt utan problem. Så vitt jag vet har jag inte "hotwire:at" heller!

Den enda anledningen jag kan komma på är installerade uppdateringar av Windows (Vista 32bit, SP2), men har dumt nog inte haft full koll på vad uppdateringarna har varit. Bör ha varit inom de senaste 3-4 veckorna dock. Uppdaterade drivrutinerna för ljudkortet efter de första gångerna det hände och det verkade hjälpa i några timmar, men kan ha varit inbillning det med... Kollat efter uppdateringar till datorns hårdvara, ljudkort samt Windows, allt resultatlöst.

Kortet verkar dock inte tappa kontakten helt med datorn, eftersom lampan inte börjar blinka och m-audios kontrollpanel går fortfarande att få upp. Lyssnar jag på Spotify, exempelvis, dör ljudet först och det går antingen inte att spela alls eller så fortsätter det att spela utan ljud - byter man låt (1-3 ggr) kan ljudet börja fungera igen på datorns inbyggda kort/högtalare. Startar jag om ljudkortet med strömbrytaren börjar det fungera igen ett tag!

Bufferstorlek har jag ställt upp till 1024 och provat runt med diverse inställningar utan resultat.

All hjälp uppskattas!

/Kim

Dator (Toshiba Satellite Pro A300-1PX):

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/supportMyProduct.do?LNG=16&service=ND

Ljudkort (M-Audio Profire 610):

http://www.m-audio.com/products/en_au/ProFire610.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft detta problem med m-audio audiophile firewire och winXP. Det slutade med att jag installerade om datorn och då funkade ljudkortet bättre men det händer ändå ofta att jag måste starta om ljudkortet för att datorn tappar det och då funkar det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det kanske några strömsparfunktioner som har dragits igång vid uppdateringarna...? Sådana kan bråka en del också.

Ibland räcker det inte att stänga Wifi, utan man kan vara tvungen att disabla nätverkskortet helt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla prestandainställningar för strömsparning verkar vara oförändrade, men ska prova att disabla nätverkskortet helt. Som jag uppfattat det tidigare gör den det automatiskt i och med "den lilla knappen" på laptopen i sig, eftersom enheten står som disablad i enhetshanteraren, men det kanske bör skötas från enhetshanteraren direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu när jag var in i enhetshanteraren upptäckte jag något! Microsoft 6to4 Adapter kör på den här gula ikonen med ett utropstecken i:

Den här enheten fungerar inte korrekt eftersom det inte går att läsa in de nödvändiga drivrutinerna för enheten. (Kod 31)

Klicka på Sök efter lösningar om du vill skicka information om enheten till Microsoft och kontrollera om det finns någon lösning.

Någon uppdatering där som inte riktigt kommer överens med något då... Det går inte att återställa till en tidigare drivrutin för enheten heller.

(Edit: Provade självklart att söka efter lösningar, uppdatera drivrutin samt söka efter maskinvaruförändringar, kammade dessvärre noll)

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vet inte vad felet är men vilket DAW har du ?

Jag hadde laddat ner senaste drivrutinen till ljudkortet och där följer en av instalerare med skulle ha av instalerat startat om och instalerat på nytt men före skulle jag ha reste mitt DAW om det går.

Sista utväg ominstalera datorn helt.

Men är du 100% säker ström adaptern fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

DAW är Cubase, men det droppar även ut vid all annan användning (Spotify etc), då jag reser en del och inte kan släpa runt på en extra dedikerad studiodator.

Helt hundra på adaptern är jag inte, men det skulle vara en ruskigt kort stund strömmen droppade då det finns kräm kvar att hålla lysdioderna vid liv och datorn inte reagerar på att kontakten försvinner annat än att ljudet dör, så jag tvivlar på att det skulle vara det... Vad skulle ha pajat i adaptern efter ett par månader för att något sånt skulle kunna börja härja?

Att ominstallera datorn är väl sista utvägen, även om det borde vara dags nu igen då det snart gått ett år sen senast, men vill helst undvika det för tillfället om jag kan...

Borde kanske börja med att installera om ljudkortet från grunden åtminstone, får bli det första i morgon bitti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...